Alla inlägg under september 2012

Av Liselott - 30 september 2012 21:30

Dag två för prov, men dag tre på Sågknorren. Och dag tre som det regnar på. Tråkigt. Gått i regnställ hela helgen. Erika och jag hade tänkt att gå upp för att se första start i Ökl kl 8, som skulle vara Andreas och Sixten, Tyas pappa, men jag fick ett sms 8.45 och då vaknade vi. Vi hade trott att vi skulle höra när bilarna kom utanför till samlingen, men det hade vi inte gjort och hundarna hade varit tysta hela tiden. Vi var vakna vid halv 6-tiden på morgonen, men det var inga problem att somna om inte. Skönt att få sova så länge ändå. Vi missade Sixten och kom lagom till Elenor och Texas sista moment, tyvärr, för vi hade hoppats på att få se hela hennes prov, men inte då. Så kan det gå.


Jag fick en tid för start och den skulle bli ca kl 13 efter lunch. Perfekt att ha en tid att gå efter så man slipper vänta så länge. Idag var det tempo på allt. Igår tog det lång tid. Innan det var dags att starta så var det prisutdelning för Ökl och helgens bästa hund blev syster Fixa. Grattis till Liz! Så var det vår tur.

VI gick fram och blev mötta av en trevlig skytt som förklarade allt så bra. Det var samma provmark som igår, men det hade lyckats att göra ett helt annorlunda prov mot igår, och ett lika bra upplägg som igår. Då ska vi se om jag kommer ihåg detta provet.

Först ansmygning till gömsle med tolling till en början. Spex var på G. Sen ett skott och så en vattendirigering rätt över sjön. Precis som igår så först i vattnet och sen upp på land för att gå i vattnet igen. Spex började trassla direkt och tog inte mina tecken utan försvann på land runt sjön och så var han borta i vassen. Och han var borta länge inan han kom fram i sökrutan. Då blev jag förbannad och blåste in honom och gjorde om dirigeringen, för det fick jag göra och tack för det. Nu var jag ilsk och nu skulle han banne mig gå som jag ville och vad tror ni han gjorde. Nästan en spikrak dirigering mot rätt mål. Jag fattade lite fel vart anden låg så det var mitt fel att han trasslade lite, men nu lyssnade han på mig och det blev en snygg dirigering. Han tog även landvägen tilbaka.

Idag kom söket redan nu och det var på samma område som gårdagen. Spex gick fint med mig dit och sen stack han fint ut i den torra delen av söket för det verkade som om han mindes vart fåglarna låg från igår. En och två änder kom hyfsat fort, men nr tre fick jag tjata ut honom på. Vet inte om han var trött efter gårdagens prov för det var tungt, eller om det var för att jag blev ilsk på honom vid vattendirigeringen, eller om han bara är sån på söket. Vi ska helt klart träna på självständigheten på söket iaf framöver.

Nu transportsträcka igen. Nu blev det en dubbelmarkering ut i blöt risig vassmark och den fixade han bra. Skönt! Fast det tog lite lång tid för honom.

Nästa moment tolling. Det är skönt med lite skott och lite tolling så här emellan för det lättar upp och så går det bättre efter igen. Efter tollingen två skott, ett mot en markering och ett skott mot en vatten dirigering. markeringen missade han totalt, men nu gick han på min dirigering så han kom in med anden.

Vattenmarkeringen kunde jag valt att skicka honom utmed vattnet coch sen ut i vassen vattnet, men jag valde att skicka ut honom i vattnet först bara för att ..... Han kom snart in mot land och då släppte jag upp honom och dirigerade bort honom en bit för att sen blåsa stopp och vinkla honom höger ut i vassen. Han gjorde som jag bad om och så var han borta. Man såg honom inte, men man hörde hur han jobbade där inne. När han kom fram så hade han ingen and med sig så jag fick skicka ut honom i vassen igen, och han gick faktiskt tillbaka. När han kom fram nästa gång så hade han anden med sig. Phu. Nu var provet över och han hade plockat in alla änder idag. Nu var jag lite nöjdare än i går efter provet.

Den muntliga kritiken var rätt lik den från igår, men det som fastnade idag var att han frågar alldeles för mycket på söket (det vet jag) och att han nog är en rätt bekväm hund som vill gå den enklaste vägen hela tiden. Därav trasslet vid dirigeringarna. Annars var det en bra viltfinnarhund med jaktlust. Kul!

Jag stannade inte för att se alla som var kvar idag för då hade jag kommit hem väldigt sent. Jag och Erika packade ihop allt i vagnen och satte vagnen efter bilen så att det vara skulle vara att dra iväg när det var dags. Innan jag åkte så käkade jag, gjorde iordning fika att ha i bilen och rastade Spex innan vi åkte. Klockan hann bli halv 5 innan vi kom iväg. Men det gick väldigt bra att åka hem. Jag lämnade av husvagnen i Kungälv och det tog max 5 minuter för nu ville jag hem. Det är alltid skönt att komma hem. Gick jättebra att köra hela vägen. Erika ringde och berättade vilket pris vi fått och hur det gått för henne och Juni så det blev en del tid i telefonen på väg hem. Plus en ljudbok att koncentrera sig på.

Nu ska vi vila i några dagar och sen träna lite igen. Ska ta ett prov till i år, sen får det vara med jakten för i år. Förutom den praktiska jakten. Och ett WT som vi ev åker på på söndag.

Av Liselott - 29 september 2012 20:30

Ett dubbelprov, alltså gå prov två dagar i rad, är inget vi har gjort förut och det var en chansning om han skulle orka. Som om det inte var nog så sov vi även i husvagn från fredag till söndag. Ska ta det från början;

Vi åkte iväg fredag förmiddag och tog vägen förbi Kungälv, till Erika, för att hämta hennes husvagn. Fick fika där och hann prata lite innan jag och lille mannen drog vidare mot Halmstad. Erika skulle komma under morgondagen.

Vid 18-tiden hade jag ställt upp vagnen och den stog perfekt i avstånd till allt. 20 m till toa och dusch och 150 m till provplatsen, visade det sig. Enda nackdelen denna kväll var att det fanns ingen värme i vagnen och det var rått ute. Som tur var så hade jag tagit med en kupéfläkt och oj vad varmt och skönt det blev i vagnen. Perfekt! Det blev tidigt i sängen fast vi inte hade samling förrän kl 10 på lördagen.


Så provdagen. Hade vaknat flera gånger under natten, men ändå sovit gott konstigt nog. Gick upp och tittade på de som startade Ökl på morgonen. Ökl gick före oss i Eliten. Många trevliga ekipage var med, bl.a Spex bror Toppen och syster Fixa.

Vi startade vid ca 15 på em. Nu ska jag se om jag kommer ihåg provupplägget och kan skilja proven åt från de två dagarna.

Först möte av skytten. Ansmygning fram till gömslet, gick bra. Tollingen gick kalasbra, som alltid. Sen en dubbelmarkering i vattnet med två skott innan. Han markerade bra, men innan han fick gå på den så var det en landdirigering på gås. Ett skott innan här också. Han kom dit på en något krokig väg, men hittade gåsen och kom ända fram till mig med den. Nej, han la ner en gång för omtag, men kom sen in.

Och så var det dags för dubbeln i vattnet. Den hade han glömt. Attans! Och han gick inte ut på dirigering. Skit också. Så var det provet kört, tänkte jag och blev för första gången någonsin irriterad på honom. Men det var bara att bita ihop och gå vidare. Han gick hyfsad fot idag.

Under gång ? en ljudmarkering. Den markerade han bra och for iväg efter den ut i blötmark och vass. Fanns även snåriga buskar därute. Han var borta länge. Jag hörde; plask plask, bröt, bröt och sen tyst tyst och så plask plask, bröt bröt och till slut så kom han landvägen med anden ända fram till mig. Kastaren sa att han hade kämpat där inne innan han kom ut. Sen vidare till nästa gömsle för mer tolling. Den gick bra. Kul att tolla, tycker lille mannen. 

Under tolling ett skott ut i vattnet för en vattendirigering. Först skulle han ut i vattnet, sen upp på lite land och så ut i vattnet igen. Det gick krokigt här med och han kom upp på land en bit ifrån anden, men på land långt från mig så är han lättdirigerad så han hittade anden och kom springande tillbaka på land till mig, (tror jag han gjorde).

Efter detta tre skott ut mot söket som var rejält blött och tungsprunget. Han höll god fart och hittade rätt så fort 4 änder och han sökte ut i hela rutan. Men han frågar mig lite mycket så jag får säga till honom många gånger att söka.

Därefter var det slut och vi fick muntlig rapport. Ändå hyfsat positiv. Domaren Leif är bra på att ta fram det bra och det dåliga på ett bra sätt. Och vi gick till pris vilket jag inte trodde att vi skulle göra pga missen av dubbelmarkeringen på vattnet. Men hans övriga arbete vägde över till ett pris och det är jag glad över.


Erika hade kommit under dagen och hon fick starta idag också. Fast i en annan ruta för Sverker som domare. De 0ade tyvärr. På kvällen satt vi i vår husvagn och åt pizzabitar och tjatade en lång stund innan vi gick in till penisonatet för att prata lite med dom som hade ätit middag där inne på kvällen. Sen somnade vi gott.

Av Liselott - 28 september 2012 22:03

Så sitter man här då och laddar för en hel helg med tollingjaktprov. Två prov ska vi ta oss igenom, ett på lördag och ett på söndag.
Sitter just nu i en inte alltför varm husvagn och ska snart krypa till kojs och gosa med lille mannen. Om jag är nervös? Faktiskt inte och fråga mig inte varför inte. Jag brukar ju alltid vara nervös inför prov och tävlingar, men jag känner ingen press på oss detta året och det känns skönt. Vi ska ut och ha roligt i två dagar och träffa trevligt folk. Har jag skrivit detta förut? Kanske, men det är så jag känner och det känns väldigt bra ska ni veta.
Hörs när jag har något att skriva om.

Av Liselott - 24 september 2012 20:06

Gick av jobbet på morgonen och hade tänkt att skynda mig hem, men vi har haft lite problem på jobbet och det pratade vi just denna morgonen så jag kom inte iväg så tidigt som jag hade tänkt.

Stressade hem, bytte om och tog med frukost och Spexen och så for vi till klubben för att hålla en grundlydnadskurs i strålande sol.

Det är ett härligt gäng med blandad kompott av trevliga människor och härliga hundar och tiden går alltid fort där. Vi kör hårt med dom i lydnadsklass I momenten och dom verkar inte ha något emot det. Dom är duktiga.

När vi var klara så var det tid för mig och Spex ihop. Vi åkte till lilla Bjursjön och bara njöt i det fina höstvädret. Först gick vi en promenad och jag hade tagit med mig boll och bollkastaren. Där det såg bra ut, där skickade jag ut Spex i vattnet och det vi tränade på var att gå rakt ut oavsett vad som finns i linjen ut. Vi nöter och får nöta mycket mer till nästa år, men han fattar mer för var gång vi tränar och det går bättre och bättre. Vi hade riktigt roligt idag båda två och vi bara njöt. Det var svårt att slita sig och åka hem, men jag var hungrig så det fanns inget annat att göra.
Är mycket nöjd efter dagen med allt.

Av Liselott - 22 september 2012 17:16

Igår var vi på nya domäner och fick med som apportörer. Ännu en sk godsjakt.


Vi var på 4 olika såtar och det blev lite olika från såt till såt, men över lag är jag nöjd med Spex. Han fick i sin kritik från det senaste Tjp att han är en god viltfinnare och det är han verkligen.


Det enda jag inte gillade igår var att han lät mycket mer än han gjort någon gång tidigare och det gillar jag inte. Ju mer irriterad jag blev, ju mer lät han, och det vet jag ju att det blir så, men det var svårt att lugna mig då. Vi avslutade iaf på topp som skönt var.


Vi skulle åkt och jagat idag med, men jag fick migrän så jag orkade inte åka. Det gick inte för det flimrade för ögonen så jag hade inte klarar av att köra bil. La mig och sov istället i tre timmar.


Filmade Spex igår när vi var på plats och väntade på att jakten skulle komma igång. Se den gärna.

 

Av Liselott - 18 september 2012 22:34

Finns inte mycket att skriva om idag egentligen. Vaknade till ett grått och regntungt väder och började dagen med att spilla ut tekoppen över hela köksbordet. Fick torka massor. Sen började det regna.

Jag började städa för vad annat kunde jag göra idag. Ja ja, jag vet att jag kunde dragit täcket över huvudet, men då får man inger gjort. Nu dammade jag i huset.

När jag ledsnade på städningen, eller när Spex ledsnade på att inget göra, så käkade jag först lite innan vi tog oss en cykeltur och då hade solen kommit fram. Och jag hade inget spillt den här måltiden. Det blev en härlig tur. Spex älskar att springa vid cykeln.
Innan vi for iväg så hade jag klippt klorna på lille mannen och kammat igenom hans päls. Det behövdes.

Sen hem och övergick till att putsa fönster invändigt. Dessa flugskitar. Orkade alla fönster inne. Samtidigt hade jag långkok på spisen och tvättmaskinen var igång. En effektiv dag.

Det blev väldigt bra väder så jag bestämde mig för att putsa fönstren utvändigt också och innan jag ledsnade hade jag tagit alla på framsidan. Gött! Spex fick ett fruset märgben att fördriva tiden med.

Roger kom hem och vi käkade ihop. Jag tog vin till maten idag. Gott!
Efter maten gick Spex och jag en härlig skogspromenad innan det blev mörkt på dryga timmen och vi njöt båda två av den. Blev en dusch när vi kom tillbaka för jag hade blivit väldigt varm, för att inte säga svettig.

Sen blev det kvällen framför TVn. Erika ringde och vi pratade en bra stund om allt möjligt. Trevligt!
Nu är det natti natti.

Av Liselott - 17 september 2012 21:41

Det är ett glatt gäng man jobbar med och det behövs i vårt arbete. Titta vad som stog på vår plats i vagnhallen när vi kom tillbaka. Våra nya ambulanser.
Lite skillnad i storlek skulle jag vilja påstå. :))
Så söta. De är med till barnen när det är uppvisningsdagar av utryckningsfordon. Kunde inte låta bli att ta kort på dom.

Av Liselott - 17 september 2012 21:35

På klubben höll jag, Eva och Natalie en grundlydnadskurs för 14 ekipage idag. Trodde inte det skulle bli så många för vädret var inte det bästa, men sen kom solen och vi hade tur med vädret som vanligt. Skönt. Det är mycket roligare att hålla kurs i fint väder.
Och vad tiden gick fort idag. Vi hann inte allt vi hade planerat, men vi har 5 ggr så vi hinner nog.

När kursen var klar, alla hade åkt hem och jag Eva och Natalie pratat klart så tränade jag och Spex på apportering med dirigering. Idag gick det bra, men inte riktigt bra utan bättre än förra gången.
Och så blev det hopp apport med metallen och den gick riktigt bra däremot. Kul! Sen gjorde vi inte mer med lydnaden idag.

Nä, vi åkte till Lilla Bjursjön och gick en promenad. Mysigt! Jag hade med mig boll och kastare. Tanken var att träna igångar i vattnet och det gjorde vi. I det stora hela så är jag nöjd, men vi har rätt omständiga dirigeringar här. Jag får trycka honom mycket för att han ska gå ut och simma rakt ut. Det kanske berodde på att han väntade på att bollen skulle komma, men jag måste minska ner mina kommandon. Det får bli ännu ett mål till nästa år.

Vi hade en mysig stund vid sjön och vädret var ju toppen. +17 grader och sol i mitten av september. Fast det blåste mycket och gick vågor på sjön. Det brydde sig inte Spex om. Han simmade glatt ändå. Tänk vad en boll kan vara rolig. ?
Nöjda åkte vi sen hem.

Skapa flashcards