Alla inlägg under januari 2014

Av Liselott - 13 januari 2014 22:30

Hilda, Fägrings Salty Sunshine är parad av Spex. Allt gick enligt planen och allt gick bra. Fast vi var lite oroliga på lördagen då det inte blev något, men vi behövde inte oroa oss så länge för på söndagen gick det bra och de hängde ihop i ca 15 minuter.

De jagade varandra i en halvtimme först, men sen kom Spex intill som han skulle.


Jag var inte med varken på lördagen eller på söndagen för jag jobbade. Tror ni att det var jobbigt att inte vara hemma och få vara med när de parade?!?! Roger fick ta hand om allt och det gjorde han med den äran.


På måndagen kom Aino och Hilda igen för det kan vara bra att få en andra hängning och det blev det idag. Jag fick vara med idag och det var skoj att även jag fick se och vara med på en parning. De jagade bara varandra i 10 minuter och sen hängde dom i 5 så då var vi nöjda. Det var hundarna också. De var jättetrötta efter den här helgen, men det verkade ändå som om de inte fått nog av varandra. Spex ville till Hilda direkt igen, men nu tyckte vi att det fick vara nog. De behövde vila.


     

Av Liselott - 4 januari 2014 22:09

Årets första jaktträning var så trevlig, men jag var inte så nöjd med lille mannen efteråt. Vi har inte tränat så jättemycket under hösten och den vinter som varit, men som han var idag ska han inte vara efter att vi har underhållit det mesta av jakten iaf. Nåja, alla kan väl ha en dålig dag, så även hundarna. Hoppas att detta bara var en av dom. Jag har tagit borelia- och anaplasmaprov på honom när vi var och ögonlyste och det svaret får jag på tisdag. Hoppas det inget är, men det skulle förklara en del. Tror jag. Nej, det var nog bara en dålig dag idag.


Annars har vi de två senaste dagarna tränat lydnad för nu måste jag ta tag i den biten. Har skrivit det förut vill jag minnas, och vi har ju tränat med Gunnar och Marie under hela hösten och den vinter som varit så helt ringrostiga ska vi inte vara. Det blir till att skärpa till oss. Jag har även under vissa promenader kastat några minnesmarkeringar åt honom bara för att underhålla och det har ju gått bra.


Håkan och Titti kom idag och det var roligt att vi kunde träffas hemma hos mig. Vi har ungefär lika långt till varandra oavsett vem vi åker till så vi får turas om att åka till varandra. Håkan hade med sig en fjärrstyrd apportkastere och en sån skulle jag vilja ha. Skitbra ju!


Vi började med att lägga upp en plan för oss alla. Här en go stilstudie på Håkan och Titti:

 

Hur ska vi göra? Det undrar Vilde också.

 

Om vi gör så här kanske? Bestämmer snart, tycker Vilde som börjar ledsna på att vänta. 

 

Nja, det blir nog inte så bra, eller ...... Vilde suckar.

 

Äntligen har matte bestämt sig. Vilde är på G.

 

Och där for han iväg. Hann inte riktigt med med kameran.


Titti och Vilde började. Sen gick jag med Spex och Håkan med Lizza par för tränings skull, och för störnings skull. Spex är lite störd när andra är med så vi försöker att träna mycket på detta. Idag var det perfekt med en partner.

 

Lizza har lämnat av en and snyggt till Håkans hand.


Spex kommer in med ett linjetag .......

   

....och lämnar av snyggt i hand.

 

Här väntar jag, Spex och Lizza på att Håkan ska ladda apportkastaren.

 

Jag och Spexen.


Håkans apportkastare förstod Spex sig inte på riktigt. Han hängde inte med dummisarna och hade svårt för markeringarna. Han låste sig på apportkastaren, kändes det som, och tog de flesta markeringaran på ljudet när de föll, eller brakade igenom ett träd. Det är nog något han behöver träna på för att hänga med. Vilde var lite likadan, men Lizza var jätteduktig på detta.


Ibland är de gamla beprövade sätten att kasta bäst ändå. Håkan kunde kasta han.


               


Det sista la vi ut ett sök till alla hundarna och Vilde och Moyo gjorde egna sök, medans Lizza och Spex gick i par. Det gick väl så där för Spex för han blev idag som han var förr. Han lunkade ut, ställde sig och frågade och var inte alls med på noterna. Det är för tråkigt när han han är så här. Men hoppas att det bara var en dag som var dålig för honom. Det han hittade kom han in fint med, men lite långsamt för han blängde lite på "den där tiken Lizza" precis som om hon skulle ta viltet för honom.


     

När vi skickade ut Spex på sista söket så var han borta länge och Titti gick för att kolla vad han höll på med. Han lullade omkring i rutan, kissade lite och letade verkligen inte efter den sista anden. VI hade innan kollat hur många fåglar som låg kvar i rutan och det skulle bara fattas en and, och jag och Håkan la alla änder längst ut så vi visste var vi skulle leta efter den. Men den var borta. Hade en räv tagit den, eller ......? Vi visste inte och skulle inte få veta det ändå så vi la ner det hela och gick in och åt lite mat och snattrade lite tollingarbete under tiden. Det är halva nöjet att få tjata tollare med goa tollarvänner när man träffas så här. Vi hade haft en riktigt trevlig dag, dock med lite sämre resultat för min och Spex del än som det brukar gå, men vi ska komma igen. Tack för idag Titti och Håkan! Det får vi göra om.


Hur gick det med den försvunna anden då? Den vi inte hittade på söket och som var helt borta? Jo, vi löste det problemet senare på kvällen, jag och Spex när vi skulle gå och slänga ut de använda fåglarna i skogen. Rätt som det var så kommer Spex med den förlorade anden i munnen. Rackarns hund! Då var det han som var den skyldige. Och vi som trodde att det var LIzza ett tag, men tji fick vi. Spex var den skyldige. Varför? Det kan man undra. Han har ju aldrig gjort så här förut. Ville han gömma den för att Lizza inte skulle ta den, eller varför? Anden var välidgt hel och fin och han hade inte tuggat på den utan bara burit den fint och gömt den för oss alla andra. Han visste hela tiden vart den låg också, den fulingen, för han visste precis vart han skulle hämta den. Han kom så fint med anden i munnen och lämnade av så fint i hand. Inte var den jordig och den var precis i samma skick som när vi la ut den.


Nu kommer jag ihåg! Han har gjort så här förut. Gömt viltet alltså. Han hade en period då jag inte kunde släppa honom med ögonen för en enda sekund för då skulle han gömma undan bytet från oss andra. Det fick jag jobba bort, minns jag nu.

Han föll verkligen tillbaka till då-tiden idag med att vilja gömma vilt, lunka runt i sökrutan och kissa lite här och där, inte vilja komma in med "hans" byte när det står människor och hundar bakom, eller för nära mig när han skulle lämna av, ofokucerad och okoncentrerad mm mm. Blir hundarna så när de snart är 6 år? Tror inte det. Och han var väldigt ljudlig idag. Fick ta tag i honom rejält för att bryta det dumma beteendet och sen satt han och småpep ändå hela träningen igenom. Nej, det var verkligen inte någon bra dag för oss träningsmässigt. Men vi kommer igen. (Hoppas jag)


Ha det gott alla på det nya året. Imorgon åker jag och Roger till My Dog bara för att vara. Kanske shoppa loss lite. Spex får vara hos hussemor så får han det bra.

Ovido - Quiz & Flashcards