Alla inlägg under januari 2015

Av Liselott - 28 januari 2015 22:32

Spex har haft lite ont i ryggen, tror jag, så jag ville kolla upp honom. Nu är han genomgången från topp till tå och han är kärnfrisk. Han är röntgad i ryggen, höfterna och tassarna och allt är ok. Ingen artros eller något fel där inte. Alla blodprover är bra, vi har tagit ANA-prov (tollarsjuka) och det var inget att anmärka på alls. Prostatan är kollad med ultraljud och den såg väldigt normal ut. Hjärta och lungor låter som dom ska. Det enda veterinären hittade var en lätt stukad tå, men ingen behandling behövdes utan den skulle läka ut av sig självt. 


Det Cristine på Husaby Rehab hittade var att han är olika musklad på bakbenen, det skilde ca 3 cm i muskelmassa och det kanske är orsaken till att Spex har vänt sig om och "gnagt" lite i midjan. Han kanske har felbelastat ett tag och fått lite ont i ryggen. Som veterinären sa så har ju hundarna redan kryckor med sig, alltså de har ju 4 ben som stöttar och blir det någon gång något fel så använder dom bara tre ben och det kan bli en ovana. Så är det nog för lille mannen, han är ju lite bekväm av sig också så han har "glömt" att använda sitt högra bakben ibland och låtit det vänstra jobba hårdare. Så gör ju vi människor så varför skulle hundarna göra annorlunda. VI är ju höger- eller vänster hänta och som Erika sa efter en föreläsning hon varit på så kan hundarna vara höger-eller vänstertassade bak eller fram.


Vad göra åt detta då? Jo, rehab för Spex. Både hos Christine på Husaby hund och rehab hemma. Hos Christine får Spex gå på rullband i vatten 1 gång i veckan, och hemma får han stå och gå på en halvt uppblåst luftmadrass, gå över kavalettihinder och gå balansgång. Nu har vi fått lite mer övningar att göra hemma som att gå och jobba i terrängen på ett visst sätt så det ska vi börja med till helgen. Han sköter sig exemplariskt och det går fort fram för honom så jag är nöjd. Det känns bra att göra något för att förebygga framtida skador, och jag vill ju att han ska hålla i många år till. Vi har ju så roligt ihop, jag och lille mannen. 


               

Han måste hålla ordning på Christine också. Han kämpar på bra Spex och vi behöver inte åka dit så jättemånga gånger till. 


Tänk om man skötte om sig själv lika bra som man sköter sin hund. 






Av Liselott - 6 januari 2015 23:06

Det var roligt idag att vi var många som tränade ihop, och att det var 4 olika retrieverraser med. Kul att se hur alla jobbar på sitt sätt, och kul att lära känna så många retrieverraser. Jag passade på att fota lite och det blev riktigt bra bilder i det ljuset och den bakgrunden som var idag. Här kommer lite bilder från dagen.

 

  

Vi fick till ett gruppfoto idag. Fr vä:

Gunnar & Plexus, Marie & Mia, Spex, Ulrika & Thea, Annelie & Ruben, Susanne & Wilson. 

Ett härligt gäng!

 

 

Spex i mossan. Han är så söt och duktig min lille mannen

 

 

Marie och Mia. 

 

 

Gunnar och labben Plexus. 

 

 

Sus och Wilson, en härlig unghund.

 


 

Ulrika och Thea. 

 

 

Spex son Ruben börjar bli riktigt stor stilig och duktig. Matte Annelie, som jag inte fick med på bild, jobbar jättebra med honom. 

 

Av Liselott - 2 januari 2015 20:19

Det går väl inte att leva upp till tidigare år med tanke på meriter, men vi ska försöka allt vad vi kan. 


Först så tänkte jag försöka få lydnadschampionatet då vi har ett 1a pris redan. Det är "bara" 2st 1a pris kvar, men nackdelen är att jag tycker inte att träna lydnad är så roligt längre. Det kommer att bli en utmaning för mig, men Spex tycker att det är roligt. Vi ställde upp som provhund nu när några skulle examineras till tävlingsledare och när vi gick fria följet så blev mina knän som spaghetti igen. Jag fattar inte varför dom blir det när det handlar om Elitlydnaden. Nåja, det känns som om vi måste försöka iaf då vi har det där 1a priset. Hade vi inte haft det så hade jag nog inte börjat träna lydnaden igen. 


Vi ska starta Retrieverjaktprov B Elitklass till hösten och målet där är att få ett 1a pris. Vore häftigt att gå till pris över huvud taget, men har ändå satt målet högt. Det är bara 8 st Tollare som startat Elitklass Retrieverjaktprov B sedan 1995 så Spex blir Tollare nr 9 på 10 år. Häftigt! Ser fram emot detta. 


På Tollarspecialen ska vi satsa på att ta Tollarmästartiteln för det vore kul att ha både Junior -och Tollarmästartiteln på Spex. Vi kom 2a 2014 så vi var nära, men nära skjuter ingen hare så vi satsar friskt år 2015. 


Spex är under utredning för ryggen och hittills har man inte hittat något. Alla blodprov är ua. Sköldkörtelprovet var inget att säga om. ANA-provet var negativt, alltså han har ingen tollarsjuka. Ryggen, höfter och tass är röntgade ua och det finns inga spår av artros. Allt såg fint ut. Nästa steg blir att ta ultraljud på prostatan och det ska vi göra den 7/1. Sen blir det reahb för grunden till allt detta är att jag tycker Spex markerar i midjan så jag ville kolla upp det så det inte blir något av det. Det skiljer en del i omfång runt låren på bakbenen, men som Erika säger efter ett föredrag så kan hundarna vara höger-eller vänsterrumpade. Alltså att dom tar i mer med det ena bakbenet än det andra av bekvämlighetsskäl och det tror jag Spex gör så jag är inte orolig för att det ska vara något. Men det måste arbetas upp till att bli mer lika i omfång så vi ska till Christine på rehab så att Spex håller i många år än. 


Det är dags att börja tänka på att skaffa valp. Det börjar bli dags med tanke på min årsplanering. Har inte velat skaffa någon valp för jag har inte velat ha 2 hundar samtidigt att träna, men nu blir Spex 7 år 2015 och det kanske inte blir någon valp förrän år 2016, men jag måste ju börja planera att skaffa en till. Det blir naturligtvis en Tollare till och jag skulle så gärna vilja ha en efter Spex för jag tycker Spex har allt som jag vill ha i en hund. Han är så rolig och lätt att träna med, han är väldigt förig, samarbetsvillig och är väldigt duktig med viltet. Han är enkel att ha inomhus för han märks knappt av. Han älskar barn och andra människor så det är inga problem.


Enda nackdelen han har är att han har ett stort revir omkring sig och att han gillar inte när andra hundar stökar runt omkring honom för då ska han fostra oavsett om det är en hane eller tik. Han biter aldrig någon utan det låter mest. Han ger sig inte på andra hundar hur som helst och den hund han gillar bäst är brorsans hane Cosmo, en schappendos.

Jag skulle gärna vilja att Spex fostrade min valp till att bli lik honom, fast kanske inte så hårt fostrande som Spex är, men att valpen tar över mycket beteenden efter Spex. Jag tycker att Spex tillför rasen väldigt mycket och det är synd att han inte används i avel mer än vad han gör. Det är många runt omkring Spex som tycker att han ska avlas på. Senast var det veterinären på Min Veterinär i Skulltorp som tyckte att Spex var väldigt behaglig att ha att göra med, lugn och trygg och enkel. Det säger väl dom om alla hundar, men hon menade det verkligen när hon pratade om Spex.Det är kul att höra när dom säger det om ens hund och det värmer i ett mattehjärta.  


Så inför år 2015 hoppas jag på någon mer parningsförfrågan, och passar det så kommer jag att ta en valp. Hoppas bara då att dagmatte kan tänka sig att ta hand om två hundar. Jag har iaf börjat kolla efter lämplig tik och har ett par under luppen. Men vill helst ha en valp efter lille mannen. 


God fortsättning alla och ha ett underbart år 2015! 


God fortsättning på er alla! Hoppas 2015 blir ett år att minnas. 

Av Liselott - 2 januari 2015 18:53

Ännu ett otroligt år för oss har precis tagit slut. 2014 var ett mycket bra år och jag har mycket att minnas från detta år.


Vi börjar med valparna.

Till att börja med så blev det parning mellan Spex och Hilda i januari och i mars tittade 5 ljuvliga valpar ut. 3 hanar och 2 tikar. Vad svårt det var att inte ta någon, men det passade inte in i min tidsplanering för tillfället, men som tur var så tog en vän till mig, Annelie, en valp så jag skulle få följa en på nära håll. Lille Ruben flyttade till Hangelösa och jag har förmånen att få träffa honom ibland, och vi tränar jakt ihop.

Aino på Fägrings kennel ordnade en valpträff i somras och alla var med förutom norske Leo som inte kunde komma. Det var så roligt att få se dom och se hur de hade utvecklats. Framöver ska det bli BPH och det ska bli intressant.


Jag blev färdig tävlingsinstruktör inom lydnad och bruks med belöningsträning som grund. Fick så fint dipom av fröken Jessica och jag har haft ett par kurser på Götene BHK inom detta.


Elitlydnaden har gått upp och ner och till slut så fick vi ett första pris i Tibro. Sen la vi ner den för i år.


Jaktträningen har varit ruskigt kul med i år och vi har blivit så mycket mera stabila i allt, och vi fortsätter att utvecklas.


Spex har hunnit bli hela 6 år. Jösses vad tiden går fort. Lille mannen är snart gamle mannen, men inte än och jag hoppas inte han kommer att bli gammal på länge än.


Jag och Håkan arrangerade vårt första Tjp i Mariestad, Karlsfält, och det blev bra. Det var mycket att tänka på, men det var faktiskt roligt. Skönt när det var gjort. Vi får se om det blir något mer prov någon gång.


Så har vi fått våra 2 första pris i B-prov Retriever så nu är vi uppflyttade till Elitklass där. Det är bara 8 hundar som startat i Elitklass sedan 1995 så vi blir tollare nr 9. Ett första pris i maj och det andra i oktober. På oktobers prob så blev vi provbäst av 28 hundar. Fattar det inte än att det gick så bra, men kul var det. 


Tollarspecialen 2014 gick av stapeln i Hishult, Laholm. Jag var med i gruppen som ansvarade för Tjp. Jag var provledare för alla 3 Nkl-rutorna och det gick bra. Spex och jag startade i Elitklass Tjp och fick ett 2a pris. Vi kom bland topp 11 av championhanarna på utställningen och vi kom på 2a plats i kampen om Tollarmästartiteln.


Vi har jagat änder under hösten och det har blivit lite mindre än vanligt i år, och vi har försökt oss på att jaga gås. Vi hade förmånen att bli nerbjudna till Skåne, till Fru och Fru Joonas för att jaga gås, men inte ens där ville gässen flyga inom skotthåll så det har inte blivit några gäss alls i år för oss att apportera. Vi har även fått följa med en ny jaktledare till en ny plats och vi hoppas på att få följa med honom nästa år också.   


Titta har lånat Spex för att gå Tjp med honom, men det gick inte så bra och det visade sig att Spex hade fästingsjukdomen Borrelia i kroppen, så det var inte så konstigt att han inte orkade. Efter att jag och han gått ett B-prov på Koberg så ringde jag till vet direkt efter provet och bokade en tid till Spex. Efter antibiotikakuren

så blev Spex som en ny hund och väldigt pigg och glad igen. Han har nog haft Borrelia en längre tid och det är fantastiskt att han ändå orkat att gå till pris på prov trots att han inte mått bra. 


Vi avlsutar året med att påbörja en utredning för jag tror att Spex har ont i ryggen. Vi har varit hos Min Veterinär i Skulltorp och där håller de på att gå igenom Spex från topp till tå. Inga fel hittade än, och jag tror inte att dom gör det heller. Vi återkommer med resultat när vi vet. 


Tack för år 2014! VI hoppas på ett lika bra år 2015. 



Ovido - Quiz & Flashcards