Alla inlägg under juni 2013

Av Liselott - 28 juni 2013 20:00

Hej där!

Tiden går fort och jag har inte skrivit så mycket i min blogg det senaste så nu sammanfattar jag lite av det senaste som hänt. Det är det gamla vanliga, jaktträning, men det är ju det roligaste som finns ju.


Det har faktiskt hänt en ny sak och det är att det varit midsommar. Den firade jag, Roger och Spex i vår husvagn på campingen Havssten utanför Uddevalla. Från torsdag till söndag och det var avkopplande och skönt. Vi hamnade på en äng, som dom sa 300 m från själva campingen, men jag och Roger är övertygade om att det måste varit minst 500 m att gå för att duscha och för att få kontakt i våra telefoner. Det blev en hel helg utan kontakt från omvärlden, om vi nu velat det, men vi hade ingen täckning i husvagnen. Ville vi ha det fick vi gå till receptionen och där fick vi kontakt. Mamma hade ringt och inte ens det gick fram. Faktiskt rätt så skönt.

Vi vilade mycket, åt gott, drack gott, tittade på midsommardans kring stången och var ute och gick. En avslappnad och mysig helg. Det hände inte så mycket, men det var skönt det med.

När vi kom hem på söndagen så åkte vi upp till Kinne-Kullegården och åt lunchbuffé och sen åkte vi hem och la oss i husvagnen och sov middag.


Så måndag och jaktträning. Idag med Gunnar och Ulla-Britt med labbar. VI var nere vid Vristulven, vid lilla båtplatsen och jag var jättenöjd med Spex vattenträning idag. Det enda som strulade lite var en igång i vattnet, vid markering, men då tog jag tillbaka honom och så fick han allt vacker gå i mitt framför oss. Nu får det vara slut på dumheterna. Sen gick det kanoners bra.

Vi gjorde några markeringar och några dirigeringar och sen blev det inte så mycket mer för vår del. Var nöjd med det. Sen fikade vi och pratade en del hund och det är halva nöjet att träna med goa vänner.


På tisdagen tränade jag och Ulla-Britt ihop, också vid sjön Vristulven, men idag vid ett nytt ställe. Vid vändplatsen med det lilla huset vid vattnet med en lite ö utanför. Där höll vi till idag.

Vi kastade markeringar mot ön och ut i blankvatten och vi kastade linjetag/dirigeringar ut till ön och hundarna skötte sig galant.

Det sista så kastade jag ut en boll till Spex på ön och sen gick vi runt till andra sidan för att pröva ett linjetag till samma ö fast från ett annat håll. Det första avståndet kanske var på 40 m ut till ön och nu på andra sidan så var det säkert det dubbla.

Spex gjorde riktigt bra vattenigångar idag och det vore skönt om det kunde släppa helt med trasslandet nu. Han gjorde även en riktigt bra från andra sidan ön också och sakta men säkert så simmade han rakt ut. Sen vek han av för att kolla in en näckros, men det fick han och så styrde jag honom rätt sen. Han kom fram till ön och klättrade upp på den. Duktig liten mannen! Sen fick han jobba för att hitta bollen, och jag fick hjälpa honom en del, och Ulla-Britt stog på andra sidan och höll koll och ta mig tusan så hittade han den till slut. Glad i hågen så simmande han lugnt och fint tillbaka till mig och sen var vi lyckliga både jag och han och kastade bollen och lekte massor. Vad roligt det var. Hurra!

Sen gick vi och gjorde en markeringsövning. Först kastade vi en minnesmarkering och sen fick Spex en trippel på ett inte alls långt avstånd. Han missade lite med markering nr 3 så jag tog tillbaka honom, låste honom på målet och då gick det alldeles utmärkt. Då gjorde vi inte mer än minnesmarkeringen, som gick bra, och sen var vi nöjda. SOm belöning fikade vi och Spex fick ett gäng med Frolic och då var han nöjd. En kul träning i fint väder och i fin natur.


På onsdagen jobbade jag och åkte på migrän som heter duga. Klarade mig hem och så var det semester. Jag firade in den genom att somna på soffan framför tv kl 20, och vaknade kl 5, gick till sängen och somnade om till kl 8. Var trött, jättetrött. Lite molande huvudvärk och trötthet dagen efter, men det brukar jag ha. Trist.


Iaf så åkte jag och tränade jakt med Gunnar och Marie vid lilla Bjursjön och idag hade jag tänkt att vi skulle prova på ett Ökl prov upplägg. Det första B-prov Ökl jag gick med Spex på precis det stället vi skulle vara på.

Det började med ett linjetag mellan träden på ca 50 m. Därefter en dubbelmarkering ner i en svacka. Sen en längre transport till vattnet där det först blev en dubbelmarkering dels i vassen, dels på blankvatten och avslutningvis ett linjetag mellan dessa markeringarna.

Vi avslutade med ett sök på 5 dummies.

Hur gick det för Spex? Det gick skitbra rent ut sagt. Han börjar att bli väldigt stabil, lugn och säker och tycker att det är roligt. T.o.m söket tyckte han var roligt idag och for iväg ut och hämtade in alla 5 väldigt snabbt för att vara honom. Jag var jättenöjd med honom efter idag. Spex var också väldigt nöjd och vi hade det kul ihop. Vi avslutade passet med att lekslänga i lite dummisar i vattnet som Spex fick lekhämta.

Sen åkte vi hem och jag la mig i badkaret för det hade börjat regna ute och jag var trött. Perfekt att ligga i varmt vatten ett par timmar.

På kvällen kom bästa Eva-Lott hit och det var länge sedan vi träffades. Hon kom vid kl 18 och åkte hem strax efter kl midnatt och vi snattrade hela tiden, drack vin och åt gott. Det måste vi göra om.


Idag fredag är jag trött efter denna vecka, men jag städade nästan hela huset idag för det behövdes. Orkade inte damma, men det tar ju inte någon ifrån mig så det kan jag göra en annan gång.

Nu kom Roger precis hem (kl 20.30) och nu tar vi en mysig fredagkväll och njuter av att ha 4 härliga veckor semester framför oss.


Ha det gott alla!

Av Liselott - 15 juni 2013 00:00

Jakttärningen idag gick i ett avslappnat tempo för mig och Spex. Vi åkte till Lilla Bjursjön och där hade Marie ett upplägg på jaktprov för mig och Gunnar med hundarna.

Först två enkelmarkeringar på samma ställe. Sen transport och så en enkelmarkering med dold kastare. Transport igen till söket med 4 dummisar. Därefter två enkla vattenmarkeringar och till sist ett linjetag på land. Ett lagom prov så här dagen efer ett Elitlydnadsprov för oss.


Det gick väldigt bra för oss idag. Vi hade bara kul, jag och Spex och det enda som strulade var att han inte såg den ena markeringen, men vad gör väl det när vi har det roligt och avslappnat. Vattenarbetet gick riktigt bra idag och det var med glädje som Spex studsade i vattnet efter markeringarna idag.


Marie hade med fika till oss så det avslutade vi dagens träningspass med. Gott med GI-fika. Tack Marie! Blir svårt att hitta på något till Gunnar och Marie efter det de bjudit på. Gunnar bjöd på rabarberpaj med hemmagjord vaniljsås som var mycket mumsig.


På kvällen var jag och Roger i Fullösa bygdegård där mina kära kusiner Michael och Marie-Louise firade sina födelsedagar, 30 och 40 år. Vi var nästan 70 personer där, tror jag och temat för festen var hatt. Ett härligt tema. De ville inte ha några presenter utan de ville att man skulle skänka pengar till Hospice Gabriel med tanke på Maja och Michaels kompis Mattias Scherrible som båda dött i cancer, och den tanken var så jättefin.

Sen ville dom att man skulle bidra med något till baren och det kan man säga att som fick. Attans att man skulle jobba dagen efter när det fanns så mycket gratis sprit och att det var cykelavstånd till festen. Hur ofta är det det? Men så är det att jobba inom vården. Kul hade jag iaf och jag tog lite alkohol fram till klockan 20. Sen fick det vara bra och jag cyklade hem vid 22-tiden för att få lite sömn innan jag skulle upp.


Här nedan kommer lite bilder från kalaset:


 

 

Typiskt kusin Michael. Trots 40 år gammal så är han för evigt ung.


 

Söta kunsin Marie-Louise som nu har fyllt hela 30 år.


 

Och så deras bror, kusin Daniel.


 

Faster Helena är fin i sin hatt.


 

Gravida kusin Annika med sin mamma, min faster Kajsa och så min söta mamma.


 

Bror Thomas i sin hatt


 

Camilla


 

Faster Kajsa och fabror Janne


Kusin Annika och kusin Joacims flickvän Madde


   

Farbror Ulf och så Thomas L


 

Marie som är flygvärdinna för kvällen


 

Söta svägerskan Bettan i en hatt som passar henne perfekt

Av Liselott - 14 juni 2013 23:30

Jag visste inte om vi skulle starta jag och lille mannen då träningen i veckan gått riktigt illa. Han har inte ens kunnat en rak inkallning utan bara legat där jag lagt honom och inte alls förstått mitt inkallsningskommando, så det var inte så att jag såg fram emot att starta denna kvällen. Och så förra tävlingen i Vara-Grästorp som gick riktigt illa och kändes inte alls bra, den satt också kvar i huvudet på mig. Men jag behövde träna mig så det var bara att bita i det sura äpplet och ta tävlingen som den kom.


Jag åkte dit för att se Lkl I och II innan vi skulle starta och det kändes riktigt bra i magen. Inte några större fjärilar som fladdrade runt i magen på mig. Skönt! Eller, man kanske skulle behöva vara lite nervös? Behövde bara tänka tanken så flög fjärilarna dit dom brukar, in i magen alltså. Nu var jag nervös.


Min brors familj kom för att titta på mig och det var skoj att dom ville göra det. Dom har gett mig tur förut så jag hoppades att dom skulle göra det idag också.


Så blev det dags för lottning och jag hade ingen önskan om startnummer idag. Det fick bli den siffra det skulle bli. Vi fick start nr 3 och det kändes bra. Först ut blev Britt-Marie och Smilla, sen Maria och Lire och sist Torbjörn och hans Golden från Mullsjö. Vi blev inte fler då det var studenthelg, skolavslutning och SM lydnad i Falkenberg dit många skulle så vi var bara 4 stycken.


Första moment sitt i grupp. Här fick vi en 9a. Han hade flyttat en tass, men vad gör väl det när han satt upp hela tiden idag. I Vara-Grästorp så la han ju sig.


Nästa platsliggningen och här skötte han sig bra och fick 10 poäng. Inget att säga om det mer ett maxbetyg i Elitklassen.


Så kom vi då till fria följet som är vårt värsta moment. Iaf mitt värsta moment. Jag var bara lite knäsvag och jag tvivlade lite på min hund idag, men ändå gick det ok. Vi fick 7 poäng och det är otroligt bra för oss i dagsläget. Jag är idag nöjd med den siffran, men vi kämpar på för att höja betyget i fria följet.


På Z, (stå, sitt, ligg u marsch) idag fick vi en 10a med kommentaren; Mycket bra! Det känns fantastiskt bra att få en 10a i ett Elitklassprogram. Hurra vad bra!


Så var det då inkallningen med ställande och läggande. Hur skulle Spexen göra idag? Hm! Jag ropade hit och det hände inget. Han låg platt fall kvar. Ingen reaktion alls. Så jag ropade; Hit! en gång till och då blev det fart på honom. Sen gjorde han ett riktigt bra ställande och ett ännu bättre läggande och ett snyggt avslut så vi fick betyg 7. Det fick jag vara nöjd med som vi har bråkat om detta moment i veckan.


Sändande med läggande och inkallning, alltså Rutan härnäst. Betyg 8 då han hamnade precis utanför rutan och jag fick kommendera in honom, men sen gick det som en dans. Härligt!


Vi nollade apportering med dirigering för han hamnade utanför cirkeln runt konan då han skulle direkt till apporten först och då jag kommenderade honom tillbaka till konan så blev han fundersam på vad jag var ute efter egentligen så det blev alldeles för många kommandon för att vara godkänt. Men vi fick in rätt apport iaf. Till slut.


Hopp apport metall gick som i Vara-Grästorp, han hoppade inte på tillbakavägen. Måste vi träna på. En 0a.


Så var det vittringsprov och apporteringen. Tro't om ni vill, men vi fick betyg 10. Han gjorde det perfekt och med tempo. Snyggt jobbat lille mannen!


Sista moment fjärrdirigeringen. En 7a idag då han flyttade sig framåt, men vad gör väl det när det hade gått så bra som det gjort genom hela programmet (förutom 0orna då), men känslan och attityden som fanns där hos oss båda var så härlig så härlig. Han orkar ett helt elitlydnadsprogram med glädje ända till slutet och han tyckte att det var roligt idag och det uppskattade jag mest. Vi är på G så se upp i framtiden alla, här kommer Spex och Lisa!


Här kommer en bild på oss 4 som var med och det är Marie Eriksson som tagit bilden. Tack Marie för fotot!


 

Torbjörn från Mullsjö 3e plac, Britt-Marie & SMilla DM-mästare 2013, Jag & Spexen DM-tvåa 2013 och Maria & Lire 4e plac.



Av Liselott - 10 juni 2013 21:34

Det har hänt en del. Inga allvarliga saker, men en del roliga och en del mindre roliga saker.


På onsdagen, vi kan börja där för jag kommer inte ihåg så mycket av vad som hände på måndagen och tisdagen. Jo, på måndag kväll var jag ju i Lidköping och tränade lydnad och träffade på en duktig kvinna som tog sig an vårt dåliga fria följ. Nu fick jag att bita i med träningen. Pust!

Sen kommer jag inte ihåg. Måste varit som vanligt allting iaf och det är skönt. Har för mig att vi började med dugn igen den här vekcan och jag var ledig ändå fram till fredagen. Gött! Fick mycket gjort hemma.


På onsdagen var det fest på kvällen, blåljusfest. Alltså fest för ambulans, polis, brand och akutenpersonalen. Temat var camping och hur klär man sig då? Jo i träningsoverall, eller andra lediga kläder. Här kommer några bilder från festen:

 

Det var inte så svårt att hitta till Camping Rackeby.



 

Trot om ni vill, men detta är min närmsta chef.


 

Brandmänsvarianter på campingklädsel.


Ytterligare en variant av klädsel. Den här outfitten bärs av en ambulanspersonal. Kommer att tänka på 1980-talet.


   

Min bordskavaljer. Hm! Även en av mina arbetskamrater.


VI hade väldgt roligt och jag fick bugga mycket och det gillar jag. Blev inte ens yr i huvudet. Kanske kompensera den tidigare yrseln. Hihi. Festen var även ett tillfälle att avtacka två av mina arbetskamrater som har slutat. Filip ska börja köra ambulans i Göteborg och Mia ska bli säljare. Hoppas dom kommer att sakna oss lite, men att dom får det bra på sina nya arbetsplatser.


På torsdagen var jag trött. Roger var och hämtade mig och det blev inte så jättesent som skönt var, men man var ändå slö och trött. Vi gjorde ingenting denna dag, men den blev väldigt trevlig.

Först kom svägerskan och syskonbarnen Annie och Moa och det var jättetrevligt. De stannade över lunch. Precis när de åkte så kom Sara och Per-Arne och det var jättetrevligt det också. Vi satt och tjatade en bra stund om allt möjligt.


Sen orkade vi inget göra. Det vi hade planerat blev inget av, men det blev en väldigt trevlig nationaldag med trevligt besök.


Jag jobbade fredag dygn med Jenny i Lidköping. Vi hade bara två prio 4 resor på dagen, alltså väldigt lugnt på mitt första dygn för sommaren, men sen vid kl 23 drog det igång och sen sov vi ingenting på natten. Jag var trött när jag åkte hem på morgonen.


Men fick bara sova i ca 3 timmar för sen skulle jag vara i Nossebro på Vara-Grästorps BHK för att tävla Elitlydnad. Pust! Kände mig inget nervös och det är olikt mig. Såg fram emot att tävla faktiskt. Men ni kan ju fråga hur det gick. Det gick så otroligt dåligt så jag trodde inte det var sant. Han har aldrig gått så dåligt någon gång förut, men jag ska berätta så får ni höra.


Vi var bara två startande, jag och min träningskompis Britt-Marie med bc SMilla. En strykning.

Så började vi med sitt i grupp.  Här la han sig och det har han aldrig gjort förut. Bra början! 0 poäng


Platsliggning. Han la sig på B-Ms kommando vilket han heller aldrig gjort förut, och sen rullade han över på höften och sättandet blev jätteslarvig. 8 poäng ändå.


Fria följet är ju vår akilleshäl och vi behöver träna massor på allt här. Men vi fick ändå en 6:a. Han är ju följsam ändå.


Inkallning med ställande. Här lägger han sig båda gångerna och det har han haft problem med att lägga sig. Två gånger läggande och det snyggt också. Bushunden!


Z. ja, vad ska man säga. Han stog när jag sa sitt och han satt när jag sa stå. Men la sig gjorde han bra. Fick han hjärnsläpp måntro?!?!? Och jag fick kritik på att jag rundar i svängarna för mycket. Måste ta till mig detta och det har jag gjort. Ingen 0a iaf. Kommer inte ihåg poängen, eller har förträngt det.


Rutan gjorde han riktigt bra. 9 poäng. Nöjd!


Apportering med dirigering, gick inte så bra som han kan. Han gick mot mittenapporten så jag fick dirigera om honom och då blev det för många kommandon. Kommer inte ihåg poängen här heller, men det blev en låg siffra.


Sen då? Jo, hopp apport metall. Han hoppade inte på tillbakavägen så 0 poäng. Yippi!


VIttringen gjorde han bra. Tempo in och att han lämnade av framför mig för långt ifrån mig, men jag tror ändå vi fick en 8a. Hm!


Till sist fjärren. Vi fick 6 poäng här och för tillfället är vi inte bättre så det får vara acceptabelt. Poäng iaf.


Sammanlagt 154 poäng och det är lika med ett nollpris. Jag var INTE nöjd. Han fick ju hjärnsläpp totalt, men om jag ska ta fram något positivt så var jag inte nervös. Och det var ju jag som skulle ut och träna mig, men jag ville ju inte att det skulle gått så dåligt. Det är bara att bryta ihop och komma igen. Nästa gång är om en vecka igen och sen inte förrän på Tollarspecialen.


Efter tävlingen kastade jag mig iväg till Lidköping för att fira min svägerska som blivit färdig pedagog och där blev jag trött. Jättetrött och jag som skulle jobba söndag dygn igen. Det var bara att bita ihop.

När jag varit på kalaset en stund så åkte jag faktiskt till branstationen och la mig så var ja på plats för morgondagens arbete. Smidigt att kunna göra så.

Jag sov i källaren och jag sov gott, ända till halv 4 på morgonen då brand fick larm. De får ju aldir larm annars så typiskt att de fick det just inatt. Sen hade jag svårt att somna om efter att hört det larmet. Stön! Ingen bra helg hittills.


Så arbete söndag dygn och det gick fort. Vi hade att göra hela dagen och hela kvällen, men vi fick sova hela natten. Otroligt skönt!

Idag måndag så har jag inget gjort. Bara slappat här hemma och legat ute och solat. Gick en promenad med Spex på kvällen och vi har tränat till och ifrån hela dagen. Framförallt med Z. Han gjorde allt fel idag också så jag var åt honom och till slut så gick det bra. Med lite dubbelkommandon och ältande så gick det. Måste testa imorgon igen så att det sitter tills på fredag. Suck! Kommer att vara skitnervös då när det är det dåliga jag kommer att ha i minnet. Fast egentligen så kan det bara gå bättre än det gjorde på lördagen. Vi får se. Det blir som det blir.


Ha det bra alla. Det ska vi ha.

Av Liselott - 3 juni 2013 23:00

Jaktträning ena dagen och lydnadsträning nästa. Här blandar vi och ger. Jag var väldigt nöjd efter denna kväll för Spex kändes stabil, eller det kanske var jag som kändes stabil. Eller vi båda två. Det var tävlingsträning och vi var 6 stycken som hjälpte varandra. Fast det var faktiskt en kvinna till som var med och oj vad duktig hon var på att se och rätta till de fel vi gjorde. Hon hjälpte mig med fria följet och nu vet jag hur jag ska göra för att få till vårt dåliga fotgående. När hon sa hur jag skulle göra så blev det genast bättre, mycket bättre. Nu är det bara att jag ska komma ihåg det också, men det gör jag säkert.

Jag börjar från början.


Vi drog startnummer 1, alltså var det vi som skulle börja. Vi började med sitt i grupp och vet ni vad lille mannen gjorde då!?!? Jo, han la sig innan jag ens hade gått av planen. Hm!!!! Tur att han gjorde det idag och inte på lördag. Fast vem vet vad han gör då. Hm!!!

Sen gick det bra. Både sitt i grupp och platsliggningen.


Sen började vårt program. Som alltid började vi med fria följet. Spex kändes bättre än vanligt, men det är ff en massa snea sättanden, växling av positionen mm så det var inte bra alls. Men känslan var väldigt bra.

Nadine tränade på att vara tävlingsledare och jag tyckte att hon var väldigt bra på det.


Nästa moment var inkallning med ställande och läggande????? Iaf så gjorde han det momentet ok. Kunde varit ett snabbare stälande och ett högre tempo, men i det stora hela var jag nöjd.


Nästa Z. Där kändes han bra, men han satte sig inte. Det andra gick bra.


Rutan sen. Till konan bra. Sen gick han inte mot rutan och när jag säger "tokigt" så går han självmant tillbaka till konen och så fortsätter vi därifrån. Han gick inte direkt in i rutan utan jag fick dirigera honom så hade det varit tävling så hade vi använt för många kommandon vilket betyder en 0a. Det vill vi inte ha, men men...... Resten var ok.


Apportering med dirigering blev bra. Han sitter och tittar på allt annat än när tävlingsledaren lägger ut apporterna, men ändå fixar han det med hjälp av mitt tecken. Känns bra.


Hopp apport metall fungerar inte alls. Han hatar att plocka upp den. Nu skällde en hund och det blev en anledning att inte behöva ta den i sin mun så det får vi jobba på med tipsen från Natalie.


Vittringsapporteringen. Han verkar inte vara säker på detta momentet. Han vet inte om han gör rätt eller fel och stannar upp. Måste befästa detta moment mycket mera.


Och så till sist fjärren. Jag tyckte att han gjorde det bra. Han gjorde som vanligt. Flyttar sig något framåt vid alla skiften utom vid stå-sitt då han flyttar sig bakåt och hamnar i utgångspositionen. Få se vad det kan ge för betyg på lördag.


När vi hade analyserat våra moment så följde Marita med mig ut och hjälpte mig med fria följet och oj vilken förändring det blev. Helt klart till det bättre.

Först och främst ska jag inte titta ner mot Spex när vi går utan titta framåt (vilket jag hört förut, men aldrig gjort?) och i svängarna ska jag markera med huvudet åt vilket håll vi ska gå. En kort markering, jag får inte hänga kvar i den rörelsen.

Sen ska jag göra helomvändingar och trampa runt på stället, inte trippa utan gå/trampa runt och Spex ska bara följa med mig runt.

Vid stegförflyttningarna så måste han ställa sig upp innan sidorörelsen börjar och här har vi problem. Det är INTE lätt att få honom att förstå och här kommer vi att få jobba hårt. Mycket hårt, men vi ska INTE ge upp. Funkar det inte så ska jag fråga Marita igen för hon var duktig. Likadant här vid stegfröflyttningarna så ska jag tänka på åt vilket håll jag tittar så att jag kan hjälpa Spex att förbereda sig på den stegförflyttningen. Först ska han ställa sig upp bakåt och sen följa med mit ben åt det håll vi ska förflytta oss. Han ska inte svänga ut med rumpan, gör han det får han inte någon belöning. Och han får inte tigga efter godis ur handen.

Oj, det blir mycket för mig att tänka på. Hur ska jag klara detta. Det handlar väl om träning träning träning och åter träning. Så nu vet jag vad jag och lille mannen ska träna på ett tag framöver. Hoppas jag får samma klarhet i vattendirigeringarna också vad vi behöver träna på där.

Av Liselott - 2 juni 2013 22:30

Jag, Gunnar och Marie träffades i Århult idag och vädret var perfekt för att träna hundarna i vattnet. Perfekt! Det är alltid lika roligt att träffa dem och deras hundar och vi har roligt ihop när vi tränar. Inget undantag idag heller.


Vi började i den lilla dammen bland träden och oj vad jag ångrar att jag inte tog med kameran för det hade blivit så otroligt läckra bilder på simmande hundar. Ljuset var så bra och vattnet var spegelblankt. Måste komma ihåg det nästa gång vi åker till samma ställe.


Jag började med att kasta markeringar till Mettzo och Hanna och det var första gången de var i vattnet, men inte har en labrador något problem där. De bara plöjer fram i vattnet och delar vattenytan med ett härligt svall efter sig. Båda två likadant. Båda två lika snabba. Båda två lika duktiga.


Så var det då Spexens tur. Jag ville utmana lite idag och han hade varit i bilen hela tiden utan att ha sett något så jag la ut två vattendirigeringar innan jag hämtade honom. Inte på några avstånd för det var inte det jag ville träna, utan lite klurigt istället.

Igången i vattnet trasslade som vanligt. Jag sa "tokigt" och tog tillbaka honom och så gjorde vi om. Gör om, gör rätt. Det blev bättre, men dom är inte alls bra så där har vi att träna på i massor. Ska inte göra så mycket annorlunda nu innan klanhelgen då vi ska träna för Jens och Sofia igen och då måste dom hjälpa mig med detta.

När han väl kommit i så simmar han och är lätt att dirigera, men det är inga raka linjer han simmar i precis. Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit, men han hittar den alltid konstigt nog. Han är lätt att styra som tur är.


Sen bytte vi plats och gick över till stora sjön Vristulven. Gunnar hade med lille Plexus och han är så charmig. Och en del i vägen, men det är bra och rolig störningsträning med en liten söt labbevalpis.

Här kastade vi markeringar och tog sen ett linjetag till markeringen. Jag hade inte tänkt att göra något mer linjetag, men kunde inte låta bli. Men först var jag åt Spex på markeringen för han skulle trassla även här med vattenigångnen och började springa åt höger, men här var jag åt honom för det är inte ok att göra så. Efter det gick det bra sen. Stollemannen. Han är bekväm den lille. Annars var jag nöjd med honom.


Vi avslutade med att leka lite och kastade boll med armförlängaren, men oj vad det tänder hundarna. Det fick vi inte hålla på med länge inte. Så vi gick tillbaka och fikade.

Gunnars sambo skämde bort oss idag. Hon hade baka rabarberpaj i småformar och gjort hemmagjord vaniljsås. Mums vad gott det var. Det får hon gärna göra flera gånger. Skämma bort oss alltså. Och det var allt för idag.

Ovido - Quiz & Flashcards