Direktlänk till inlägg 6 maj 2015

Vi har gått till pris i Elitklass Retrieverjaktprov B

Av Liselott - 6 maj 2015 21:00

Helt otroligt! Vi gick till pris! Så roligt! Trodde jag aldrig, men det gick. Vi fick ett 3e pris på vår första Retrieverjaktprov Elitklass start. Jag tar provet från början:


Vi fick gå par med en flathane och det tyckte Spex var helt ok. Vi gick först och fick först en enkel landmarkering uppför en slänt i kalhyggemiljö. Den fixade Spex lätt. Sen transport en liten bit där nästa moment var dubbelmarkering på vatten med start ca 50 m upp på land, uppför ett kalhygge igen med risig terräng. Flatten började och sen Spex. Spex fixade nr 1 utan problem och kom fint tillbaka med den. Nr 2 sprang han glatt ner till vattenkanten på och sen gick han utmed kanten för att som det såg ut leta efter anden som hade flutit iväg en liten bit. Jag fick stötta honom för att gå i och då gjorde han den och kom in med and nr 2. Skönt att ha det avklarat. Så långt helt ok för mig och Spex. 


Sen en liten kort transport igen där flatten fick en landmarkering och Spex fick en landdirigering. Han fixade den fint för han är ju förig som tur är. Men innan flatten skulle få sitt skott innan markeringen så klickade skyttens bössa och han stog bara 3 m från oss så Spex började gny lite. Då blev jag inställd på ett 0-pris för domaren stog nära oss. Jag hyssade Spex en gång och han tystnade snabbt, som tur var. Men jag trodde det var kört för oss. 


Vidare transport till söket och där var Spex pigg, men fick stöttas mycket av mig. Han hade slarviga avlämningar och kaninen ville han inte släppa. Han höll t.o.m på att rulla på en and ute på söket, men jag fick in honom med pipan och nu var jag helt säker på att vi 0at så den inställningen hade jag resten av provet. Men han fick iaf in 6 vilt och kom alltid in med något i munnen. Så fort hunden ute i söket hade ett vilt i munnen så skulle vi skicka den andra hunden. Spex tyckte det var konstigt, men det var aldrig några problem med det utan han kollade in den andre hunden vad han gjorde och vad han hade i munnen och så for han iväg.  


Nu när vi gick vidare till vattendirigeringen så var jag avslappnad för det var ju redan kört, men vi skulle iaf ha kul under den sista delen av provet. Kvar var vattendirigeringen, som vi började med, och den gick ok. Lite trögt ner i vattnet, men sen var han enkel att dirigera fram och han hittade anden lätt.

Det sista vi gjorde var dubbelmarkering på land i kalhyggemiljö i uppförsbacke på ca 50 m. Spex var jättepigg och klarade båda markeringarna utan några som helst problem. Vad skönt att se att han orkar hålla mentalt ett helt prov igenom i den här klassen.  


På den muntliga kritiken av domaren Willy Gustavsson så lät det inte så bra, men samtidigt lite bra och jag var ju så inställd på vår 0a så jag höll med domaren om det mesta. jag såg ju även en stor 0a i hans anteckningsblock också så döm om min förvåning när han säger till oss att; men er behåller jag på prislistan. Då vart jag glad och väldigt paff. Hade inte räknat med det, men oj så glad jag blev. Kändes nästas som att få ett championat, men bara nästan. 


Stort tack till Gunnar Andersson som följde med mig idag och stöttade mig. Det kändes väldigt bra att ha dig med Gunnar. 


Kritiken kan ni läsa om under Spex - Retrieverjaktprov B.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Skapa flashcards