Alla inlägg under oktober 2013

Av Liselott - 27 oktober 2013 20:33

Ja, då har man fått inblick i belöningsträningens ädla konst och jag vet inte vad jag ska tycka om det. Det är säkert jättebra på alla sätt och vis, men det svåra i det hela är att jag ska förstå att det är så bra som alla säger. På sätt och vis kör jag på det viset redan idag, men jag använder även traditionell inlärning vilket vår instruktör i helgen Annelie Damberg, inte tyckte att vi skulle göra. Hon tyckte att vi skulle använda belöningsträningen endast vid inlärningen. Och det är detta som jag har så svårt att tänka mig att göra.


Vad är belöningsträning då? Jo, det är att aldrig använa bestraffning eller att ha ett hårt tonfall, att aldrig säga ordet nej. Bestraffning är jag kraftigt emot så det är inte svårt att ta till sig. Fysisk bestraffning kan ju vara ryck i kopplet, tvångsapportering mm och det är ingen trevlig träning, bara obehagligt för alla. Belöningsträning är att använda klicker i träningen, att shejpa, att använda ett annat ord typ "tokigt" eller "ojoj" istället för nej mm. Så fort man använder en något hårdare, eller mörkare ton, så använder man inte belöningsträning längre. Svårt det där. Man ska bara avbryta övningen och göra om. Hunden gick just miste om sin belöning för att den inte gjorde rätt.


Sen ska man abryta övningen om hunden inte gjorde rätt i alla delmoment just för att en viss del som blev fel inte skulle bli befäst. T.ex om hunden tuggar på apporten vid ingången, men gjort det övriga bra så ska den ändå inte få belöningen för att den inte gjorde allt rätt till 100%. Man plockar då ut den del som inte gick bra och återgår till grundträningen. Sen kan man länka ihop allt igen.


Även detta med länkning, koppling, baklängesträning mm är väldigt nytt för mig. Visst har jag hört allt detta förut, men aldrig tränat på detta sätt. Alltså är det väldigt mycket nytt tänk för mig. Kan ta ett tag innan jag kommer att köpa detta, om jag någonsin kommer att göra detta.

Det är ju bara det att mina två projektekipage ska läras på detta sätt så det sätter prov på en annan. Vilken utmaning jag har tagit på mig. Jösses! Men det ska samtidigt bli väldigt kul att träna upp de två projektekipagen, ett ekipage i ett elitlydnadsmoment och ett i ett brukslydnadsmoment Elit, och det ska vi hålla på med från nu till mars. Då har man något att göra i vinter iaf.


Förstår ni något av mitt svammlande? Vet inte om jag gör det själv heller, eller om det låter så positivt, men jag ska försöka att skärpa mig. Jag har iaf fått en del positiva upplevelser i hur Spex är och hur jag ska vara och göra som jag inte har fattat att jag kan göra. Har nog alltid varit för slarvig i mitt sätt att träna och att tänka för jag trodde inte att Spex behövde så mycket stöttning, eller att han kunde läggas på en så hög energinivå som han faktiskt behöver för att gå bra, och det är helt underbart att ha fått den aha-upplevelsen. Det ser riktigt trevligt ut när han är riktigt på hugget. Även att träna mycket mer på focus klarade han bättre än vad jag trodde. Eller är det jag som inte klarar av att träna på det sättet för att jag inte tror att Spex ska klara av det? Ja, säg det. Men han klarar ju det jättebra och jag måste fatta att han klarar så mycket mer än vad jag tror.


Vi har träffats 4 ggr nu och nästa utbildningstillfälle är om en månad. Vi har verkligen tid för att läsa emellanåt på det vi inte förstår, och att träna med våra projektekipage. Vi får se hur det går.

Av Liselott - 14 oktober 2013 19:05

Nu är det officiellt. Spex är trippelchampion. Hurra! Hittade det här på SKKs hundsida idag:


 


Känns riktigt riktigt bra måste jag säga. Trippelchampion. Mest stolt är jag över Tollingjaktprovschampionatet för det är ett stort mål som är nått.


Ville bara visa detta. Ha det bra alla!

Av Liselott - 13 oktober 2013 20:33

Ja, det är som om luften gått ur oss efter Tollingjaktprovschampionatet. Vi gör inte så mycket, och har inte lust att göra så jättemycket, men vi är inte stillasittande för det. Nej då, lite hittar vi allt på. Ska berätta om lite saker vi gjort det sista.


Vi har jagat änder några gånger, men det har inte blivit så jättemycket apporterat, men det har inte gjort så mycket. Man behöver inte alltid en massa änder att apportera utan det kan vara skönt att bara sitta och titta och spänt vänta på fåglarna.

En gång var jag med som jägare med bössan i hand för första gången. Jodå, så var det. Jag som inte ens kan ladda min egen bössa (skäms faktiskt) bad om att få slippa och berättade för jaktledaren om hur det stog till med min kunskap, men han tyckte visst att bössan skulle med så då fick den väl vara med då. Men jag tänkte inte skjuta något för det kunde jag ju inte. Fast det kan jag, men att träffa är en annan sak.

Men jag sköt faktiskt, ett skott och skadesköt en and. (skäms för det med) Kom mig inte för att skjuta av ett andra skott och det är visst ett riktigt nybörjarfel och jag var inte ensam om att göra, eller inte göra så. Jag som inte skulle skjuta något skott kunde bara inte låta bli när det kom en ensam and i perfekt höjd i en perfekt vinkel mot mig. De andra hade lynchat mig om jag inte försökt så jag tryckte av. Först siktade jag och så tänkte jag att skit i att sikta, skjut bara och det gick bra. Eller egentligen gick det inte bra, men jag blev försälskad i min bössa. Den passar mig som handen i handsken så nu måste jag lära mig att använda den också på ett säkert sätt. Och att ladda den framför allt. Hihihi.


Vi har inte tränat så jättemycket jakt, men ett par gånger har vi varit iväg med Marie och Gunnar med labbarna. En gång vid Bjursjön och då hade vi bara tränat lite lätt hemma på ängen så Spex han var så lycklig så lycklig så han blev svår att kontrollera. Jag som aldrig behöver ha koppel på honom under träning fick använda det den gången. Men vilken lycklig tollare det var. Det var en fröjd att se honom och han fick hålla på bara för att han var så glad som han var. Jag skrattade mest åt honom för han var så söt.


Vi har mest cyklat som motion i höst. Inte så mycket promenader, tyvärr när det varit så fint väder. Beror på att jag fått lite ont i höfterna/bäckenet och det är ev en inflammation som vandrar. Har beställt tid hos sjukgymnast och äter Voltaren för fullt, men har även bestämt att vila så mycket som möjligt. Inte är jag stillasittande, men ska inte gå så mycket under en period. Det är inget farligt och får jag bara rätta rörelserna av sjukgymnasten att göra så är detta snart ett minne blott.


Sen har jag börjat att läsa till Tävlingsinstruktör inom lydnad och bruks och det är ett projekt som blir lagom att göra under vintern. Vi får träna våra hundar mycket själva och jag har fått en sådan AHA-upplevelse i lydnaden så jag blev lite chockad faktiskt. Trodde inte det om mig eller min hund, att vi kan koncentrera oss och att jag kan kräva mer än vad jag tror av Spex. Jag är inte petig i min träning och kräver inte så mycket petighet i hans utföranden, men när jag gjorde det under en övning på utbildningen så blev resultatet så jättebra så jag får nog ta och tänka om. Tänka om på många sätt och det gav mig en kick att börja träna lydnad på allvar igen. Men kanske inte riktigt än. Snart.


Det roligaste projektet vi håller på med är att lära oss att jaga gås. Det är inte lätt. Det är smarta rackare som man inte kommer intill så lätt. Smarta med gos syn. Det är med Marie och Sören i Moholm som jag gör detta med. Första gången kom vi inte närmare än ca 100 m så det var kört. Andra gången hade Marie och Sören lagt ut bulvaner och satt upp ett gömsle, men Sören sköt lite för ivrigt och det skrämde nog bort gässen. Men vi kom närmare den här gången och det är väldigt spännande det hela. Sen har vi inte testat något mer, men vi får ju jaga ett tag till så vi ger inte upp än. Det är ju ett roligt projekt och den dagen vi skuter en gås så är lyckan gjord och vi har lärt oss massor om gåsjakt.


Annars jobbar jag på och ska i veckan som kommer påbörja AMLS-utbildningen. Usch! Har en tjock bok på engelska som ska läsas igenom och om 1½ v så har vi ett praktiskt och teoretiskt prov på eländet. Ser fram emot att det ska vara över. Klarar jag det inte så får jag göra om det om 3 månader och det vill jag inte ha hängande över mig. Så det blir till att plugga mycket i veckan som kommer. Mycket!


Ha det bra alla!

Ovido - Quiz & Flashcards