Direktlänk till inlägg 9 november 2012

Träning med Titti

Av Liselott - 9 november 2012 19:15

Jag och Spexen åkte till Floda/Lerum för att vara med Titti och hundarna för en dag. Vad vi skulle göra? Prata och träna hund såklart. Fast vi pratade om lite annat än hund också faktiskt. Och så fikade vi gott. Titti är duktig på att fixa fika och vi mumsade och åt för att orka träna massor.


Efter gofikat, tack för den Titti, så åkte vi till Lerums brukshundklubb. Där var det fint och ett perfekt ställe att träna både lydnad och jakt på utan att störa andra. Perfekt!


Vi började med lydnaden. För vår del gick det väl sådär. Det kommer att ta tid att nöta in momenten i eliten tills de sitter perfekt. Träna hund en gång är ingen gång, träna hund hundra gånger är en gång. Och så är det verkligen. Samtidigt är det roligt att man har något att träna på för all framtid. Går alltid att förbättra detaljer, hela tiden.

Vi fick hjälp av Titti med vittringsapporteringen och då kom vi på att Spex kan inte om vi lägger pinnarna i cirkel. Det går bättre på linje så det får jag ta till mig och träna mer på.

Rutan gick ok, om jag minns det hela rätt.

Apportering med dirigering gick inget vidare. Om jag gör mer som i jakten så gick det bättre, alltså visar mer med hela kroppen och sen får jag banta bort de övertydliga tecknen mer och mer och det köpte jag.

Sen tror jag inte att vi körde mer moment så där direkt. Men vi fick att träna på. Tack för det Titti!


Efter lydnaden gick vi över på jakten. Spex fick idag två tripplar där det låg en and och två trutar. Gick inte så bra första gången, men bättre andra. Måste träna mer på hans minnesträning. Fick en jättebra övning av Titti som jag ska ta till mig. Att kasta dummis runt omkring oss och så får Spex ta dom han kommer ihåg. De andra kan man träna linjetag på. En jättebra övning.

Sen två linjetag till två olika områden. Här har vi en del att träna på i vinter inför nästa säsong.

Sen var jag nöjd med vår träning.

Något som bekymrar mig lite är att han har börjat bli lite hård mot viltet. Han packar in anden särskilt och jag tror att det beror på den praktiska jakten. Titta trodde nog också att det är så så jag får hålla koll på detta så att vi inte faller på något som han alltid fått bra kritik för på jaktproven.


Innan jag åkte hem så åkte vi in till Lerums centrum för att äta lite. Vi hade ju inte ätit sedan Tittis goda paj och smörgås, men när man tränar tänker man inte på mat konstigt nog. Nu däremot var man hungrig så det smakade gott med en paj.


En mycket trevlig dag som jag och Spex gärna gör om. Och det ska vi göra framöver. Vi ses Titti!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards