Direktlänk till inlägg 9 december 2012

Tappad tand

Av Liselott - 9 december 2012 18:00

Spex hade en glugg i tandraden i torsdags när jag kom upp på morgonen. En framtand hade lossnat i underkäken och det såg fint ut. Inget rött eller dålig lukt och hans humör verkade det inte vara något fel på.

Som tur var så hittade jag tanden också och den såg fin ut. Varför den lossnat har jag ingen aning om. Kan det vara en mjölktand som lossnat så här sent i hans liv, eller kan det vara så att han skadat en tand som nu dött och har lossnat? Har ingen aning. Jag ska iaf in till vetrinär imorgon måndag så att de får kolla upp hans tänder ordentligt så det inget fel är på honom. Och att få ett intyg på att han haft alla gaddar i käften från början om vi ska ställa ut honom något mer. För det vill jag nog göra för att det är roligt.


Det enda vi tränat är lite ingångar inomhus, och att lägga sig rakt ner från fotposition, men det är så lite så.

Sen har vi varit ute och tränat ut på dummisar nu när det är så fina gångar i snön överallt och där har vi lite att träna på. Det jag vill nå är att han ska gå ut på mitt första och enda ut-kommando och gå tills jag kommenderar något annat och där har vi lite att träna på. Han gick jättebra de första gångerna, men sen började han att stanna på vägen ut. Då tog jag tillbaka honom till mig och skickade ut honom på nytt och till slut så fattade han att han skulle gå tills annat kom från mig. Han hade innan fått se att jag la ut dummisar så vi har nästan börjat om från början. Vi ska bli bättre få dirigeringar igen, och detta är grunden för att vattendirigeringarna ska fungera. Det var roligt att träna lite igen, men vi höll inte på länge.

Sen råkade jag kasta upp en dummi på garagetaket. Hur jag lyckades? Det vet jag inte. Är så duktig på att kasta galet och det är inte första gången jag gör så. Nu får jag vänta tills våren kommer och all snö rasar ner från taket och då hoppas på att hitta den. Det var ju en av tollingapprterna vi använder så det vore bra om jag hittade den igen. Fast, det går ju att köpa nya också.


Här nedan kommer en bild på "tanden som lossnade". Jag återkommer när jag vet mer vad som hänt. Hoppas det inget allvarligt är iaf. Och att han inte kommer att tappa fler tänder. Vi passar på att kolla igenom hela munnen och ta ev tandsten så att han blir riktigt fin och genomgången i munnen. Hade tänkt det utan att någon tand kossnat, bara att det blev lite fortare än tänkt att åka till tandvetrinären.


Nej, det blir ingen bild på tanden. Gick inget bra att ta kort på den så jag får strunta i det. Ni får bli utan bild.

 
 
Jennie

Jennie

9 december 2012 21:58

Hoppas det går bra hos tandläkaren Spex! Hälsa matte att hon måste börja sikta bättre om ni inte ska bli helt utan dummys att träna med :P

http://www.tollarna.weebly.com

Liselott

10 december 2012 13:30

Haha Tack för den Jennie! Hade tänkt lägga in dig i texten, men gjorde det inte. Får nog köpa nya dummisar snart.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards