Alla inlägg under februari 2015

Av Liselott - 28 februari 2015 20:30

Nej, vekligen inte så avancerat som ett inoff jaktprov, men vi i träningsgänget körde lite åt det hållet för att se hur vi ligger till, och vi hittade lite att träna vidare på. Bara detta med att geväret kommer fram så ökar svårighetsgraderna direkt. Tänk att det ska trigga igång dom så pass till vida med ett gevär. 


Det var jag, Gunnar, Marie, Susanne och Annelie med hundar förståss. Vi hade det riktigt roligt i det kalla vädret. Blåsten blåste rakt igenom kroppen, men det var uppehåll och snart så kommer våren. 


Vi hade en startordning och började med Ökl, Gunnar och Marie. Först tog domaren/skytten, jag, emot de tävlande och hälsade dem välkomna. Gunnar nr 1 och Marie nr 2. Först transport till första skotten. Enkelmarkering efter skott för nr 1. Sen fick nr 2 ett linjetag.

Därefter gick vi vidare till nästa linjetag. Då fick nr 1 gå. Transport vidare till nästa stopp där hund nr 2 fick en dubbelmarkering med skott innan varje kast. 

Söket därefter. Men labbar så går det väldigt fort och dessa hundar är väldigt effektiva och duktiga. 5 dummisar var fick dom hämta. 

Sen var det vägen tillbaka. Hund nr 1 fick dubbelmarkeringen med skott innan vi gick till linjetaget som hund nr 2 fick ta. 

Till sist transport vidare till dagens första stopp där hundarna skiftade uppgifter mellan linjetag och enkelmarkering. 


Jag tyckte det gick väldigt bra för båda hundarna. Dom är ju inte gamla och det är så roligt att se dom arbeta så bra. 


Efter Ökl blev det slynglarnas tur. De fick själva välja vad dom ville ha av "stationerna" och hur dom ville ha dom. 


Spex startade sist och han hade suttit i vovvegården och laddad mer och mer för varje skott. Han var som en explosiv bomb att ha att göra med, men skötte sig ändå ok. Lite för mycket ljud, men det går att styra. 

Han skötte sig jättebra i det mesta, men söket jämfört mot labbarnas går inte att jämföra. Ändå var han rätt snabb idag. Kul hade vi iaf och efteråt var han trött. Jag med. Det var skönt att komma in i värmen och sätta sig och slappa.


På kvällen var det årsmöte med Götene BHK och innan var vi hos Maria och Ludde. Tack för den trvliga förfesten som var alldeles för kort bara. Årsmötet var jättetrevligt och man for hem med ett leende på läpparna och två buketter tulpaner. En bukett för 3e plac i DM-laget lydnad, och en bukett för att jag avgår i valberedningen. Kul!


På fredagskvällen var vi med Rogers föräldrar på Ceacarskôj utanför Falköping. Det var roligt. Först åt vi god mat och sen var det föreställning. Vi skrattade så tårarna rann. De blir verkligen roligare för vart år. Det var 3e året vi var där och verkligen inte sista året. 


Här kommer lite bilder från dagens träning:

 

Gunnar och Plexus


 

Marie och Mia


 

Jag och min bössa


 

Och här smäller det. 


 

Annelie utan Ruben


Annelie med Ruben


Ruben utan Annelie


 

Snyggt skick av golden Wilson, Susanne. 



 

Gunnar, jag och Marie har alltid lika roligt när vi träffas. Alltid!


  

Snyggt skick av mig. Ser ni rävrumpan? Hundens alltså.


 

Glädje! Han hittade den!


 

Leta leta leta! Sök sök sök!


Och så ut med fart i söket. Japp, kul ska det vara.

  

Av Liselott - 19 februari 2015 20:15

Ville bara skriva att rehabträningen vi gör med Spex verkligen ger resultat. Hurra! Nu skiljer det bara 1 cm i omkrets på låren, vilket innebär att även det vänstra låret har ökat 1 cm i omkrets. Men att jobba upp det högra så pass bra känns verkligen bra. Det har inte varit svårt eller besvärligt alls utan vi har så kul när vi tränar. Spex springer efter varje morgonpromenad och kvällspromenad till träningsplanen och vill träna. Eller så är det godiset han vill ha. Det funkar väldigt bra iaf. 


Tänk om man kunde sköta sin egen kropp lika bra. Varför är det så mycket besvärligare att ta hand om sig själv? Kan någon förklara det för mig? Nu måste jag ta hand om mina fötter för dom börjar besvära mig. Plantar Fasciit = elände! Irritation att ha det. Någon som har tips på hur man får bort värken under fötterna? De tas tacksamt emot. 

Skapa flashcards