Alla inlägg under augusti 2012

Av Liselott - 31 augusti 2012 21:15

Ibland blir det dåliga träffar på änderna och de blir bara skadeskjutna, tyvärr. Stackars dom. Jag har lite svårt för den biten, men vad ska man göra. Jo. man kan gå dagen efter för att söka av området man varit på efter skadade änder. De är väldigt svåra att få tag i för de dyker och så han man ingen aning om vart de dyker upp. Och de kan dyka långt också. Sen lägger de sig i vassen med bara näbben över vattenytan och då känner inte hundarna doften av dom.


Idag var det jag och Spex, och Magnus med Pasta och Müsli som letade änder. Vi höll på i över tre timmar och hittade några stycken. Men de är inte lätta. Spex är duktig på att hitta dom i vassen och sen få fram dom. Simmar de iväg så skallar han efter dom.


Idag fick vi ta till båt för att kunna komma åt dom. Det är inte alltid lätt när man ska skjuta för man måste ha koll på vart hundarna är så inte de träffas av haglet. Det vore en mardröm. Usch! Till slut hade vi bara en hund för att ha koll och det blev Spexen. Han letade för glatta livet och hittade flera stycken. Skönt! Vi åkte t.o.m båt jag och lille mannen, och det gick jättebra.


Sen hade vi köpt med oss goda bougetter som vi även bjöd Hasse på, och så satt vi och mumsade och njöt av den fina utsikten.

Av Liselott - 30 augusti 2012 21:15

Då var det dags för jakt nr två på änder. Det är det enda vi jagar än så länge, och nu jagar vi inte heller egentligen. Det var samma ställe som förra gången. Vi går som apportörer och det tycker jag är väldigt roligt. Spex tycker det är ännu roligare och det ser man på hela honom när han sitter och bragar av förväntan.


Vi håller på i 3-4 timmar och han har inga problem med att orka. Tappar han orken så får han upp den igen när det börjar smälla efter ett uppehåll.


Idag jagade dom en stund först, sen grillade vi korv och så blev det ytterligare jakt under kvällsfloget. Jättekul! Spex går i vattnet i mörkret bara han får apportera. Han sköter sig med den äran faktiskt, och det är alltid lika roligt att se honom "in action".


Ikväll så ösregnade det innan vi startade och efter det kom det en så klar regnbåge så det har jag aldrig sett förut. Det var två hela regnbågar, en övers och en under, men den ena var så otroligt fin. Tyvärr blev det ingen bra bild på det fina naturfenomenet, men en liten del fick jag med.


   


Det blir aldrig bra på bild, och inte i en kamera i iPhonen.

Av Liselott - 24 augusti 2012 22:00

Christina, jag och Spex for dit för att kolla in invigningen. Det såg ut att bli regn, men det blev riktigt bra väder.
Vi var där i god tid och bland de första vi mötte var vårt (Götene BHK) hopp i spåret Magnus & Kuling. Självklart önskade vi honom lycka till.
Vi har ett hopp till från Götene BHK, Barbro, Ingemar & Balto i rapporten. Stort att ha med två ekipage från vår klubb. Vi önskar dom stor lycka i helgen!

Sen shoppade vi loss. Först hittade jag ett par Muckboots allvädersstövlar. Istället för gummistövlar. Så nu har jag ett par för varmare väder och ett par för vintern. Nöjd! Priser var bra också så det var bara att slå till. De är ju så sköna att ha på sig och jag som brukar spara på nytt länge använde dom direkt vi kom hem. Nöjd!
Sen blev det koner och band till rutan i lydnaden, för det har jag tänkt köpa länge, och även här till ett bra pris. Nöjd!
Till sist köpte jag grisöron till lille mannen för han skulle ju också ha något. Spex nöjd!

Det sista vi gjorde innan vi åkte hem, förutom att prata med folk, tittade vi på provhunden i skyddet. Har aldrig sett det ordentligt förrän idag. Svårt. Nu har man sett det också.

På kvällen cyklade jag med lille mannen och han blev så glad så. I helgen blir det bara jobb. Lördag dag och söndag dygn.
Ha det bra alla!

Av Liselott - 21 augusti 2012 22:00

Erika kom ju upp till mig för att få vara med på sin och Junis första jakt och det skulle dom få. Klockan 16 var det samling och det skulle bli 12 skyttar denna dag. Oklart hur många apportörer, men det fanns en hund till varje skytt så det gick bra.


Vi fick stå med Fredrik. Erika stog med oss då vi inte visste hur Juni skulle reagera på varmt vilt och skammat vilt så då gjorde vi så. Vädret var perfekt. Vi satte oss och väntade och det dröjde inte länge innan jakten drog igång. Spex satt och bragade av iver för detta tycker han är kul och han visste direkt vad det handlade om. Sen satt han och stirrade efter änder. Snart fick han apportera och det gick fint.

Juni fick också hämta änder och det var lite konstigt när de rörde på sig, men det kom hon snart över och apporterade in dom fint. Duktiga hundar vi har.


Spex och jag gick med runt dammarna och hjälpte till att stöta upp änder och det älskar lille mannen. Rätt som det är rusar han efter en flyende and bara för att det är så kul. Han får göra det, men inte alltid. Han har också upptäckt att det ligger en hel del änder i vasskanterna och rätt som det är kommer han med en and till mig. Han är duktig lille mannen på att upptäcka dom nu. Och man såg att han lärt sig från förra året med att ta rätt omtag på fåglarna för förra året så flög en and iväg för honom och han blev så snopen så, men i år såg man att han tänkte sig för.


Trots att vi tränat i två dagar och han haft tjejbesök varav en luktade extra gott så orkade han koncentrera sig på jakten i 4 timmar. Jag hade valt att medvetet pressa honom dessa dagar för att testa honom, men då hade vi inget gjort efter specialenhelgen, bara motionerat kroppen, inte huvudet. Efter jakten skulle han få vila igen i nästan en vecka för vi behöver inte träna så jättemycket just nu. Det är snart jaktprov igen, men jag underhåller ändå lite emellanåt så att vi ska klara provet, hoppas jag. Vill ju testa hans mentala koncentration nu för att se om han orkar hålla ihop. Det verkar lovande än så länge.


 

Det blev ett gäng med änder. De flesta gick till försäljning, men de som ville fick ta för apporteringsträning, eller för mat, och det ville jag och Erika ha. Nu har vi lite änder att träna på igen. Min frysbox tömde jag nästan helt när Erika och jag tränade nu dessa dagar hon var hemma, så nu kan jag fylla på med nya fåglar igen.


När jakten var slut fick vi grilla korv och mums vad gott det var. Nu var man rätt så mör och det verkade om om hundarna var ordentligt trötta efter dagen. Nu mår vi bra alihopa och vi har haft det jätteroligt. Snart är det dags igen för jakt och det sr vi fram emot. Mest Spex, tror jag.


Lägger till sist in ett foto från iPhonen jag tog på lille mannen när han väntar på att jag ska kliva upp från madrassen efter att ha sovit. Då var han pigg, men inte jag så han fick vänta lite på att det skulle hända något.


 

Oj, vad grynigt. Men det är iaf lille mannen på fotot. Jag lovar.

Av Liselott - 20 augusti 2012 21:30

Så roligt det var att de kom till Dagsbergs camping. Så kallar vi stället vi bor på när just Erika kommer för henne placerar vi i vår husvagn. Fast där är det bra. Allt finns ju, tom toalett så det passar bra att lägga gästerna med hundar där. Vi har ett nytt hus, men inte något rum för gäster med hundar. Spex får ju inte vara i hela huset och därför får inga andra hundar det heller. VIsst skulle det gå tillfälligt, men....nä, det var ju inte detta jag skulle skriva om. Jag skulle ju skriva om vad vi gjorde dessa två dagar, jag och Erika.


De kom strax efter lunch. Var jätteroligt att se dom fastän det inte var så länge sedan sist. Vi började med att käka lunch. Och pratade massor hela tiden. Sen gick vi för att träna jakt. Jag hade tagit upp en hel del fåglar så de var tinade och färdiga att träna med.

Tya löpte så vi började med Spex. Han var helt till sig av att det kommit tjejer hem till honom så han var inte helt avslappnad kan jag tycka. Dessutom var det ju Juni och Tya som han tycker så mycket om. Tycker alldeles för mycket om.

Men när det var dags att träna så var han fokuserad. Erika fick först gå och lägga ut ett långt linjetag, ca 150 m över vår äng med en störning på mitten i form av en rishög han skulle passera. Och vad bra han gick. Alldeles rakt hela tiden. Jag trodde han vek av en gång och blåste stopp, men enligt Erika gjorde han inte det. Men han stannade fint på signalen och fortsatte lika fint rakt ut när jag bad honom om det och så hittade han äckelfågeln, (vi kallade den stora fågeln för äcklet för den var inte jättefräsch), plockade den och kom in tillbaka till mig med tempo. Heja lille mannen vad duktig han var.

Sen ville jag ha en trippelmarkering på ängen utan referenspunkter. Erika kastade. Hon gick en lite bit emellan för att få avstånd på trippeln.

Spex markerade bra och så gick han på första. Inga problem. Han gick på andra som också gick bra och kom in fint med den. Sen på den tredje så hittade han äckelfågeln istället för markeringen, men eftersom den låg väldigt nära markeringsfågeln så fick det vara ok. I hans värld gjorde han ju rätt. Sen fick jag dirigera ut honom på den fjärde fågeln, vilket inte var konstigt alls, och det gick också bra.

Där bröt jag. Det var vad jag ville träna idag. Att trippeln inte gick så bra som jag ville fick vara för dagen. Jag var ändå nöjd med hans insats.


Sen tränade vi lilla Ty och hon är verkligen en naturbegåvning. Jätteduktig liten hund. Hon fick enkelmarkeringar och sen linjetag till markeringsområdena och det var lätt för henne.


Vad gjorde vi på kvällen? Vi käkade gott och pratade hund, naturligtvis. Jag drack vin. Erika kan ju inte det när hon är gravid, men det gick bra ändå. Blev ju inga mängder precis.


Tisdag 21/8

Vi var sega på morgonen och tog det lugnt. Käkade frukost länge och klockan vär nästan 11.30 innan vi kom igång med träningen. Idag började vi med Tyas träning bara för att det skulle lukta gott av löptik innan Spex skulle gå, bara för att träna störning på hög nivå.


Det blev samma träning för Tya som igår, fast idag var vi i skogen istället för på ängen. Som redan skrivet så är hon en naturbegåvning på hög nivå. Hon klarade en dubbelmarkering utan problem och sen plockar hunden in 11 vilt av blandad kompott på söket och verkar inte ens trött efteråt. Men det var hon. Duktiga lilla hunden. Henne får Erika förvalta väl.


Sen var det Spex tur. Han var trött idag, det märktes på hans tempo för det var inte högt. Han fick en trippelmarkering bland träden först och det fixade han bra. Sen fick han en trippel med ett kast framåt, ett bakåt i linje med den först kastade och sen en markering åt andra hållet. Hm, svårt. Trodde inte att han skulle fixa det, men han överraskade mig och tog lätt in alla tre. Skönt! Inget tempo, men ändå. Sen blev det en trippel till på rad istället för åt sidorna och faktiskt så klarade han även denna svårighet. Han överraskade mig rejält med att klara detta.


Till sist ville jag pressa honom och han skulle få hämta in alla 11 vilt på söket. Han kunde ju inte vara sämre än en 11 månaders hund, tyckte jag. Erika la ut i blandad terräng. Både blötmark, på torra land och upp i träden.

Sen skickade jag min hund. Först måste jag vara skriva att han brydde sig inte om att Tya, löptiken, sprungit innan honom och det känns väldigt bra. Sen hämtade han faktiskt in alla 11 vilt, även om det inte var med tempo och att jag fick tjata på honom på de sista fåglarna då han ställde sig och frågade ofta, men han gjorde som jag bad honom om och det är jag väldigt nöjd med. Väldigt nöjd. Fast söket är inte hans starka sida av jakten.


Sist fick Juni träna. Hon har spring i benen, men var jätteduktig på det hon gjorde. Hon fick dubbelmarkeringar och en trippel och det var inga som helst problem. Lite ringrostig efter sin hälta, men det kommer att försvinna fort på henne.


Sen fick vi bråttom. Det var ju dags att åka och jaga änder. Jaktpremiär idag 21/8, men det kommer i ett annat inlägg.

Av Liselott - 10 augusti 2012 15:15

Äntligen hinner jag skriva om förra helgens bravader, nämligen Tollarspecialen på Öland. En toppenrolig helg som man ser fram emot varje år. Jag börjar från början.


På torsdagen åkte jag och lille mannen iväg med vår lånade husvagn Ofelia. Tack Annelie, Birgitta och Molle för att vi fått låna den. Perfekt att dra och att bo i.


 

Snälla Monika med Arrac kom och gav mig ettt par händer till och jag fick låna ett snöre för att säkra vindskydd och markis mot vind.


Klockan blev 16 innan vi var framme och då var det bara att ställa upp och ställa allt iordning och sen gå för att få ut sin nummerlapp till söndagens utställning. Efter det iväg till kennelträffen en dryg mil bort från Böda sand. Alltid roligt att träffa Agrosofer och det blev en mysig kväll.

Monika och Åke hade med sig en gås som vi tränade med in i det sista. Vi la ut den + två änder som ett litet sök och det gick jättebra. Skönt! Nu kan man släppa gåstänket.

Jag stannade inte länge utan for snart efter maten tillbaka till Böda sands camping för jag har jobbat massor och sovit lite och av tidigare erfarenhet så vet jag att det blir en intensiv helg så all sömn var välkommen. När jag kom tillbaka till campingen hade Erika, Jonas och alla hundarna kommit så jag pratade en stund med dom innan det blev bädden. Oj, vad skönt det var att vara på plats och att gå och lägga sig. Nu hade vi mycket att se fram emot.


Fredag morgon.

Idag skulle jag agera som funktionär i ruta C, öppenklassrutan. Kul att få se många på nära håll. Jag skulle ansvara för dirigeringen och sen blev det även ansvar för att ta hand om de blöta fåglarna och att serva Ulf i båten med fåglar. Det var jättekul! Och trevligt folk var det med.

Jag satt med hela dagen för att det var så roligt. Fast Catta kom för att byta av mig så var jag kvar bara för att det var trevligt.

När alla var färdiga så fick jag och Martina träna med våra hundar för att plocka in alla fåglarna. Spex fick en vattendirigering som han löste bra, och en landdirigering som också gick bra. Här hade många problem så det var lite kul att få testa sin hund på denna där det var en övergång från lågt ljust gräs till högre mörkt gräs och vattentungt, men Spexen fixade det fint.

Sen sände jag honom på söket och det första han plockade då var gåsen. Skönt! Sen fick han ta en and i vattnet också och så var jag nöjd.

Efter träningen så åkte jag över till ruta D där elitrutan var. Och där vi skulle starta dagen efter. Oj, vad svårt det verkade vara. Långa vattenmarkeringar och dirigeringar. Och tungsprunget. Nu blev jag nervös, men det var bara att hoppas att det skulle gå bra imorgon.


På kvällen grillade jag med Erika och Jonas och min bror med familj hade kommit också och bodde på Böda så de var med och grillade. Mycket roligt och mycket trevligt hade vi.


Lördag.

Så var det dags för det andra elitprovet i tollingjaktprov för oss. Vi skulle starta näst sist så vi fick vänta till eftermiddagen. Spex fick ligga i bilen och så gick jag ut med honom emellanåt när jag tittade på mina vänner som startade före mig. Det var verkligen ett svårt prov och jag undrade hur Spex skulle gå. Det skulle jag snart få reda på.

Strax innan lunch så hade tre stycken brutit på raken och hon som skulle starta innan mig var inte där och lunchen hade inte kommit så då frågade Åsa mig om jag kunde tänka mig att starta redan nu. Det kunde jag tänka mig. För att få det gjort. Hade precis rastat Spexen så det var klart så vi var redo. Hämtade honom och han var med mig. Skönt!


Domaren Leif Gustavsson mötte upp vid start och domare nr två, Gunnar Pettersson var strax bakom Leif.

Först ansmygning. Kändes bra. Sen tolling. Gick också bra. Spex kollade runt överallt så att han inget skulle missa och skytten var särskilt rolig. Men han kom in till mig varje gång jag kastade dummisen. Bra! Sen skulle jag sätta upp Spex för en vattenmarkering från båt 110 m ut i öppet hav, och det gick så där. Han tyckte det var så roligt med skottet så det blev trassligt när jag skulle sätta honom på rätt plats så han missade markeringen. Inte helt, men inte tillräckligt för att simma ut och hämta anden. Till en början kunde jag dirigera honom en bit ut, men sen vände han och ville inte längre så det var bara att släppa in honom. Skit också, vet jag att jag tänkte, men vi fick fortsätta. Vi smög till nästa gömsle, men på vägen dit så small det och skytten ville ha hjälp att få in en dirigering på vattnet. Ca 100 m, tror jag att det var. Här gick det bättre. Spex simmade rakt ut med mycket stöttning av min röst, men han simmade rakt ut och det såg snyggt ut. Och anden fick han med sig tillbaka. Gött!


Sen tolling igen. Därefter en dubbelmarkering med två skott innan på vattnet från båt. Spex ljöd lite, men sprang ut. Inte ut i vattnet, utan utmed vattenkanten. Jag fick trycka ut honom och då skuttade han iväg så glatt så. Rätt ut till en sten, som jag trodde var en and han gick ifrån. Skällde lite på honom och han fattade inget. Stackars Spex emd en sån matte. Men han fortsatte och kom in med and nr 1. Sen ut till and nr två och likadant här, jag fick trycka ut honom lite och han studsade iväg och kom in med and nr två. Då var dubbelmarkeringan gjort. Sen mer tolling. Det är han duktig på så här har jag inget att klaga på. Och han har riktigt snygga grepp och avlämningar min lille mannen.


Därefter landdirigering ca 50-60 m mot enebuske nr två. Söket låg nära också, men Spex lyssnade på mina signaler och hittade rätt så snabbt anden. På väg in så skrek han till, men han kom in. Verkade ha ont i vänstra benet. Gunnar sprang till stället där han skadade sig för att se om det fanns orm där, men såg inget som tur var. Det var mycket pinanr och ris där så han kan ha fått stryk av en sån. Jag hittade inget på honom och visste inte riktigt om jag skulle fortsätta eller inte. Frågade domarna om jag låg på ett nollpros eller hur jag låg till. De sa att jag låg på ett tredje pris och då var det väldigt lockande att fortsätta. Så blev det. Jag fick själv välja och det verkade inte som om han var halt Spexen, så vi fortsatte.

Han sprang ut och hämtade and nr ett. Inga problem. Jag var nervös att han hade lite ont och inte skulle ta gås för det så jag var väl inte helt stabil som förare där ett tag. När han hittat and nr två och kom in med den så fick han hoppa från en tuva en gång och då såg det ut som om han fick ont och då bröt jag. Vågade inte fortsätta om han hade ont. Kunde förstöra honom för en lång tid och det var det inte värt. Då fick vi ett KEP, kan ej prissättas. Det tog jag, bara inte lille mannen hade ont.


Kändes lite snullet att bryta, men jag vågade inte chansa på att han hade ont. Jag ringde till Annika, som har kullbrodern Fino och hon är vetrinär. Tack snälla Annika och Alma för att ni kom och kollade Spex. Han ömmade över en led i tån. Vi behövde inte göra något direkt, men hålla honom under uppsikt några dagar så det inte skulle svullna eller bli värmeökat, för då var det röntgen som gällde. Jaha, då blir det ingen utställning heller, vet jag att jag tänkte, men vad gör väl det.


På kvällen grillade vi igen, brorsans familj och Erika och Jonas. VI hade trevligt ikväll också, men det blev tidigt isäng för vi var alla trötta efter dagen. Erika och Tya hade gått till pris, ett första pris på Nkl idag och det var roligt. Sen fick Annie ont i magen så de kunde inte stanna så länge och grilla med oss och det var tråkigt. Men Annie blev snart bättre som tur var.


Söndag. Utställningsdagen.

Spex hade inte någon svullen tå, det var inte värmeökat och han haltade inte så jag bestämde mig för att ställa ut honom. Om det är någon som kan se om han haltar så är det ju en utställningsdomare så det fick bli så. Inte för att jag trodde att det skulle gå så bra då Spexen inte har så mycket päls. Men vi skulle försöka.

Det är alltid en väntan innan man ska in i ringen. Så var det vår tur. Domare idag var Kjell Svensson, som dömer tollare officiellt. Vi var med i championklassen och där var det 17 snygga hundar med. Domaren gav oss HP och det var en bra början. När jag satt och väntade på kk såg jag att nästan alla fick HP. Så var det med det, vet jag att jag tänkte. Men döm om min förvåning. Vi kom tvåa! Han tyckte om lille mannen utan päls. Tom. så stog det i kritiken att han hade bra päls. Då är det inte längden och mängden det handlar om, utan kvaliten. Jag fattade inget, men rätt som det var placerade han oss som tvåa. Hurra! Jag blev jätteglad. Och inte haltade Spex heller. Skönt!


Sen sprang vi ut och in från utställningsringen hela dagen, tyckte jag. Vi var med om årets viltspårstollare, men det gick inte bra. Däremot blev Spex 4:e snyggaste tollarhanen av 126. Likadant där, jag fattade inget förrän domaren placerade oss som nr 4. Hurra för min snygge Spex! Hade jag aldrig kunnat tro.

Inte nog med det. Vi blev BIM av jaktmeriterande champions också. Det kändes stort. Härligt!


       

    

Och så var vi med i Agrosofens uppfödargrupp med Toppa, Märta, Gallas och Spex och vi kom på tredje plats av 26 uppfödare. Oj så bra! Grattis Annika och Helen. Även avelsgruppen med Juni och hennes valpar kom väldigt bra till. Trea, tror jag. Vilken dag för Agrosofens kennel. Hurra!


Nu var vi trötta jag och Spexen. Finalerna var inte slut förrän 18.30 och jag som hade hoppats på en lång och skön söndagkväll, men så blev det inte. Innan finalerna var slut så hann Erika & Tya bli Juniortollarmästare och Catta & Mirakel bli Tollarmästare. Stort grattis till er! Det var ni värda. Hurra för er!


Vi grillade på kvällen igen, men nu hade brorsan med familj åkt hem. De var ändå med och tittade på jaktprovet igår och lite på utställningen idag så det har varit jätteroligt att dom varit på Öland samtidigt som mig. Jätteroligt!

Kvällen blev ung. Vi var alla trötta så det blev rätt så tidigt isäng. Skönt!


Måndag!

Det är så skönt att inte åka hem efter utställningsdagen, utan stanna till dagen efter och ta det lugnt. Vi plockade ihop husvagnarna och det sista så gick vi ner till den vackra stranden och fotade lite hundar. Det blev inte så jättebra bilder, men här kommer några.


     

Av Liselott - 5 augusti 2012 21:08

Jo, så var det. Vi hade kvalificerat oss till Elitklassen genom att få två första pris i Ökl så vi fick vara med i Eliten. Härligt kul har det varit. Man har funderat massor på hur ett upplägg i elitklassen kan se ut och nu har man sett ett. Det var rörligt, snabbt, jaktlikt och roligt upplägg mellan två "pölar". Ska försöka att återge hur det såg ut för mig och Spex från vår vinkel. Hoppas minnet inte sviker nu. Sä här var det;


Vi hade startnummer tre. Ett bra startnummer för då han jag se 1 och halva 2. Vi värmer aldrig upp särskilt mycket utan en lite kisserunda och så kör vi. Detta har fungerat bäst hittills. Så även idag.

Först ansmygning mot första gömslet. Gick bra. Spex är yvig, men jag låter honom vara lite yvig för att inte dämpa honom. Tollingen, ca 5 eller 6 ggr gick bra. Spex höll ögonen på skytten för därifrån kommer allt det roliga. Vid sista tollingens ingång kom ett skott och skytten, Petter, var så duktig så att han träffade två fåglar på ett skott. :) Alltså linjetag till samma ställe två gånger. Änderna låg lurigt utmed vattnet där vattenkanten buktade lätt innåt så att få en rak linje var inte lätt. Det var hög vass innan målet. Första skicket så gick Spex i vattnet, fråga mig inte varför, men antagligen mitt fel. Sen fick jag honom rätt och han kom in med första anden och sen andra för då visste han ju att det låg en till där ute på samma ställe nästan. Skönt! Vi var på gång.


Sen fotgående till sökrutan där den tidigare jakten på morgonen fällt flera vilt som nu skulle plockas in. Två änder tog Spex in snabbt. När han var på väg in med and nr två så kom det en gås som Petter sköt och det landade i vattnet en bit bort. Spex stannade upp, tittade på markeringen och kom sen in till mig med anden. Sen linjetag ut till gåsen. Gick fint. När jag skickat honom fick jag gå efter för att hjälpa upp Spex ur vattnet efter att först tagit emot gåsen.

Bra!


Sen fotgåenden till nästa gömsle vid nästa tjärn. Ca 50 m, tror jag. Och så ca 20 tollingar åt båda håll med paus emellan. Sen två skott där först en markering föll och sen var det en dirigering på nästa and.

Markeringen inga problem. Jag skickade Spex från höger sida gömslet. Vi hade en karl som kunde kasta långt och var superduktig på det han gjorde.

Sen dirigeringen. Hm, här var jag inte nöjd efteråt. Jag ställde mig på vänster sida gömslet och gjorde precis som jag brukar på träning och Spex gick iväg. Tre gånger fick jag trycka ut honom innan han gick i vattnet, men så gör han alltid på träning också. Han tog riktning mot målet fint till en början, men så drogs han åt markeringslandningsstället och jag försökte först att rätta till honom, men han fick söka av först. Sen trodde jag att jag skulle kunna dirigera om honom, men inte då. Han lyssnade inget vidare på mig och stoppsignalen kunde han inte idag. Jag fick iaf över honom på andra sidan och upp på land. Sen lyssnade han på mig. Nu kunde jag dirigera honom åt vänster ca 30 meter ? och han hittade anden. Ok, tänkte jag, inte snyggt, men domaren Anders ville ju först och främst ha in viltet, och det fick han ju nu. Spex gick till stället han gick upp på från vattnet och gick i och simmade till mig. Vad bra att han inte tog landvägen utan simmade. Lite plus till oss.


Sen tillbaka till söket där allt vilt inte var inne än. Tre änder kvar. Detta fixade Spex bra. Han höll tempot i myrmarken, hade bra grepp och sprang in till mig med fina avlämningar hela provet igenom. Vid sista anden så ställde han sig och tittade på mig och undrade om han verkligen skulle ta den här, men han fick ingen hjälp av mig och då tog han den och kom in. Gött! Vi hade genomfört ett elitprov och jag var nöjd över lille mannens arbete. Fast vattendirigeringen kunde gått mycket bättre.


Vi fick ett första pris och HP skulle domaren fundera över. Hurra! Vi lyckades. Det trodde jag aldrig, men vi gjorde det. Snacka om att vara stolt över sin hund. Han är ju hur duktig som helst min lille mannen och helt underbar att jobba ihop med. Nu ska vi fokusera på nästa prov om en vecka på specialen. Men då är det ett nytt prov, nya domare och på ny mark. Allt kan hända. Men vi har iaf ett första pris i Sveriges första Tjp ELitklass och jag är så stolt och glad över vår insats. Hurra!

Ovido - Quiz & Flashcards