Alla inlägg under februari 2014

Av Liselott - 18 februari 2014 22:15

Vaknade och kände mig på dåligt humör. Konstigt egentligen för jag är ju under en ledighet på 9 dagar, men det kan väl vara så ändå ibland.


Idag skulle jag träffa mina projektekipage som jag håller på att träna under min utbildningstid till tävlingsinstruktör, och vi skulle träffas på Bölaholm idag. Maria hade ordnat så vi fått hyra ridhuset 1 timma och det kändes bra. Man vet aldrig med februarivädret.


Jag hade ingen lust att träna Spex idag och det var antagligen för att känslan från Orust satt kvar i min kropp och det var inte någon bra känsla. Blev bara irriterad jag tänkte på det och då ska man inte träna hund. Så jag koncentrerade mig på Maria och Teresia.


Idag hade jag bestämt mig för att länka ihop de olika delmomenten för båda två för att se hur vi låg till och så blev det. Först Maria och Nessie. Idag var det inte mycket som fungerade i lilla Nessies skalle och så kan det vara ibland. Jag vet att dom kan bättre,men är ändå så nöjd med det de uträttat under dessa månader dom ställt upp för mig. Duktiga dom! Vi baklängeskedjade elitrutan idag och det finns en del till att träna på. Men vem tusan klarar att få in den på några ynka månader?!?! Det tog ju 2 år för oss att få Spex att klara rutan, så jag tycker att dom är jätteduktiga. Det gick bra. Jag var nöjd. Det är bara att fortsätta träna på alla de delmoment som finns i detta svåra moment. Heja på!


Vi länkade även inkallande med ställande för Teresia och Fena idag. Baklängeslänkade. Det märks att Fena börjar lära sig momentet för nu kommer det låga tempot i förväntan att "när kommer mattes kommando?". Men är väldigt nöjd med dom också. Vad jag är glad att dom ville göra detta för mig i min utbildning.


Sen förskte jag hjälpa Maria och Nessie med läggandet och ställandet under gång för Maria vill tävla Lkl I, men idag var nog Nessie för trött för hon bjöd inte på några beteenden. Vi ville träna på läggandet, men det spelade ingen roll vad Maria än gjorde så bjöd hon inte på något beteende alls. Var nog fel tillfälle och på fel plats. Får hjälpa henne med dessa moment någon annan gång för det vore så roligt att få till det. Dels för Marias skull och dels för min skull som instruktör.


Sen tog jag in Spex i 10 minuter, men kände bara hur irriterad jag blev och det ville jag inte utsätta min hund för så vi slutade nästan innan vi börjat. Han fick ligga i bilen en stund till.


Sen fikade vi och pratade hund, länge. Vi satt nog i två timmar och bara tjatade, fikade och hade det väldigt trevligt. Efter det gick jag och Teresia en sväng med hundarna och sen åkte jag och handlade.

Hem och fixade middagen. Slappade vid köksbordet en liten stund och så var det dags för nästa aktivitet.


Jaktträning hos Gunnar. Marie kom också och hon hade med sig apportkastaren. Oj vad Spex tyckte att det var kul idag. Det small ju och det flög iväg dummisar långt bort som han fick hämta och oj vad lycklig han var. Han studsade och for och det är allt skillnad på jaktträning och lydnadsträning iaf. Jakten är så mycket roligare och det tycker vi båda två.

Det var en rolig stund att träna med Gunnar och Marie. Var ett tag sedan då jag inte hunnit för jag orkar inte stressa längre för att hinna hit och dit.


Därefter åkte jag till ridhuset i Lidköping för min brorsdotter Annie hade ridlektion och det ville jag se någon gång. Även brorsan var där så man fick prata med honom en stund också. Jag är hos dom alldeles för sällan så det gäller att passa på när det passar. Tyvärr var Bettan sjuk så jag kunde inte följa med dom hem. Stackars Bettan!

Annie är duktig med hästar. Idag hade instruktören frågat Annie om hon inte ville byta till en annan grupp som var bättre och det är väl bästa berömmet man kan få. Duktig Annie! Ska bli roligt att se vad det blir av henne och ridningen framöver.


Sen hem. Nu var jag trött och frusen. Jag och Roger satte oss i soffan och kollade på en urdålig film från Netflix innan vi la oss. Sen sov jag gott.

Av Liselott - 16 februari 2014 21:45

Den här tävlingen var den värsta jag har gjort med Spex. Fast vår första var heller inte rolig, men det berodde inte på Spex då utan mig. Det var då mina knän vek sig av nervositet och kroppen löd inte. Det var hemskt. Men idag så var det Spex som inte var med mig över huvudtaget. Det började redan på parkeringen med att han nosade väldigt mycket överallt. När vi skulle värma upp på planen utanför så gick det inte bara. Jag försökte med boll, med godis och med allt jag kom på och fick väl lite kontakt, men den försvann fort.


Jag kände att han inte alls var med mig när vi gick in på planen för sättande i grupp. Men han satte sig fint och jag gick ifrån honom utom synhåll. Sen såg jag honom genom ett hål i planket och vad gjorde han då?!?!? Han nosade så mycket så att han la sig ner och det blev en 0a. Kändes inte alls bra så här i början.


Sen platsen. Han nosade och han flyttade runt så att vi fick 7,5 poäng var nog bra. Skithunden!

Sen fick vi vänta och vänta för jag hade dragit startnummer sist nr 9. Trist! Men jag fick se många hundar innan oss. Tex Maria Engman och Lire och Elenor med Texas. Trevligt!


När det var vi hade jag "sträckt upp" lille mannen och det kändes bra. Han var fint med när vi gick in på planen och fria följet blev väl ändå ok. Vi fick en 8a, men jag hade alldeles för många kommandon för att få honom med mig och det verkade som om domaren inte hörde det. Vet inte om vi var värda en 8a egentligen.


Z. Han satte sig inte så jag vände mig om och gjorde handtecken bara för att han skulle sätta sig. Betyg 6,5.


Inkallningen. Han ställde sig tveksamt och han la sig inte så där blev det dk. 7a i betyg.


Rutan. Han gick tveksamt till konan,men sen gick han jättebra in i rutan och började nosa. Sen var hans öron bortkopplade. Många kommandon blev det. Fick ändå en 6a. Konstigt! Men vi genomförde hela momentet.


Apporteringen med dirigering. Han gick tveksamt till konan och sen gick han åt rätt håll, men vänder och går tillbaka till konan så jag sänder iväg honom igen och han hämtar rätt apport väldigt tveksamt. 6,5 poäng ändå.


Hopp apport metall var hemsk. Hoppar, apporterar, hoppar tillbaka, men släpper sen apporten och börjar nosa. Får tjata in apporten som låg 1 meter från mig. Irritation!

Vittringsprovet bröt domaren nästan direkt för Spex gick till en bestämd punkt som inte låg i närheten av vittringspinnarna och började nosa. Undrar vad det var som luktade så förbannat gott? I hela ridhuset!


Så till sist fjärrdirigeringen som han ändå gjorde bra. 8,5 i betyg och det var rättvist för han gjorde det bra. Nosade bara en gång.


Vilken tråkig tävling det blev. Vi kom näst sist, men kändes som vi kom så långt ner man kan komma. Det var inte något roligt alls med den här tävlingen. Inget alls. Ridhus passar tydligen inte lille mannen så jag strök mig till tävlingen i Kristinehamn för det var också i ridhus. Tänker inte utsätta Spex för det om han nu tycker att det är så jobbigt att tävla inomhus. Fast han hade gått bra på Orust om det inte luktat så gott. Kunde det varit löptik? Men det var inte någon annan hane som betedde sig som han så de måste haft bättre tränade hundar utav störning.


Vi bryter ihop och kommer igen. Känner att det kan vara skönt med en paus från lydnaden under några dagar.

Av Liselott - 9 februari 2014 21:29

Kl 5.30 for vi hemifrån precis enligt planen. Det gick jättebra tills vi kom norr om Mariestad för då började det att snöa så där mycket så att det är jobbigt att ha helljuset på. Men det gick bra och vi var framme i god tid. När jag väl hittat fram. Och så kom jag på att jag glömt att sminka mig innan jag åkte hemifrån. Var det nerverna kanske?


Det var snöblandat regn och skitigt överallt. Ingenstans att värma upp, men det var bara att göra det bästa av situationen. Det var inte så lätt att få upp Spex i energin så det måste jag komma på något bra sätt att göra det på. Ridhuset var jättebra med underlaget och allt, men publiken stod lite nära apporteringsdirigeringen.


Det var 10 anmälda, men endast 5 kom. Nr 6 ringde och var sen så vi väntade en stund på henne, men hon åkte fel hela tiden så till slut strök hon sig. Då var vi 5 kvar. Efter platsen var vi 4 kvar då ännu en strök sig.


Vi tar det från början. Jag drog startnr 4, men startade som nr 3 då hon hade nr 2 som strök sig efter platsliggningen. Ett lagom nummer att gå och vänta på.

Idag var det 2 domarasspiranter med så det var mycket folk inne på banan. 3 domare, 1 skrivare och 1 tävlingsledare.


Sitt i grupp finns inget att säga om. 10 poäng.

Platsliggning 9 poäng för han satte sig inte upp så det blev dk. Men han låg tydligen bra hela tiden.

Fritt följ. Det är vi urkassa på. en 6a idag och mer var vi inte värda. Inte mycket som gick bra idag. Det roliga var att TL sa efteråt att det var fria följet från NM och det rivstartade direkt med språngmarch från start direkt. Häftigt! Trodde det skulle tända till Spex, men sen blev han bara fundersam över vart vi var, vad vi gjorde och varför hans matte var så konstig. (nervös alltså).

Z trodde jag gick bra, men det tyckte inte domaren Bo Melin. 7,5 poäng. Spex följde med mig lite sent efter läggandet, steg vid stå och dk någon gång. Dk kommer jag inte ihåg vad det var på.

Inkallning med ställande och läggande ok. 7 Han kan mycket bättre. Långt till stå, bra lägande och segt tempo in enligt domaren.

Så rutan. Seg start fram till konen. Spex fatade inte första att han skulle till konan, men gick sen när han fått tänka lite. Sen snabbt åt rätt håll mot rutan, men går in från sidan. Fick dirigera in honom. La sig bra, men han tjuvstartade från rutan sen och det vet jag aldrig att han gjort förut. Jaja, det är väl på tävling det ska visa sig. Först gav domaren oss en 0a, men ändrade sen till en 5a. Frågade inte varför, kändes ovesäntligt.

Apportering med dirigering. 6a. Naturligtvis fick Spex gå åt publiken till. När jag kommenderade honom från konan mot apporten åt höger så går han 90 grader höger så till slut fick jag använda jaktkommandon och då blev det fart åt rätt håll och sen tempo in till mig. Men så gör jag fel, och gör så under resten av apporteringsmomenten att jag har ju lämning framifrån för jaktens skull. Jag tar apporten på TLs kommando, men kommenderar in honom på eget bevåg för det trodde jag att jag fick, men så var det inte. Så gör man bara internationellt och det tävlar vi ju inte, tack och lov, utan jag ska vänta på TLs kommando på att få in Spex i utgångspositionen. Där lärde jag mig något nytt. Trodde jag gjorde rätt.

Hoppapport metall 7 poäng. Tveksamt gripande, tempo in också mitt fel på avslutet.

Vittringen 7 poäng. Tempo och jag igen. Men han tog rätt pinne.

På fjärren vägrade han sätta sig på ett skifte och jag tjatade för mycket så det blev en 0a.


Mycket småfel och förarfel idag, men det kändes ändå väldigt bra för jag vet att vi kan så mycket mer, men vi behöver skaffa oss massor av tävlingsrutin. Att det stog många inne på planen, att Spex fick gå åt publiken till osv är många störningar för en störningskänslig hund, men det är sånt man får träna på. Störningar ska han klara så ajg tänker inte skylla ifrån mig utan vi är för dåligt tränade helt enkelt och vi har alldeles för dålig tävlingsrutin och det får vi se till att ändra på från och med idag. Vi har redan börjat klickerträna på att sitta kvar efter avlämning av apport så att han inte själv går in i utgångsposition och det måste vi göra under hela nästa vecka då vi ska till Orust på nästa tävling. Som jag hoppas ska gå bättre än idag.



Av Liselott - 6 februari 2014 22:13

Så är det. Det går sin gilla gång och allt flyter på. Det händer inte mycket, men ändå massor.

Jobbet är som vanligt, inga stora nyheter där, förutom att vi ska få en ny deff, en ny sjuktransportbil, fått nygammal arbetskamrat, jag har för många sparade semesterdagar som måste tas ut i pengar, och snart ska vi lägga schema - igen. Så är det. Man träffar på tragiska historier, ser döda unga människor som inte går att rädda, man blir anmäld och man får avvikelser mot sig, man träffar många charmiga patienter (som tur är för att överleva i detta jobbet) och man får faktiskt skratta ibland. I går träffades vi ett gäng från gamla Göteneambulansen som inte finns mer, och det var längesen jag skrattade så gott och så mycket. Det behövdes.


I hundvärlden så ska vi snart ut och tävla. På söndag faktiskt och jag har tränat en hel del. Det går upp och det går ner. Idag åkte jag till grannens plan och körde igenom hela programmet för elitlydnaden och det gick hyfsat, men det är alltid något som inte fungerar den första gången. Kanske jag inte skulle ut och tävla då? Men jag måste för att själv få tävlingsrutin för det blir inte detsamma med tävlingsträning fast det är jättebra också. Men det ska bli så roligt och jag är redan nervös. Nerverna smög sig över mig när jag gick själv idag och de är väl knäppt? Det tycker iaf jag. Spex kände också av det så det var väl bra egentligen. Roligt har vi iaf.


Roligt har jag även med mina projektekipage. Vi träffad Mia från Skara med Idun i Hanaskede ridhus i tisdags för att träna inomhus och det var bra. Mina duktiga projektekipage brydde sig inte alls om att dom var inomhus och tränade och dom är så duktiga.

Jag och Spex tränade också, men han var splittrad. Fena löpte ju och det var lite ljud omkring oss som han var tvungen att ha koll på. Han är störningskänslig den lille mannen så det är bara att hoppas att han fixar det på tävlingarna inomhus. Fast det gör han om jag stöttar honom tillräckligt.


På lördag ska vi till Karlsborg med tävlingsingsinstruktörsutbildningen, till polisen lokaler för andra gången, och där är det jättebra. Man lär sig en hel del och man får jättemycket hjälp och bra tips och idéer för egen del.

På torsdag kanske vi åker till Krisinehamn, till Lillemor Edström för att träna. Passar ju perfekt nu mellan mina tävlingar. Behöver få lite tips av ett proffs.


Förra helgen så var vi ett tollargäng som träffades en hel helg för att prata ihop oss inför tollarspecialen 2014. I två dagar pratade vi tollingjakt och tollingjaktprov och tollarspecialen och det var hur trevligt som helst. Vi hade en domare med och det var nyttigt med tanke på allt att tänka på inför specialen, hur domarna tänker och hur dom vill ha det. Sen hade vi väldigt trevligt också så det kan jag tänka mig att göra om.


Hilda visar tecken på att vara dräktig. Hon kräks, gått upp lite i vikt, har humörssväningningar och hennes spenar har blivit hårdare och något mer rosa. Men Aino ska ta henne till veterinären för ett ultraljud och då vet vi mer om det finns några valpisar i magen. Hoppas hoppas på det. Ska bli så spännande så spännande!


Annars vet jag inte. Här hemma går allt sin gilla gång. Snön kom och snön försvann. Vi har kört World of Shape här hemma sedan 1/1 och det har gått bra. Roger har kört fullt ut och han har blivit så fin. 8½ cm i midjan har han gått ner på 30 dagar och det är starkt jobbat. Bra gjort älskling! Han har tränat och ätit rätt. Jag har bara ätit rätt, men har ändå gått ner 3-4 kg. Fast jag är ju inte stilla. Vi går ju våra promenader jag och Spex och det är rätt så jobbigt att pulsa i snön, men skönt. Snön hag ju hittills varit så puderlätt så det har ju gått bra.

Nu har jag köpt mig dubbar till skorna så att jag inte ska halka omkull och vad skönt det är att ha dom under skorna. Man slappnar av på ett helt annat sätt så det är en ren fröjd att gå ut och gå nu. Fast det låter så illa när man går på asfalten, men det får man ta. Går ju inte så ofta på sånt så jag ska inte klaga. Och vi ser sällan någon annan på våra promenader och det är skönt.


Det  var väl det hela. På måndag kommer Erika, Kerstin och hundarna hit och det ska bli så roligt. Vi ska träna jakt och prata skit. Eller prata hund iaf, men roligt ska det bli.

Skapa flashcards