Alla inlägg under augusti 2014

Av Liselott - 3 augusti 2014 16:00

Vilken Tollarspecial det blev i år. Helt perfekt! Så känns det och kommer att kännas länge. För oss blev det inte perfekt, men nästan. Kunde inte gått mycket bättre och jag är mer än nöjd med vår insats.


Jag, Roger och Spex tog husvagnen och vår nya bil och drog iväg mot Hishult. Eller till Södra Kattarp där vi skulle bo brevid Annika och Anna i deras stuga. Lite planerade stopp på vägen så det tog hela dagen att komma fram, men det gjorde ingenting för vi hade ju inte någon tid att passa.


När vi kommit fram och kommit i ordning så blev det något glas vin hos grannarna. Trevligt att möta Agrosoferna igen.


På onsdagen åkte jag och Roger till Hishult där jaktproven skulle gå av stapeln. Där var det goa gänget som var ansvariga för årets tollingjaktprov, Gunliz & Lasse, Mats & Annci, Tina & Jörgenoch så jag & Roger. Vi skulle kolla in markerna och se så att dom stämde med hur vi provledare (jag skulle vara provledare för Nkl-rutorna i år) lagt upp proven. 3 rutor skulle jag ansvara för och det gjorde jag. Det blev enkla upplägg med så lika förutsättningar som möjligt i alla rutorna. Fick till det rätt bra, tycker jag själv. Vi satte även upp tollingnäten och förberedde så mycket som möjligt. Det var trevligt att gå där med de trevliga människorna som var med.

Sen hem och drack lite vin igen.


På torsdagen tränade jag, Monika, Åke, Anna och Maja lite vattenträning och det brukar jag inte göra dagen före ett prov, men det gjorde jag idag. Åka la ut några roliga vattendirigeringar som gick jättebra. Agrosofen har så trevliga människor i sin grupp.


På em åkte vi till Hishult igen för att gå igenom rutorna med domarna och se om de godkände uppläggen. Jag skulle ha Leif i ruta A där juniortollarmästaren skulle gå. Sen Gunanr i ruta B och Curt i C. Alla godkände uppläggen och det kändes bra. Verkade som om alla domarna var nöjda med sina rutor så det blev inte så mycket extra arbete för någon.

Sen hem och dricka ett glas vin och umgås med andra Agrosofer då det var Agrosofenmiddag hos Annika och Anna. Vi var drygt 30 stycken och det var trevligt. Som alltid. Det blev inte så sent för nästa dag skulle vi upp tidigt.


Så kom då jaktprovsdagen. Kl 6.30 hämtade Gunliz & Lasse mig för Roger skulle hålla Spex vid gott mod och vila honom i form inför vår start idag. Sen skulle han komma med honom pigg och utvilad, och så gjrode han. Men först skulle jag få igång alla funktionärer i mina 3 rutor och sätta in dom i mitt tänk. Det var inga som helst problem för det var så duktiga funktionärer så dom skötte sig själva. Riktigt bra funktionärer var det överallt.

Jag kände mig lite splittrad med 3 rutor + att jag skulle vara på min samling inför dagens jaktprov kl 8, men det gick bra. Sen åkte jag med och tittade på första starten i Elitrutan så att man visste vad som komma skulle.


Första start var Håkan & Lizza och dom skötte debuten i Elitklassen med bravur. Det såg riktigt trevligt ut och jag är glad för deras skull. Provet var roligt upplagt och verkade vara svårt med några klurigheter. Det är typiskt när det är Titti som är provledare, men det blir roliga prov.


Jag åkte tillbaka till Hishult, Elitrutan var i Bonalt, för att se hur det gick med "de mina". Det gick bra, jag behövdes inte. De fixade allt själva och det kändes lugnt och tryggt. Alla verkade nöjda och glada och de som skulle starta verkade lika nervösa som jag. Hihihi, det hör provdagen till på något vis.


Så var det dags för oss. Jag fick Spex av Roger och han var verkligen laddad. Skönt! Vi värmde upp som vi brukade med lite tolling och han var så på G. Gött!

Ekipaget innan oss bröt så det blev vi lite tidigare än jag trodde, men det var bara bra för nerverna var i olag i magen så det var lika bra att få det gjort.


Först mötte domaren Bosse Ferm upp oss och så började ansmygningen. Den gick galant fram till tollingnätet. Det var en rolig tolling, inte en massa kast utan något eller två åt höger och vänster och sen passivitet. Sen en och så passivitet. Kändes riktigt bra. Under passiviteten plaskade det ute i vattnet som en störning. Spex hörde den, men låg stilla. Sen kom en dubbelmarkerin vatten och änderna landade riktigt nära varandra. Jag hade fått tips om att gå ner till vattenkanten och skicka Spex på markeringarna för skotten hade ju redan gått och då behöver man ju inte stå bakom nätet och skicka hunden. Första markeringen tog han in bra. Vattenvägen ut och landvägen in. Helt ok för domaren. Men nästa markering hade han glömt av helt. Han drog mot ön där plasket varit och jag försökte blåsa stopp en gång för att dirigera honom rätt, men det är ingen idé. Det är bättre att låta honom gå till ön och sen dirigera honom därifrån vidare. Det gick bra. Han gick rätt över till andra sidan vattnet och där låg söket. Han fick vind på viltet där och jag fick blåsa stopp och skicka honom vänster minst två ggr, men han gjorde som jag ville. Duktig hund som är så förig. Han hittade anden och kom in landvägen. Inte en optimal dubbelmarkering i vattnet, men vi fick in den och han visade hur lydig han är.


Sen en transport vidare. Under transporten kom ett skott och en landmarkering. Spex såg och hämtade in anden galant. Ny ansmygning till nästa tollingpass. Lika rolig tolling och med plaskande störning vid passiviteten som Spex fixade lika galant som förra gången. Sen två skott där ett var till en enkelmarkering i vattnet och det andra till vattendirigeringen. Den kluriga vattendirigeringen som många föll på.

Spex fixade vattenmarkeringen bra, riktigt bra och så var det dags för den svåra vattendirigeringen. Först öppet vatten (så öppet som det kan vara i en liten damm), sen kom ön och till höger om önoch till vänster om fastland fans en vattenkanal där anden låg i böjen längre fram. Någon sa att dirigeringen var på 83 m, men om det stämmer vet jag inte. Alltså svårt med kanalen. Gick hundarna för långt upp på ön så kunde de få vittring på söket och det ville man ju inte.

Jag skickade, inte för nära fastlandet, iväg Spex mot öns högra ände och det gick bra. Igången gick fint och han simmade framåt mot ön. Jag behövde inte säga något. Sen blåste jag stopp när han precis kommit upp på ön och skickade i honom i kanalen, och det gick jättebra. Han sökte sig mot fastlandet längre fram (om jag kommer ihåg det rätt) och tog sig upp där. Jag dirigerade honom vidare mot målet och han gjorde det så bra. Sen kom han upp bakom anden och blev stående och tittade på mig och då tänkte jag att om jag blåser honom hemåt och sen närsökssignal så hittar han anden lätt. Jag gjorde så, men då vände han mot fastlandet istället och gick dit. Bakom mig hörde jag "nej". Det var Bosse som inte kunde hålla sig. Han blev besviken. Jag såg inte Spex i det höga gräset utan blåste stopp ändå. Sen dirigerade jag honom ner i vattnet igen, utan att se honom, och så hörde jag ett plumsande oh så var han framme vid anden. Pust! Jag var svettig efter den här dirigerngen, men så otroligt nöjd. Det var inte många som klarade den här dirigeringen så det kändes extra bra att vi gjorde det. Kul!Spex sprang landvägen tillbaka, men det var ok för Bosse.


Där efter transport till söket, det enda som var kvar, och det gick bra. Söket gick också bra, men han hade svårt att hitta dom sista. Han jobbade jättebra hela tiden och sökte av området bra och höll farten så jag var nöjd. Det var domaren också så det det blev bra. Ett andra pris får man väl vara nöjd med, men nu ska vi träna minnet på långa vattenmarkeringar framöver.

Den kvällen kändes det bra att sitta och dricka vin och vara nöjd med dagen.


På lördagen flöt jag bara omkring och kollade "mina" Nkl-rutor, men funktionärerna var så duktiga så jag behövdes inte så mycket. Sen satt jag vid elitrutan på em och tittade på alla duktiga ekipage och det var trevligt.

Det sista plockade vi ihop det som behövdes och jag och Roger gjorde inte så mycket alls.

På kvällen var det prisutdelning vid Skummeslövs camping och det var då vi skulle få reda på prissättningen på jaktprovet. Bara för att det är specialen så hålls prissättningen dold för att det ska bli extra spänning. Att jag inte skulle få en 1a visste jag, men skulle det bli en andra eller ett tredje pris? Men det vet ni ju redan vad det blev. Det blev ett andra pris. Jag räknades upp först av andra pristagarna och de började med tredje prisarna så jag trodde att jag låg illa till inför Tollarmästarringen under morgondagen. Målet var nu att komma bland topp 5 då det var 3 första pristagare och jag hamnade på sista plats bland andrapristagarna, men det fick vi se under morgondagen då utställningen skulle vara.

Naturligtvis drack vi vin på kvällen och tjatade en del. Trevligt var det.


Så kom utställningsdagen. Roger åkte och sköt tävling och jag och Spex fick åka med Anna till Skummeslövs camping. Vi åkte lite senare och hade sån tur att hitta en parkeringsplats längst fram. Ibland så händer det. Det tog ett tag innan det var vår tur i championklassen så man kunde komma iordning i lugn och ro och hitta sin plats i Annikas tält. Det var ruskigt varmt och åskan låg i luften.


Så var det vår tur. 26 championhanar skulle bedömmas och domaren delade in oss i 2 grupper till att börja med. Sen kollade han alla. Därefter sållade han en del i de två olika grupperna och vi blev kvar. 11 hanar kvar, men sen åkte vi ut. Tråkigt, men det kändes ok.

I klassen om championhanen med jaktmerit åkte vi också ut och hamnade inte i topp 4. Vi var 8 stycken från början. Blev inte så besviken här heller, konstigt nog.

I Agrosofen avelsgrupp ingick Spex, Twist, Märta och Jippi, men vi hamnade inte bland topp 4. Trist! Mitt under bedömningen så brakade det loss med regnet så vi fick göra ett uppehåll på 15 min tills det regnat över, sen fick vi fortsätta. 


Hitills hade det inte gått så lysande, men så var det dags för tollarmästarringen. Nu var det spännande. VI var 10 hundar i ringen och alla skulle placeras i utställningsordning efter att domaren rankat oss. Sen började dom räkna ihop poängen från placeringen på jaktprovet x 2 och så placeringen från utställningen. De började med att räkna upp plats 10, sen 9 osv. När de kom till plats 5 så stog vi ff kvar. Kul! Målet var nått.

När dom kom till plats 3 stog vi ff kvar och de sa inte vårt namn nu heller. Helt fantastiskt. Vi kom 2a efter Mariette & Twist. Det kändes som att vinna för hon vinner för det mesta. Hurra! Vi kom 2a i kampen om Tollarmästartiteln. Hurra vad glad jag var. Och är ff.


Sen fick vi utmärkelsen bästa tollare med merit inom retrieverjaktprov där vi har ett första pris i Ökl, och så fick jag och Mariette dela utmärkelsen om bästa tollaren med merit inom Tjp. Vi har ju båda fått fram varsin TjpChampion under hösten. Kul att vi båda fick utmärkelsen. Kändes och känns jättebra.


Hur dagen slutade kändes ju som i en dröm så bra det blev. Över förväntan tack vare andra placeringen i Tollarmästarringen. Nästa år ska vi ge Mariette & Twist en större match och hoppas på en bättre placering. Försöka kan man ju alltid göra, men konkurensen är stenhård då det finns många duktiga ekipage, men vi ska kämpa för det.


Sen hem till Kattarp och nu kändes det bra att fira med några glas vin tillsammans med Annika, Anna, Monika, Åke och Sara. Sen var man mör, men vad skönt det är att inte åka hem på söndagskvällen efter utställningen för man är bra mör efter en sån här helg. Vi har ändå haft tur med vädret och det har inte regnat så mycket när vi varit aktiva utan regnat har det gjort på nätterna. Det var bara på utställningsdagen det var en jobbig värme, annars har det gått bra.


På måndagen åkte vi över Engelssons butik i Falkenberg för att shoppa loss lite. Sen var det skönt att komma hem.


Vi ses på nästa års special i Sälen alla tollarvänner! Ni andra hoppas jag på att träffa snart.

Skapa flashcards