Alla inlägg under mars 2013

Av Liselott - 27 mars 2013 20:19

Kunde inte låta bli att träna jakt idag igen. Denna dag med Gunnar och Marie, labbefolket. Fast idag tog vi det lugnt och tränade lite på det vi lärde oss igår. Jag delade även med mig av lite tips jag fått igår och det passar ju alla människor och hundar, verkar det som.


Det blev lite dolda markeringar idag till en början och Spex skötte sig med den äran. Han fick bara två dubblar för att inte göra det för tungt för honom idag dagen efter.

Idag hade jag honom vid min sida från början till slut för att Jens tyckte det. Min hund mådde bättre av det, tyckte han, och jag håller med honom för Spex blir mer koncentrerad av att hålla kontakt med mig hela tiden.


Sen körde vi långa linjetag, men vi gick sträckan först och droppade dummisar på tre olika avstånd, och sen skickade vi dom en och en.

Därefter körde vi samma sträcka och vi övade på det vi lärde oss igår. Det går, men vi behöver träna masor på detta. När detta fungerar på land så ska jag gå över på vatten. Det blir nog bra lagom tills det är varmt i vattnet så att jag kan bada om det skulle behövas. Men på land först.

Spex gjorde det inte så bra idag, men jag fick honom att tänka själv och fatta vad han skulle göra. Det går inte att belöna honom med mer än ett "ja", inget annat. Så det får bli tystnaden som blir belöningen i hans fall.


Sen gjorde vi inte så mycket mer idag. Tyckte att det räckte så här dagen efter en tuff träningsdag. Har sån tur att ha träffat Marie och Gunnar att träna med. Dels för att dom är så bra och trevliga, dels för att dom kan träna dagtid för helgerna är inte så lätt för mig att komma loss på.


Idag är sista dagen Maja Flat är här. Stefan m familj kommer hem idag och jag tar med Maja till jobbet imorgon så att hon får åka hem till sin flock igen. Men det har ju inte varit några problem att ha henne här. Hon är så go och så enkel, förutom när hon får sina flatteryck och gå och bära på en. Och hon behöver stimulera sin hjärna emellanåt för att inte flippa ur. Stackars Maja fick ju sitta i bilen hela dagen igår så det är klart hon hade lagrat energi i kroppen. Hon är ju Flatt. Inga problem att hon kommer hit igen. Inga problem alls.

Av Liselott - 26 mars 2013 19:15

Idag var en riktigt strålande dag med bra träning, bra instruktör, bra träningssällskap och duktiga hundar. Nej, jag ljuger, det har varit en toppendag och det blir svårt att överträffa den. För länge sedan så pratade jag med Annika och vi bestämde oss för att vi skulle träna ihop. Det skulle vara roligt att se syskonen arbeta och att umgås med bästa uppfödaren Annika. Först var tanken att åka till Anitha Norrblom, men hon var upptagen. Så kom Annika på att vi kunde höra med Jens Palmqvist och så blev det. Och det valet av instruktör ångrar jag inte.

Så här var dagen;


Jag, Spex och Maja, flattiken som jag varit hundvakt åt sedan helgen då min arbetskamrat och hans familj är i England, åkte vid 8 på morgonen till Eskilstuna. Resan gick bra och jag hade gott om tid. Fick åka på en travbana innan jag kom fram tack vare att min telefon visade konstig väg, men jag kom ju fram.

Började med att lufta hundarna en stund efter resan. Vädret var verkligen kanonfint och solen gassade. Annika med tjejflocken kom strax efter oss.


Och så satte vi igång efter att ha presenterat oss. Jens hade en plan och vid första "stationen" ville Jens se hur vi låg till i träningen. Få se om jag klarar att återberätta stationerna.

Först dirigering och markeringsövning. Avstånd efter hur det gick och vad hundarna klarade av. En dunge i mitten. Jens gick ut på höger sida av dungen, la ut en dummi, sköt ett skott, gick mot dungen och kastade en markering. Sen gick han över till vänster sida av dungen och repris av högersidans aktiviteter.

Spex skulle börja med höger dirigering. Hm, skulle han klara detta med minnet av markeingen? Jo, det gjorde han. Ingen klockren rak linje fram till mål, men jag kunde bryta och dirigera ut till dummisen. Bra början!

Fick ett bra tips att höja handen först vid dirigering, eller linjetaget, och sen sakta sänka handen för att få hundens intresse och rikta honom rätt och det fungerade väldigt bra för både mig och lille mannen.

Efter vår dirigering fick Impa gå på markeringen först och linjetaget sen. Lite strul, men dom fixade det. Envisa söta Impalimpan.

Sen skulle Spex ta sin markering och då hade det gått en stund. Vi prövade att se om han kom ihåg den eller inte, och det var inte. Jag fick tipset att säga "pass på" för att påminna honom och gå närmare. Sen såg man hur han kom ihåg och låste blicken mot ön och då var det bara att skicka honom och ta mig tusan så fixade han det galant. Kul att se honom! Och vilket bra tips.


Nästa övning var utkommandot utan handtecken. Hm? La en dummies framför våra fötter/tassar och sen gick vi en kort bit. Ställde Spex och gick lika långt själv. Vände mig om och la dummie nr 2 fraför mina fötter sen. Sa jag "ut". Inget hände. Sa ut igen och då kopplade det. Gick och mötte honom och ställe upp honom igen och gick ifrån. Nu utkommandot igen och han fick tänka. Efter lite tålamod och några gånger så gick det jättebra. En kul övning.


Linjetag på nästa station. Vi rörde på oss hela tiden för att få nya marker att vara på. Här som en slags klockaövning. Vi tog med hundarna rakt ut och la ut dummies, vände om och gick tillbaka i samma spår halvvägs tillbaka och sen vinklade ut oåt varistt håll, tillbaka i samma spår och tillbaka till starten. Impa började. Jens kastadr först en markering som de fick hämta. Sen linjetaget förbi merkeringslegan. Impa hade högerdummisen i minnet så att få ut henne var inte jättelätt. Minent är det inget fel på, men hon fixade detta bra.

Spex tog markeringen bra. Sen gick han ändå ut på mitt kommando och det förvånade mig. Hittade dummisen och kom tillbaka. Sen ut igen, men nu blåste jag stopp halvvägs ut och vinklade honom åt vänster. Gick också bra. Sen ut igen, ändå ut och så fick han söka efter ännu en dummie, men den hittade inte. Jens menade på att det gjorde inget för han letade iaf och de behövöver inte alltid hitta något. Bra övning!


Följsamhet vid fotgåendet sen. Jens gick bakom oss och så sa han höger eller vänster och vi skulle vända åt det hållet han sa och så kom det en markering. Träning av följsamheten.


Vidare till en stor äng där vi la ut två dummisar var. Sen in i skogen igen och vidare framåt. La ut nya dummisar i skogen och så gick vi vidare runt ängen och sen ut på den. Nu var avståndet lååååångt. Väldigt låååååångt. Men Jens peppade oss och sa att detta tränade dom med sina 1-åringar. Tack för den! Våra var ju 5 år, nästan. Men men.....på´t bara.

Impa först. Envis liten syster fick övertala mycket, men det gick att övertala henne ändå och slutet blev bra.

Spex gick kanonbra ut och så stannade han, vände sig om och ställde sig och tittade på mig. Här skulle jag bara stå stilla och "vänta ut" honom. Han stog en stund, men sen vände han och gick en bit igen. Stannade ännu en gång, stog, väntade och så gick han mot mig. Då fick jag blåsa stopp och skicka honom ut igen och då gick han ända ut. Men det handlar om förarens tålamod hela tiden. Berömma vid rätt tillfälle och säga till hunden när den gör fel när den gör fel.


Sen gick vi till andra linjetaget och då stannade Spex igen och jag fick vänta ut honom igen. Men inte lika länge denna gången. Träning ger resultat. Hurra! Ett bra tips som passade oss som handen i handsken. Spex är duktig.


Jag vet inte om jag kommer ihåg allt rätt, men ska försöka. Nu gick Jens till en dunge på vänster sida, sköt ett skott mot marken och la ut en boll. Sen sköt han med apportkastaren över ängen in i skogen som en markering. Nu skulle hundarna först till dungen åt vänster för ett sök, och sen gå på markeringen. Impa först. Hon klarade detta jättesnyggt.

Sen vår tur. Trodde jag. Nej, vi skulle gå på ett linjetag mellan dungen och markeringen först, men vi gick långt fram så störningarna inte skulle bli för stora. Nu gick lille mannen rätt ut, apporterade och kom tillbaka. Enkelt, sa han och matte blev stolt.

Sen fick vi ta söket på dungen och sen markeringen och det gick jättebra.


Nästa övning var stadga. Jens sköt med apportkastaren mot oss så dummisarna flög omkring oss, men hundarna skulle sitta kvar. Spex gjorde det inte. Han blev bara mer och mer laddad ju längre vi höll på idag. Härligt att han orkade. Och Impa imponerade också.

Sen flyttade vi oss från det laddade området och gick in i skogen. Här linjetag ut i från skogen ut på ängen och hämta dummisarna från apportkastaren. Nu blev det lite svårare. Spex gick inte rakt i skogen och det fick vi kritik för. Jens tyckte inte jag skulle acceptera ett sånt linjetag på Spex och det kommer jag inte att göra framöver. Bra att få kritik att ta till sig. Ger massor. Två skick var på hundarna. Impa imponerade igen och dagen träning hade verkligen gett resultat för henne. Härligt syrran!


Nästa övning, det var gott om sådana idag och gott om variation på övningarna, och kul övningar, blev stadga med skott och markering. Fotgående och så kom skott och kast. Svårt, sa Spex och knallade. Jag fick säga till honom att han gjorde fel och hämta tillbaka honom, men han fick gå direkt på markeringen när han gjorde rätt. Det räckte att säga till honom en gång så fixade han detta sen.


Till slut så blev det små sök på de dummisar som blviit kvar från de tidigare övningarna. Båda hundarna hade ff gott om energi kvar och det var så kul att se hur kul dom hade det.

Nu var det slut. Vi hade bokat Jens för 2 timmar, men hållit på i 4. Vad tiden gick fort och vad roligt och lärorikt det varit. Naturligtvis hade jag glömt kameran och jag glömde att jag hade mobilen på mig. Typiskt!.


Om en månad ska vi tillbaka till Jens och det ska bli kul med en uppföljning av dagens träning. Sen ska jag ju träna för honom på klanhelgen också så det var tur att han var så bra och att han passade mig och lille mannen så bra. Så homla nöjd med dagen.


Innan vi åkte ända hem igen så satte jag och Annika oss på Max och tog lite mat. Vi var ju hungriga efter dagen och så ville vi ju prata igenom dagen lite. Vad jag är glad att jag köpt hund av Annika och Agrosofens. De ställer verkligen upp på oss valpköpare, och så hade hon med Rasboken och min jaktpin i guld för priset i Ekl Tjp. Kändes så gôtt att få den. Ett bevis på att vi lyckats. Rasboken tittade jag i direkt jag kom hem och det var ju flera bilder på mig och Spexen. Oväntat och jätteroligt!


Tänk att man har ännu en sådan här dag att se fram emot med Annika, Impa och Jens. Hoppas månaden går fort fram till nästa träning. Ska bli så kul!!!!


Här är länken till Jens Palmqvist, och Sofias, hemsida: www.lineupgundogs.se för dom som vill titta in där.


Av Liselott - 20 mars 2013 20:01

Vad händer egentligen? Inte mycket. Vi är inne i en mindre aktiv period, men vi är inte stillasittande för det. Bara så svårt att skriva om något nu när det är samma ältande hela tiden vi tränar på och då är det svårt att variera sina ord i bloggen. Nu ska jag göra ett litet inlägg som sammafattar den senaste tiden. Tråkigt, men jag vet inte vad jag ska skriva annars. (Fniss).


Om jag ska börja med lydnaden så har det äntligen lossnat som det känns nu. Det vi haft problem med är fria följet och fjärren. Fria följet är bara att nöta på med det vi gör, alltså leda och föra med godis så hans sättande blir raka. Och att han ska bli så följsam som möjligt i alla gångarter.

Fjärren har varit ett problem hela vintern och det har inte hänt något framåt på länge. Tills förra veckan då jag och Britt-Marie tränade ihop och hon kom med ett jättebra tips som jag använt mig av och även utvecklat lite. När jag lagt en boll bakom honom för att dra honom bakåt så har han blivit sned i stegen istället. B-Ms tips var att lägga tre bollar bakom så han inte vet vilken han ska ta. Hurra vad bra! Det har hjälpt jättebra.

Sen har jag utvecklat detta lite till så nu lägger jag honom inne i hundgården framför tröskeln som stopp framåt, och så lägger jag bollar eller godissök bakom så är han "inramad" och oj vilka fina skiften jag fick idag. Och då har jag även flyttat mig ifrån honom mer och mer också. Nu är det bara att träna på.

Innan varje promenad, eller efter varje promenad, eller båda gånger så tränar vi ett eller två skiften och sen inget mer. Nu springer Spex till hundgården för att han vill träna. Det är väl godiset som lockar, men det känns bra att han tycker det är roligt. Ett bra första steg. Så skönt att det börjat lossna. Hoppas bara han gör det lika bra då vi tar bort stoppet framför, men det återstår att se. Nu nöter vi vidare på detta när det fungerar så bra som det gör. Kul är det iaf och det är huvudsaken just nu.


Och i jakten har jag hittat två riktigt goa träningskamrater i Marie och Gunnar. Labbefolk, men vad gör det?!?!? :))

Vi försöker träna ihop en gång i veckan och hittills har det bara blivit två gånger, men imorgon ska vi träna ihop igen. Dom kommer med mycket bra tips och idéer om träning och jag till dom. Vi har ju tränat för olika folk och med olika folk så vi hjälper varandra väldigt bra som det är nu. Och för Spex är det kanon att träna med en tik och en hane som han inte träffat så ofta.

Det vi tränar mest i jakten är dirigeringar, eller linjetag som han inte ska vika av ifrån. Han gör det efter x antal meter och jag vill att han ska gå ut rakt tills jag säger annat. Nu har vi fått jättebra tips av Marie som passade mig och lille mannen bra som vi tränat på idag och det gick riktigt bra. Han börjar få självförtroende också och det är det jag är ute efter, men det ser bra ut så här långt. Vi tränar även mycket på "ut-kommandot", rakt ut båkåt vilket jag förstår att han inte kan, eller har kunnat någon gång, men nu ska vi nog få till det. Roligt är det iaf.


Det är svårt att vara i Elitklass i både jakten och lydnaden. Båda tar tid och båda kräver rätt så mycket så det är svårt på många sätt och vis att träna på. Jag har en gång sagt att jag aldrig skulle träna jakt och lydnad på samma dag, men som det är nu så gör jag det för att hinna träna på allt och för att det inte ska bli för tradigt och tråkigt för oss båda två. Det funkar ju faktiskt så jag får ta tillbaka det.


Det jag ser fram emot mycket nu är att åka och träna för Jens med Annika och Impa nästa vecka och jag hoppas att väder och vind inte ska ställa till det. Hoppas hoppas att det blir av för det skulle vara så roligt att få träffa Annika och Impa och att träna för Jens för att se vad jag tycker om honom som jag inte vet något om alls. Spännande!


Och sen måste jag berätta att Spex mamma Toppa är första tollare att få ett Bruksavelsdiplom. Stort grattis till det Annika och Helen. Det innebär att Toppa har avkommor som meriterat sig till vissa poäng som ger diplomet och då handlar det om vad rasen är gjord för. I detta fallet så är ju Tollaren en retriever så det är jaktprov och utställning det handlade om. Spex bidrog med 4 poäng och övriga med 3 poäng. Tack vare Spex 1a pris i Elitklass Tjp så blev det 4 poäng. Så roligt att få bidra med detta till Agrosofens kennel och vilken merit till Toppa. Härligt!


Nästa helg ska jag och Spex vara hundvakter till Maja Flatt. En arbetskamrats hund. Hon har bara träffat oss en gång så jag hoppas att hon inte kommer sakna sin flock för mycket. Maja ska få följa med till Eskilstuna när vi ska träna för Jens, men hon tycker om att åka bil då det ska inte bli några problem. Det ska bli kul att ha Maja här och jag vet att Spex också tycker det.


I morgon åker vi till Skulltorp för att träffa rehabChristin ännu en gång. Det ska också bli roligt. Tror att det är sista träffen på ett tag och sen är det upp till oss att träna på egen hand. Och det ska vi göra för att bygga muskler på Spex.


Det var en del ändå. Efter vi träffat Jens så ska jag bestämma om vi ska ut på B-prov eller inte i vår. Ska bli spännande att höra vad han tycker om oss.


Ha det bra alla! Det ska vi ha.

Av Liselott - 3 mars 2013 14:00

Denna dag med labbefolket Marie och Gunnar. Riktigt roligt och trevligt att få träna med dom. Vi behöver nya marker och träning med nya hundar så fort vi får tillfälle så det passade oss jättebra.


Jag fick äran att lägga upp träning idag och då kopierade jag från gårdagen för det var bra övningar. 3 olika linjetag i olika terränger med olika svårighetsgrader. En ut i skogen, över en svacka och upp bland stenar där dammisarna låg. Ett på vägen där dummisarna låg på ett litet krön, och det tredje ut i skogen i och uppför en liten svacka över stock och sten. Svårighetsgrader som varierande. Och så markeringar. Jag och Spex hade en dold kastare med tysta markeringar och det gick bra. Är nöjd. En markering vid dubbeln så aldrig jag, men Spex hade full koll och fixade den. Skönt!.


Linjetagen gick hyfsat. En gång stannade han och jag tog in honom och skickade ut honom på nytt och då går han alltid ändå ut. Undrar varför han gör så? Måste bara hålla koll så att det inte blir en vana att han gör så, Tittis erfarenhetstips, men jag tycker att det är lättare att ta in honom för tillfället för jag vill inte börja dirigera honom för mycket. RIsken är då att han kommer att fråga oftare än vad han gör nu och det är ju det jag vill träna bort.


Något jag måste börja träna på är att skicka ut honom, blåsa stopp och sen skicka på ut-kommando igen. Visst går han ut nu också, men det kan bli åt höger eller vänster, sällan rakt ut bakåt så det måste jag ta tag i här. Men vill inte göra det riktigt än då han kan börja fråga för mycket. Hm, inte lätt att få allt att stämma. Hoppas Jens kan hjälpa oss då jag och Annika ska träna för honom. Det är något jag ser fram emot massor. Både att träffa Annika och Impa, att få träna med dom och att få så mycket bra hjälp inför kommande jaktprovssäsong. Det är mycket nu.


Vi avslutade träningen i skogen med att Marie bjöd på fika. Mums! GI-kaka som var jättegod. Hoppas vi också kan träffas snart igen och träna ihop. De är väldigt trevliga Mare och Gunnar och har duktiga labbar.


Det som var mest nyttigt idag var att bara vara nära en tik och en hane som Spex inte känner så jättebra. Spex fick gå brevid när hanen gick framför och tiken bakom och oj vad jobbigt han tyckte det var. Riktigt nyttigt. Det är enda gången jag får bli riktigt arg på lille mannen under träning, det är när det är en tik med som han bara ska vara i baken på. Irriterande, men han måste lära sig det också om vi ska starta B-prov. Om vi nu ska göra det.

Av Liselott - 2 mars 2013 13:30

Och kan ni gissa vad vi gjorde? Jo, vi pratade hund och vi tränade hund. Det var en superbra dag och det var en supertrevlig dag som jag och lille mannen väldigt gärna vill göra om. Det var bara en sak som feldes idag och det var att Malin skulle kommit också, men hon var inte så stark så hon orkade inte. SÅ tråkigt med dessa influensor, men det får bli en annan gång.


Vad gjorde vi då jag och Titti med våra hundar? Vi började med att träffas på Götene BHK för att träna lydnad. En  hund i taget körde vi och hjälptes åt. Jag var mest nöjd med att Titti hjälpte mig med fria följet och klickade när han satt och gick bra. Det börjar ge resultat det vi har tränat i vinter och det är skönt att det går framåt. Även om det är i en väldigt sakta fart så går det ändå framåt.

När jag sen skulle träna på rutan och apprtering med dirigering så kom det in en hundmänniska med hund och gick väldigt nära oss så Spex blev väldigt störd och så gick vår träning inte bra. Han var splittrad och jag vet inte vad jag kan kräva av honom än efter vad han kan, men störningsträningen var defenetivt för tidig att börja med. Attans människor som inte fattar.

För TItti och hennes grabbar gick det jättebra. Dom är inte känsliga för störning dom.


När vi kände oss färdiga så åkte vi hem till mig. Det var ett strålande väder, men det blåste kallt och hemma hos mig blåste det ännu kallare så det var skönt att komma inomhus en stund.

Vi käkade spaghetti och köttförssås. Barnasinnet kommer alltid att vara kvar när det gäller spaghetti och köttfärssås. Mums!


Sen tränade vi jakt och det är Spex favorit. Kul att komma igång efter vintern och även här såg man resultat av vinterns träning.

Vi la ut tre olika linjetag på tre olika skiftande marker och olika långa med olika svårighetsgrader. Och så hade vi en markeringsstation som inte var så lätt med en massa träd i vägen.


Spex första linjetag gick jättebra och jag var nöjd över att han gick rakt, han stannade inte och han hittade dummisen snabbt.

Sen linjetag nr två så gick han lite snett vid målet och vi såg inte riktigt vart han tog vägen, men han kom strax tillbaka med en dummi i munnen så det gick ju också bra. Senare såg vi att han varit på linjetag nr 1 och tagit en för de hamnade väldigt nära varandra och det hade vi ingen koll på från början. Men Spex gjorde ju rätt i sin värld så man fick vara nöjd. Dessa två linjetag låg i korridorer.

Linjetag nr 3 gick uppför över stock och sten och där var det ingen natulig korridor och det var här jag såg resultat efter vinterns träning. Hurra vad bra det gick.

Och det sista körde vi markeringar. Vi tog två enkelmarkeringar och sen en dubbel och dom var inte lätta, men jag var nöjd. Spex jobbade på bra.


Vi avslutade med ett sök och det skulle var mest som ett motiveringssök för att Spex inte gillar sök särskilt mycket. Han hittade snabbt en dummie, men sen gick det trögt. Det låg minst en till därute, men han hittade den inte. Inte Titti heller så vi fick lägga ut två nya på en ny mark och då hittade han det ok. Men han har ingen fart precis. Detta är ju inte något nytt utan det är bara att harva på och inte träna söket för mycket och med för många dummisar. Så är det.


VIlde och Moyo var jätteduktiga. Vilde hittade dumisen som Spex inte hittade hur lätt som helst. Inte för att skylla på något så börjar jag undra om lille mannen har noskvalster då hans näsa inte verkar funka så bra. Har funderat över det ett par gånger och får nog testa några gånger till. Verkar det så får jag göra något åt det. Men jag ska inte skylla bort hans nos på något vis.


En jättetrevlig dag som vi avslutade med en fika inomhus i värmen. Vad skönt när man inte behöver stressa och jäkta och passa tider, utan bara njuta av dagen. Hoppas vi kan få till en sådan här dag igen snart. Med Malin också denna gång.


Ha det bra alla! Det ska vi ha.

Skapa flashcards