Direktlänk till inlägg 24 maj 2015

WT Kilanda

Av Liselott - 24 maj 2015 22:00

Oj oj oj! WT i elitklass var inte lätt, men ändå så roligt. Vi hade behövt starta några gånger till i Ökl där vi bara har startat ett par gånger, tror jag, och elitklassen är ruskigt svår. Att peta i detaljer är ju inte min och Spex grej, utan vi löser ju problemen ändå utan att det är jättesnyggt och exakt för det är så vi jobbar. Där är vi lika jag och lille mannen. Som rdan skrivet så är ju inte lydnaden våran starka sida fast vi har lyckats att bli lydnadschampions. 


Så här värmde vi upp till en början: 

 

Kanske inte den bästa uppvärmningen, men vi kastade faktiskt lite dummis innan så han skulle få känna på blötmarken och att det handlade om dummisar idag. Då var han i fin form under uppvärmningen. 


Nu ska jag berätta hur de olika rutorna var upplagda. Men först så ska jag visa bild på markerna för det var blött. Blöt mossmark. 

     

Det var spångar att gå på emellanåt för att det var klenigt värre här och var. 


Ruta 1: En dubbelmarkering ca 70 - 80 m bort. Skott, kast åt höger. Kastaren förflyttar sig sen åt höger ditåt kastet gått och så ett nytt skott och ett kast åt höger igen. Domaren petade mig på ryggen då jag kunde skicka Spex. 

När jag skickade honom så gick han fram direkt, men blev tveksam när det var vatten och jobbigt att gå i direkt. Sen upp på fast mark innan det blev blöt mossmark igen. På den fasta marken så försökte han hitta en enklare väg, men det fanns ju inte så jag fick tvinga honom framåt. Ny mossmark blött igen. Sen var markeringarna på fast mark. Men Spex hade nog glömt markeringarna efter den jobbiga vägen så jag fick dirigera honom. Blev inget bra alls, men till slut så hittade han den först kastade. När jag skulle ha ut honom på nr 2 så tog jag ett linjetag, men han vände sig om efter ett par meter och suckade djupt och då bröt jag. Ville inte tjafsa med honom och det tog för lång tid. 

Vi fick 2 poäng här för att han ändå kom in med dummisen, men jag trodde vi hade en fet 0a. 


Ruta 2: En dubbelmarkering igen i likadant blötområde. Nu skott och kast ca 25-30 m från oss. Sen gick skytten framåt coch ett nytt skott och kast ytterligare 20 m framåt i linje med den först kastade markeringen. Spex fixade den längst bort kastade med hjälp av mig för han gick alldeles för långt först. Jag fick dirigera honom rätt, men han hittade den och kom glatt in. Nästa fick jag dirigera honom från början, men han hittade den också. Domaren tyckte att vi hade ett bra samarbete och att jag skötte mig bra och det var roligt att höra. Här gav hon oss 7 poäng. Nu förväntade jag mig inte så mycket bättre resultat för oss utan nu skulle vi bara ta oss igenom det hela för vi hade ju ff kul och jag ville lära mig hur elitklassen går till.


Ruta 3: En vattenmarkering och ett linjetag. Först skott och merkering ut i vattnet på ca 40 m, men innan han skulle hämta den så skulle vi ta linjetaget på ca 100 m i blötmark. Här satt Spex tyst och koncentrerat och såg vattenmarkeringen falla. Han följde med mig runt och fokuserade på min dirigeringssignal och gick iväg med fart, till min stora förvåning. Här sprang han minsann med glädje och fart fast han stannade ett par gånger och frågade mig om han gjorde rätt, och det gjorde han ju. Han kom enkelt fram till dummisen och tog den direkt och kom tillbaka till mig med fart. Härligt att se att han ändå tyckte det var lite kul. Sen vände vi oss mot vattenmarkeringen och den hade han inte glömt utan gick fint i vattnet och spikade markeringen. Domaren sa att "han kunde inget annat än att le", och det var härligt att höra. Vi fick 17 poäng med neddrag för några dirigeringskommandon och det var helt ok för mig. 

     


Så ruta 4: Nu ska vi se. Jo, en enkelmarkering bara ca 20 m fram och sen ett linjetag över markeringen. Här hämtade han enkelt in markeringen och kom fint tillbaka med den. Sen gick han fint ut på linjetaget och kom fram till området efter att jag tryckte ut honom extra där markeringen hade fallit. Han hittade dummisen och kom springandes fort tillbaka. Kul! 16 poäng fick vi här och applåder av funktionärerna. Det värmer. 


Ruta 5: Linjetag och markeringar. Först fick vi se markeringar, två stycken, den först kastade bara ca 15 m fram, men i en väldigt snäv linje från linjetaget. Markering nr två rakt ut i linje från markering nr ett. Först linjetaget och sen skulle Spex hämta den närmaste markeringen. När jag skickade honom på linjetaget så hade han väldigt svårt att släppa marekringarna och jag fick blåsa av honom mer än en gång. Han tittade bara på mig för att säga att jag såg faktiskt den där och vill hämta den nu, men jag fick honom till dummisen på linjetaget till slut. Sen hade jag glömt vart den närmaste dummisen hade fallit så jag fick gissa och hade sån tur att Spex hittade den lätt. Här fick vi 9 poäng för här fick jag blåsa av honom många gånger på linjetaget. 

 


Ett kul WT fast vi kom sist med 52 poäng, men nu är jag sugen på att träna inför nästa WT på lördag i Skövde. Vi har ju massor att träna på som vi är dåliga på och det ska vi göra i sommar. Nu ska vi ha kul ihop, fast det har vi alltid jag och lille mannen. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards