Direktlänk till inlägg 17 november 2012

Andra elitlydnadstävlingen för oss

Av Liselott - 17 november 2012 10:45

Vi åkte till Tomtens BHK utanför Falköping för att tävla i elitlydnad igen. Hade starka funderingar på att stryka oss tidigare i veckan för vi är ju inte alls färdiga, men tävlingssugen som jag är så åkte jag. Och tanken var att jag behövde träna en hel del på detta också och det behöver jag.


Det var samling tidigt, redan kl 8 för eliten och trean. Vid lottningen drog jag startnr 3 av 4 och det var ok. Visste inte vad jag ville ha så det spelade idag ingen roll.

Först sittande i grupp och sen platsen. Han trampade på sittandet och var orolig på platsen. På platsen så brukar han rulla över på en skinka och lägga en eller båda två framtassar under sig och sen ligger han och ser sig omkring. Det tänker jag inte bråka med, vill inte trassla med att han ska ligga perfekt i lydnadsvärlden när han är trygg på platsen. Det handlar inte om många poäng. Undrar om jag säger så när det är dom poängen det handlar om ett 1a pris? Hm!


Fria följet. Att vi ens fick betyg på detta. Jag säger alltid att man ska lita på sn hund. Det gjorde jag inte idag, heller. Då sackar han och blir jätteosäker på mig, och jag blir jätteosäker på honom så det blev absolut inte bra idag. Att han är så känslig på mitt kroppsspråk, det känns tungt. Då ligger mycket på mig.


Z. Släpar i transporten och satte sig på ställandet. Osäkerheten satt kvar.


Inkallning med ställande och läggande. 9,5. Bra! Då har träningen gett resultat här iaf. Kul! Nu var vi på G.


Sändande med ställande och inkallning, rutan. Trodde vi var på G, men icke. Han hittade inte ens till konan och då bröt jag momentet direkt. Vill inte bråka om något som inte sitter till 100%. Vi hade ju inte börjat så starkt så varför bråka om det. Vi fortsatte med.....


......apportering med dirigering. Här hittade han till konan. Konstigt! men sen gick han mot mittenapporten så jag fick dirigera om honom och då gick det finfint. Bra tempo in. Det tog han inte åt sig av och blev låg. Skönt, men samtidigt konstigt. Hur var jag nu? Måste fundera på detta.


Sen hopp apport med metallen. 7,5. Som vanligt iaf. Tempo och tveksamt upptag. Finns inget att kommentera här.


Vittringsapportering. Han tog rätt pinne idag. Men tempot var dåligt och han röjde runt bland pinnarna lite för mycket, men han tog rätt pinne. Skönt! Då har han nog fattat detta moment hyfsat iaf.


Så det sista momentet, fjärrdirigering. 6,5 p. Han orkade hålla ihop hela provet trots dålig start. Men han sågg för kul ut. Fick ju ge dk på första skiftet och sen gick det ok. Han blängde på domaren och skrivaren och såg nästan rädd ut för dom, men han gjorde vad jag bad om, flyttade sig en halv längd framåt. Ibland skulle man vilja in i en hunds huvud för att veta vad tom tycker och tänker.


När vi gick av planen så undrade jag hur många nollor vi fått denna tävling så jag blev glatt överraskad av ett tredje pris på prisutdelningen idag. En nolla bara och där bröt jag honom för att inte pressa honom, så jag var nöjd. Trots ett tredje pris så var jag konstigt nog väldigt nöjd. Det var ju bättre än ett nollpris så vi går åt rätt håll.

Nu ska vi träna i vinter på alla momenten i lydnaden och så ska vi träna på jakten. Vi kommer inte att vara sysslolösa, men ska ta allt i en lugn takt och inte känna någon press alls. Nu har vi ju nått ett stort delmål, eller två stora delmål, att vara uppe i elit både i tollingjaktprov och i lydnanden. Nu har vi resten av Spex liv på oss att få två championat till och det siktar vi mot.

 
 
Ingen bild

malin keno iver

19 november 2012 14:27

Ni är så himla duktiga!! Tänk vad bra det kommer att kännas och gå till våren när ni fått alla moment riktigt på plats! Kul!

Liselott

19 november 2012 16:18

Tack Malin! Nu skyndar vi långsamt framåt. Ska bli kul att träna lydnad riktigt seriöst.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards