Direktlänk till inlägg 6 februari 2013

Träning för Niina Svartberg

Av Liselott - 6 februari 2013 19:15

Jag och Spex åkte till Jessica och Triss i Bro för att dagen efter träna lydnad för Niina Svartberg. Först jobbade jag dag i Vara med Bo och sen drog jag direkt hem för att direkt åka iväg till Bro. Nja, inte direkt iväg. Hämtade Spex hos mamma och pappa och då sa dom att vägen mellan Laxå och Örebro var avstängd och omvägen lång, och att det var dåligt väder. Snö. Men jag ville så gärna åka och det kändes bättre att åka nu på kvällen än mitt i natten, alltså tidigt imorgon (onsdag) bitti. Så envis som jag är så blev det så. Jag åkte. Men först hem och hämtade mina redan packade väskor och kl 18.15 kom jag iväg.


Det gick riktigt bra att åka, men det var ff stopp mellan Laxå och Örebro och omvägen blev lång. Jag hade tidigare ringt till Jessica och sagt att jag skulle bli sen, men hygglig som hon är så fick jag komma när jag kom.

När jag kom hem till Jessica så tror jag klockan var halv 11 och vi tog direkt en sväng med hundarna Spex, Triss och Wilma. De kom genast väldigt bra överens och lekte.

Vi gick nästan genast och la oss för vi var båda trötta och vi skulle ju upp rätt så tidigt dagen efter. Så hyggligt av Jessica att låta mig komma och natta över.


Kl var 6 när hon ringde dagen efter. VI kom snabbt iordning och så kom Yessica, Jessicas kompis med briaden Sting och så for vi iväg. Mot Alunda och Svartbergs nybyggda inomhushall för hundträning.


Vi kom dit i god tid och hade gott om tid att rasta hundarna innan vi gick inomhus. Vilken fin hall, fast den inte var färdigbyggd än, och vilket härligt golv att gå på. Med andra ord så var den perfekt att träna lydnad i. Och stor.


Niina kom och vi pratade igenom vad vi ville ha hjälp med. Jag hade bestämt mig för att jag måste ha hjälp med fria följet, då våra stegförflyttningar är under all kritik. Och så behövde vi hjälp med fjärrdirigeringen. Sen visste jag inte riktigt vad vi skulle ta, men det skulle nog lösa sig.


Vår första 20-minutare ägnades åt fria följet. Det var inte så dåligt som jag trodde det var, men det finns att jobba på. Han går som bäst innan bollen kommer så jag måste dra tillbaka bollen i en ficka på ryggen. Sen gick han bättre. Och våra stegförflyttningar, där får jag ha godis i fickan och göra långsamma rörelser för att han inte ska fara ut ifrån mig utan mer följa med mig. Och styra med godishanden. Och så får jag inte träna på detta själv utan måste ha någon som tittar på mig. Eller att jag använder en spegel, en nyvaxad bil, eller annat som går att spegla sig i. Bäst att göra så som Niina säger så att det blir rätt. Annars kändes det väldigt bra.


På vår andra 20-minutare tränade vi fjärren. Niina undrade vaför jag inte tänkt bakåt på sittet från stå när jag tänkt bakåt med ligg från stå, och det undrade jag med. När jag tänkte bakåt och bytte handtecken så gick det riktigt bra. Nu ska jag bara komma ihåg mitt nya handtecken också och med vilken hand jag gör vad. Men vad roligt att det blev så bra som det blev. Nu är jag träningssugen till max för att lösa våra "små" problem.


Den 3e 20-minutaren tränade vi på rutan, åt vänster och det gick inte. Men Niina trodde att det var för svår miljö för lille mannen då det stog en massa grejer i närheten och att rutan stog så nära en vägg också. När vi vände på den och skicket gick åt höger så blev det rätt direkt. Kul! Här skulle jag tänka på att inte hjälpa honom in i rutan, utan att få honom att tänka självständigt för att komma in i rutan. Samma problem som i jakten, tänkte jag. Jag hjälper honom för mycket även i lydnaden. Hm!


Sen tog vi även apportering med dirigering och det funkade riktigt bra direkt. Nöjd! Vi är på G!


Vår sista tid med Niina så testade vi hopp apport med metallen. Visste ju inte om han ville plocka metallen efter tandoperationen eller inte. Men jag behövde inte bekymra mig. Han gjorde det klockrent.För att öka tempot in så ska jag berömma honom när han är mitt över hindret. Kul att det gick så bra.


Och så till sist vittringsapportering. Det blev också väldigt väldigt bra. Det enda jag behöver tänka på är att han är lite för hetsig när han ska plocka pinnarna ibland så jag får nog bara använda godis som belöning och inte bollen som hetsar honom för att få den. Kanske är likadant i jakten. Aldrig använda bollen eller kasta dummies utan bara belöna med godis om han ska bli belönad. En bra tankeställare.


Nu ska vi bara få till fria följet och fjärrdirigeringen och sen få mer stadga och rutin på de övriga momenten, men sen så är vi på G. Kanske vi hinner bli färdiga så att vi kan tävla i vår redan. Vi får se, men nu ska det bli kul att få till detaljerna.


 

Niina frågar oss vad vi vill träna på.


 

Jessica & Triss, och Yessica & Sting. 


 

Spex väntar på sin tur.


 

Jessica ger hundarna korv.

Jessica & Triss tränar rutan.


   

Trion som tränat ihop. Spex, Triss & Sting.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards