Alla inlägg under maj 2014

Av Liselott - 30 maj 2014 11:30

Dagen på jobbet var inte så bra idag och det tog på mig. En tjej i min egen ålder dog och det var inte normalt så det kändes lite tungt. Och det var mycket runt omkring som blev tungt så jag var inte på topp när jag skulle åka och tävla.


Snälle Roger kom in med lille mannen och sen stannade han kvar för att titta på oss och stötta oss.


Vi var bara två stycken i Elitklassen, jag och Britt-Marie. Det började inte så bra och det måste Spex ha känt av på mig för han la sig på sitt i grupp = 0 poäng, och var orolig på platsliggningen = 8 p.

Då kände jag att ett första pris var kört och jag tänkte inte fortsätta med programmet, men sen ändrade jag mig och tänkte att det blir ett perfekt träningstävlingstillfälle så jag går ut och lattjar på planen och bara har kul så får vi se vad som händer. Och det kändes så j...a bra rent ut sagt när jag inte var nervös så så här skulle det vara varje gång, men hur ska jag lyckas med det? Det ordnar sig säkert.


Vi hade start nr 2 efter B-M så vi hade en stund på oss att ladda upp oss och det gjorde vi så när vi gick in på planen var Spex verkligen med mig. Go känsla!

Först ff. Det var som vanligt inte bra och vi fick en 7a. Helt ok, men det är nog första gången som en domare kommenterat mig som förare i protokollet och det var lärorikt, men annorlunda. Jag fick kritik på att invänta hunden.


Z kommer efter ff. 9 poäng. 1 p bort för att Spex råkade runda en kona och jag inväntade honom då.


Inkallningen med ställande och läggande 9 p för att Spex avslutade med att "klena på föraren". Hihihi.


Rutan 9 p. Luktar, kroppskommando och sent till föraren. Bra p vi fick där med tanke på kommentarerna. Men han gjorde det jättebra med tempo och glädje idag.


Apporteringsdirigeringen 9,5 p. Ingen kommentar där inte. Så roligt!


Hopp apport metall 6 p. Spex slog i hindret rejält för han hoppade av fel. Och som vanligt tempot in och ss.


Vittingsapp 8 p. omtag och tempot.


Fjärren 7 p. flera kommandon och långsamt tempo.


Så vi fick ihop 234,5 p och det blev ett andra pris på dom poängen. Det som helt klart var roligast idag var känslan av teamarbetet och vi kommer att fortsätta i den här stilen, hoppas jag, men inte förrän till hösten. Nu blri det för varmt i sommar så vi avvaktar till hösten och tränar mycket jakt nu istället. Särskilt mycket vatten ska vi träna i år.

Av Liselott - 23 maj 2014 11:15

En varm vår, eller sommardag, eller sommar vårkväll så skulle vi tävla i lag för första gången. Det har vi aldrig gjort förut och jag var nervös. Nu gällde det ju inte bara oss utan vi skulle ingå i ett lag och då var vår insats stor. Så kändes det iaf för mig.


Det var 10 lag anmälda och vi hade startgrupp 3. Fast vi startade inte alltid som nr 3 utan de hade hoppat startnumren i de olika grupperna. Det var en grupp med Lkl I och två grupper för Lkl II, a och b-gruppen. Jag och Spex hamnade i startgrupp 2b för domaren Malin Larsson och vi startade som nr två i Götenes lag. Rörigt, men ett mycket bra system för då kunde vi i lagen titta på våra lagkamrater och ingen gick samtidigt som den andra i laget. Ett kul system tycker jag.


Först ut var Barbro och så ShäferBalto i Lkl I. De nollade ett moment, men för övrigt gick dom mycket bra så det blev ett 1:a pris. En bra början.

Jag startade som nr två i Götenes grupp, men som nr ? i grupp 2b. Jag var skitnervös och i fria följet var jag jättekonstig så Spex tyckte att jag var jättekonstig, med all rätt och det var inget snyggt fritt följ. Ändå fick vi 8,5 p.

Läggandet under gång; 9 p. Transporten var svajig pga mig, igen.

Inkallningen var seg så jag fattar inte att vi kunde få en 9a här, men han höll väl samma långsamma tempo hela vägen.

Rutan en 10a för det visste jag att han skulle klara.

Apporteringen 8 p för tempot in.

Hopp sitt 7a för han la sig istället för satte sig på andra sidan hindret. Men jag genomförde momentet ändå utan att börja tjata på honom att sätta sig upp och det blev ju inte så dåliga poäng för det ändå.

Fjärren, 7,5 poäng pga extra kommandon.

Och på helhetsintrycket fick vi en 9a så vi måste ändå gjort ett gott intryck på domaren och Spex är ju söt så.....

172,5 p fick vi ihop, men det var ingen bra känsla för min egen del. Varför ska jag bli så nervös?!?!?!?


Sist ut var Britt-Marie & Smilla och de är några verkliga klippor. De fick ihop 194,5 poäng, tror jag om jag minns rätt och det såg mycket bra ut.

Så vi slutade på en tredje plats. Hurra för oss!


 

Av Liselott - 13 maj 2014 21:30

Vad ska man säga. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva egentligen, för jag är ine riktigt överens med bedömningen domaren gav oss. Men domaren dömer och det är inget att säga om det för det är så an tycker, men det kändes inte bra efter provet när han säger att vi får ett pris med flera böjar på. Även min parkamrat fick det och det är nog därför som det känns så fel att Spex "bara" fick ett 3e pris. Vi gick absolut inte för ett första pris, men ett andra tyckte jag nog att vi var värda. Jag tar det från början.


Vår parkamrat var en ung labbetik som gick sitt första Ökl prov och matte var jättetrevlig. Även hunden gillade jag och en sån hund skulle jag gärna träna själv med. Men hon var ung och med det mycket livlig.

Vi hade startnummer 4 så vi fick börja med att vänta på vår tur när labben var ute på söket. 7 vilt skulle plockas in och efter 4e eller 5e skicket så sköt dom ett skott och kastade en fågel ut i sökrutan som föraren skulle hämta när hunden satt kvar. Sen skulle dom söka efter ytterligare två, eller tre vilt. Nåväl, vi fick sitta och vänta passivt på vår tur.


När labben var klar så var det vår tur att börja med två markeringar med skott på land. Jag trodde inte att Spex hade markerat nr två, men det hade han och det gick fint. Han var tyst också genom hela provet, som skönt var.


Sen lång transport till ett linjetag som låg ca 50 m bort där viltet låg upp för en slänt som hundarna hade svårt att gå rakt fram upp på så man fick vinkla om dom för att dom skulle hitta viltet, och Spex gick jättebra och hittade fågeln.


Därefter ner till vattnet. Spex fick ett skott och så skulle han börja med en vattendirigering. Viltet låg lite åt vänster över en vik, ca 53 m bort. När jag skickade i Spex så började labbetiken trassla runt fötterna på sin matte, vilket inte var första gången det här provet och matte blev lite högljudd, så Spex stanande upp och kollade vad som hände egentligen, men jag fick honom att arbeta vidare. Han simmade rakt över viken och jag lät honom göra det. När han kom upp på andra sidan så var det lätt att dirigera honom till fågeln. När han kom till området så stog det en hink på en bänk med fågel i och Spex kollade upp den innan han hittade fågeln som låg i vattenkanten. Efter oss så flyttade dom på hinken. Hm! Han simmade tillbaka med fågeln och lämnade av fint i hand ca 4 m upp på land, samma ställe som vi fick skicka ut och dirigera ifrån. Vi fick inte gå till vattenkanten och styra våra hundar, utan skulle stå kvar där vi stog.

Sen fick labbetiken dubbelmarkeringar på vatten. Sen bytte vi plats så det blev labbetikens tur att ta vattendirigeringen och Spex fick dubbelmarkeringen på vattnet. Första markeringen inga problem. Jag fick blåsa stopp en gång i början för han ville ta landvägen, men jag fick i honom i vattnet utan större bekymmer och han hämtade hem truten. Markering nr två hade han glömt, men han visste åt vilket håll han skulle och sprang landvägen ditåt. Domaren ville ha i hundarna i vattnet och det är typiskt honom att lägga något så att land drar, men han vill testa hundarna på detta viset så då är det så. Det har vi svårt för och så är det bara. Jag fick dirigera Spex för att hitta truten, men han hittade den och kom och lämnade den snyggt i handen.


Sen transport igen till labbetikens linjetag. Vi satt passiva. Kommer inte ihåg om dom klarade den eller inte. Sen lång transport tillbaka till söket och nu var det Spex tur att söka. 7 vilt skulle in. Sökrutan låg i en lång slänt och den var jättetrevlig. När han kommit in med 5 vilt så sköt dom ett skott och en fågel kastades ut i rutan. Jag satte Spex och gick och hämtade kajan och så skickade jag Spex ut i rutan igen. Han kollade naturligtvis av legan där jag hämtat fågeln, men sen sökte han ut igen och fann fågel nr 6. När jag skickade honom på skick nr 7 så var inte tempot lika högt, men han sökte ut och fann tyvärr inte någon mer fågel.


Det sista satt vi passiva under labbetikens dubbelmarkering på land. Det jag blev mest besviken på under detta prov var att vi fick ett 3e pris, ok då att vi fick det för domaren dömer, men att labbetiken också fick det sved. Hon trasslade runt fötterna på sin matte, fotgåendet var inte bra, matte var ljudlig för att hålla ordning på sin hund och labbetiken var framme hos Spex ett par gånger och ändå fick hon också ett 3e pris. Det kändes och känns orättvist när Spex ändå skötte allt så bra. Men så är det och jag kan inte göra något åt det. Vi kommer igen till hösten för nu återgår vi till lydnaden ett tag.

Av Liselott - 11 maj 2014 21:37

Hurra! Idag stämde nästan allt och vi fick vårt första 1a pris i Ökl B-prov för alla retrieverraser. Vad roligt! Och inte mindre roligt när domaren Bent-Göran Landin under den muntliga kritiken säger att det är den bästa tollaren han har sett. Det värmer. Det var även en domaraspirant med, men tyvärr har jag glömt hans namn.


Vi tar provet från början. Vi fick idag gå i par med en labbehane som hette Jesper och matte var Maria. Vi började med ett linjetag till Spex och en markering till Jesper. Spex linjetag först med ett skott som draghjälp. Det låg en stor sten i vägen så hundarna skulle runda den på vägen och det gjorde Spex. Han gjorde det jättebra, men hittade inte viltet så han for iväg därifrån. Nu fick jag börja dirigera honom och till slut hittade han och kom in fint med en kråka. B-G kom fram till mig och sa att jag skulle ha blåst stopp när han kommit fram och sen blåst närsöksignalen för att "samla" ihop honom för det hade ju börjat så bra. Ett tips jag kommer att ta med mig i framtiden.

Bra stadga på Spex på Jespers skott och markering.


Sen över till andra sidan av stigen där vi skulle göra tvärtom. Jesper skott och linjetag och sen Spex skott och markering. När Jesper kom in med viltet i munnen så sprang han nästan över Spex, men Spex brydde sig inte för han hade ju fått sitt skott och sin markering och var väldigt fokuserad på den så han brydde sig inte om Jesper. Domaren sa att hundtoleransen var det verkligen inte något fel på. Gött!

Spex gick rätt på markeingen, men hittade inte den så han gick ifrån området så jag fick blåsa tillbaka honom och då gick det bra.


Sen en "normal" transport, inte som i Vingåker brevid domaren i bredd, utan nu efter skytten. Spex först, Jesper sen. Nästa var en dubbelmarkering där Spex första gången fick välja markering och hund nr två skulle ta den andra markeringen. Sen skifte. Jesper fick välja och Spex fick ta den Jesper inte tog. Här gällde det att vi förare också fick markera landningarna ifall hundarna inte gjorde som vi trodde att dom skulle göra.

Detta fixade vi galant.


Ny transport till söket. Nu var det bara Spex som skulle jobba. Han gjorde det bra och det tog lite tid, men han fixade in 5 vilt rätt så fort. En gång hade jag fått blåsa honom tillbaka in i sökrutan och han sprang tillbaka så glatt då och fortsatte söka och det verkade som om domaren ville se det. Sen säger domaren att jag kunde skicka en 6e gång för att se vad som skulle hända. Vad tror man som förare då? Vill han se att spex orkar en gång till, eller är det ett tomskick? Det var inte tomt därute, det fanns en fågel till och Spex hittade den. Gött!


Nästa lilla transport till vattnet. Här fick Jesper börja med en dubbelmarkering med skott på vatten. Kast från båt. Gick fint. Sen fick Spex ta vattendirigeringen och här fick vi välja om vi ville stå på strandkanten, eller gå ut på en liten bergsudde. Vi valde udden som var kanske 3 m lång och 30 cm bred. Hihihi, hade lite svårt med balansen. Min plan var att skicka Spex mot den sist kastade markeringen för Jesper för att få honom ifrån land för dirigeringen var nästan utmed landkanten och en del hundar gick upp på land och sprang den vägen. Domaren ville att hundarna skulle jobba sig fram i vattnet till målet.

Spex gick i fint och gick dit jag ville. Sen blåste jag stopp och dirigerade honom åt vänster. Idag tog han mina signaler jättefint och jag fick honom att gå rätt på målet. Anden låg ca 10 m upp på land och det var inga problem för lille mannen att hitta den. Sen sprang han landvägen tillbaka, men domaren hade innan sagt att det var ok. Spex springer fort till mig och lämnar av i hand. När domaren tog emot anden så tackade han för uppvisningen. Kul!


Direkt efter vattendirigeringen så fick Spex dubbelmarkeringen på vattnet. Första gick jättebra och han hade full koll på nr 2 när han simmade in med nr 1. Sen när han ska ut på markering nr 2 så tar han landvägen och springer bort mot markeringen. Han har full koll på vart anden ligger i vattnet, men tar en omständig väg dit. Men utan min hjälp så tar han sig i vattnet, hämtar anden i vattnet och kommer till mig och lämnar av snyggt i hand. Hm! Här trodde jag att vi skulle få ett andra pris pga av detta och var inställd på det priset för nu var vi färdiga. Det var bara att titta på Jesper när han gjorde vattendirigeringen och söket och sen var det klart.


Nu var det en nervös väntan på den muntliga kritiken. Bengt-Göran hade inte mycket negativt att säga alls och den omständiga vattenmarkeringen nr 2 var väl inte optimal, men jaktligt så var den helt godkänd så vi fick ett 1a pris på Spex jaktliga egenskaper. Domaren tyckte att han hade väldigt bra grepp, bra inlevereringar, bra avlämningar, bra viltfinnarförmåga, bra markör, bra stadga, han var tyst, och trots några små missar så tyckte han vi var värda vår 1a. Det tackade vi för och så glad jag blev. Så roligt det var. En härlig känsla hade jag när jag åkte hem idag. Hurra för lille mannen som är så duktig.

Av Liselott - 10 maj 2014 22:00

Det gick av stapeln idag. Jag och Håkan Linde har arrangerat vårt första tollingjaktprov i Nkl och Ökl och det gick så jättebra. Allt flöt på som det skulle och vädrets makter var med oss. Finns inget att klaga på. Det som var synd var att det blev inte så många starter. Från början skulle vi tagit emot 8+7, och det anmälde sig 4+6, men det blev 1+6. Så kan det vara.


Håkan hade varit nere en gång innan och då var vi på Karlsfält utanför Mariestad och kollade in provmarkerna så vi visste hur vi ville ha det. Domaren Gunnar Pettersson ändrade inte så mycket heller så det kändes jättebra.


Jag stog som kommissarie och Håkan som provledare. Vad trevligt det var att samarbeta med Håkan. Det gör jag gärna om för allt var så enkelt. Det är inte det lättaste att vara kommissarie för det är mycket nytt för mig, men jag har haft så god hjälp av Titti och det är jag så tacksam för. Än är jag inte riktigt klar, men får ta det sista i början av nästa vecka så att allt blir klart snart.

Sen är jag ju kommissarie för Värmlands tollingjaktprov den 24-25/5 också så det är mycket nu.


Allt flöt på så jättebra så man undrade när det skulle gå fel, men det gjorde det inte som vi vet om iaf. Alla verkade glada och nöjda och det kändes bra.


Det sista när Hircum´s gick iväg för att träna lite fågel så hände det en lite olycka med en axel ur led så för två av dom så blev det en lång kväll på akuten KSS. Skönt att det ändå gick bra.


Och Håkan hjälpte mig att kasta lite markeringar för Spex hade ju varit i bilen hela dagen. Det var en chansning med tanke på att han skulle gå prov nästa dag, att ha fick ligga i bilen hela dagen och sen träna lite, men jag visste inte hur jag skulle göra annars. För pigg Spex håller inte ihop på ett prov så det kanske var bättre att ha hon om lite tröttare. Det får morgondagen avgöra om det var ett bra upplägg eller inte.


Tack alla för en toppenbra och rolig dag.

Av Liselott - 3 maj 2014 21:15

Det märktes att det var årets första prov för oss för vårt samarbete var inte på topp idag. Kan vara bättre. Ska ta provet från början.

Vi fick gå par med en trevlig labbetik och det var inga problem. Första moment, eller vad det kallas, var en enkelmarkering efter skott. Första till Spex, som fixade det galant, och andra till tiken efter att vi hade vänt oss om. Gick också bra. Spex hade fin markeringsförmåga och fin stadga när labbetiken arbetade.


Sen liten transport till sökrutan. Här ville domaren gå i mitten så jag och Spex gick fot på hans vänstra sida och de andra på hans vänstra så där gick vi i bredd under alla transporter. Jobbigt! Spex var inte runt mina fötter precis, han var väldigt yvig idag.


Sen sökrutan. En stig i mitten genom en dunge. Ett sök åt höger, ett åt vänster. Spex fick börja att ta in två stycken innan labbetiken började söka samtidigt på sin sida. Eftersom Spex råkade komma över på tikens söksida så fick han hämta in 6 stycken vilt. Han var lite okoncentrerad och tempot var inte så högt, men han hämtade in 6 vilt av blandad kompott. Bra viltfinnarförmåga och bra inlevereringar och avlämningar i hand.


Transport till linjetaget. Precis likadant som förut. Här startade vi först igen. Vi stog på en äng, sen över ett dike och upp för en slänt med lite träd. Spex gick rakt ut till en början och sen vinklade han åt vänster. Det gjorde han flera gånger, men han är väldigt duktig på stoppsignal och på att ta mina tecken så det gick bra, fast inte lika bra som det brukar, men han imponerade på de andra för att han är så förig.


Transport igen på samma vis till vattnet. Nu bytte vi turordning så labbetiken började med två vattenmarkeringar med skott innan. Nu pep Spex. Det har han aldrig gjort förut, men idag gjorde han det. Inte mycket, men för mycket.

Vi bytte sida och så var det Spex tur att få dubbelmarkering på vattnet med skott innan. Han fixade detta, men jag fick tjata i honom på andra markeringen. När han väl kom i vattnet så löste han resten själv.


Till sist var det vattendirigeringen. Han drog bara mot markeringen så till slut när han inte lyssnade alls så bröt jag det momentet istället för att tjata hål i pannan på honom.


Sen var vi färdiga. Jag var inställd på ett 0-pris, men domaren tyckte att vi var värda ett 3e pris ändå och det är jag tacksam för.

Av Liselott - 2 maj 2014 20:15

Jag var bara tvungen att åka till valpisarna ännu en gång och idag skulle Titti komma och göra SBK valptest på dom. Det ville jag vara med på för det är intressant att se hur dom beter sig nu och hur dom beter sig längre fram. Kommer testet att stämma med hur de blir som äldre? Intressant.


Det gick till ungefär så här; de skulle vara en och en och det skulle vara en människa där som de aldrig träffat tidigare. Det blev Titti som var beskrivaren som var okänd för dom.

Först kom Aino med en valp som sattes ner på ett tomt golv. Då skulle man se vad valpen gjorde och om den brydde sig om den okända människan i rummet. Sen såg man om valpen följde den människan och sen om det gick att lyfta upp valpen.

Sen kom en liten boll fram för att se hur de gjorde med den. 3 ggr rullades bollen iväg och så en utvärdering på det. Därefter kom en stor boll och likadan observation gjordes.

Efter det kamplek, om valparna var intresserade av att kampa.

Sen lades de redan kända leksakerna fram med några okända leksaker på golvet och så tittade man vad valpen gjorde då.

Sen togs valpen bort och ett gäng kompostgaller ställdes fram som ett staket för att se om valpen kunde klura ut hur man kan komma runt till Aino på bästa sätt.

Och till sist lades det ut ett plastunderlägg som valpen skulle gå på för att se hur den klarade andra underlag .


Sammanfattningsvis så kan man säga att det var lite försiktiga valpar och att dom inte var så lekfulla. Det ska verkligen bli intressant att se hur dom blir som vuxna hundar. Testet är mest för att föraren ska veta hur man ska tränavalpen på bästa sätt och stärka den där det behövs och dämpa likaså.


Sen tog jag ett gäng bilder på godingarna och tyvärr kunde jag inte få med alla bilder jag tog, så ni får nöja er med dessa.


                                                       


Av Liselott - 1 maj 2014 22:30

Hurra! Äntligen kom poängen på rätt sida. Har ju varit så retligt nära de två senaste tävlingarna, men idag satt det. Kan inte säga annat än att vi är jämna iaf.


På sitt i grupp idag tyckte domaren att jag skulle spika fast Spex tassar så han lär sig sitta stilla. 9,5 poäng. Ni förstår väl att han skämtade.

Platsen full pott idag. 10 poäng

Vårt fria följ måste förbättras, men det kommer jag inte göra på länge än. 7 poäng

Z. 7,5 poäng. Han gjorde den bra, men kom inte med efter sista skiftet i fotgåendet så jag fick lägga in ett dk där.

Inkallningen med ställande och läggandet 9 poäng. Det gjorde han jättebra.

Rutan gav full pott idag. 10 härliga poäng i elitlydnaden.

Apporteringsdirigeringen kunde gått bättre. Han gick mot mitten så jag fick dirigera om honom. 7,5 poäng.

Hopp apport metall. 8 poäng. Det är tempot in som det dras för.

Vittringen 8 poäng. Samma här med tempot in.

Fjärren idag fungerade inte alls bra. Dk på två ställen och han flyttade sig långt fram. Det måste vi förbättra.


Jag var supernöjd efter den här tävlingen för idag var känslan jättebra. Nu har jag lärt mig att jag kan klappa om honom också mellan momenten och det verkade han ta positivt så det kommer jag fortsätta med.

Ovido - Quiz & Flashcards