Direktlänk till inlägg 5 augusti 2013

Tollarspecialen 2013

Av Liselott - 5 augusti 2013 20:30

Utbildningen

Jag kan börja från början på denna resa. Tisdag morgon så sov jag efter en jobbig natt på jobbet. Ja, hela passet hade det varit mycket på så jag var trött, men åka till Höör det skulle jag. Och gjorde så också.

Kom fram till en fin, men illaluktande stuga vid ca 21 på kvällen.

 

Installerade mig och sen gick jag över till Annikas, Annas och Majas stuga för att hälsa på goa Agrosofenvänner. Blev jättemysigt, men inte sent för jag skulle ju på utbildning dagen efter och jag var trött efter dagen och måndagsdygnet.


Onsdag morgon for jag iväg till Backagården, specialens centra, där utbildningen skulle vara. Jag skulle bli provledare och kommisarie för tollingjaktprov. Kan vara kul att hjälpa till, eller att ordna något prov någon gång. Få se om det kan hända.

Utbildare var Anders Wahlberg och vi var 7 stycken "elever". Det var jag, Håkan, Åsa, Mats, Anci, Gunnar och Jonatan. Ett glatt gäng. Vi höll inte på hela dagen utan slutade innan kl 15 på dagen. Skönt, för jag var lite trött i huvudet. Så nu ska man kunna anordna ett tollingjaktprov, men inte utan någon som kan hjälpa en med lite erfarenhet. Kommer säkert missa en hel del första gången annars. Det var mycket att tänka på.


På kvällen gick jag till Agrosofen stugan igen. Innan la jag mig och vilade en stund för att komma ikapp lite.


Torsdagen

Jag och Spex tog det lugnt på förmiddagen och det var riktigt skönt. Inget att passa eller något måste. Efter en stund när jag hade vaknat så fick jag ett meddelande av Gunliz som ville ha hjälp med jaktproven och själklart ställde jag upp när jag inget hade att göra. Slappa kunde jag ju göra en annan dag.

Efter lunch åkte jag till Backagården och där när jag väntade på Gunliz order så satte jag mig hos Marina och Elenor och väntade och det är alltid lika roligt att träffa dom. Vi fikade och sen åkte vi in till Höör och handlade lite mat inför kvällen och morgon dagen. Det är trevligt med trevligt sällskap.

Sen fick jag hjälpa till att skriva alla protokoll inför jaktproven. Det var lite allmän kaos på mycket för katalogerna var fast i Göteborg, nummerlapparna hade inte kommit fram, banden hade inte heller kommit fram och med protokollen var det lite frågetecken, men det ordnade sig som alltid med duktigt folk som kan sin sak. Jag gjorde vad jag kunde, men när jag inte kunde göra mer så åkte jag tillbaka till stugan och sen till Agrosofenträffen i Annika och deras stuga. Det blev ca 40 Agrosofer som träffades och tjatade lite. Det var jättekul och jättetrevligt. Erika med familj och flock hade kommit också och de ställde upp sin husvagn vid vår stuga.

 

Även mina rumskompisar hade anlänt, värmlänningarna Malin, Magnus, Pernilla och Johan och deras tollare. Det blev en trevlig kväll, men inte så sen. Skulle ju upp tidigt nästa dag.


Fredagens Tjp

Jag och Erika tog följe med Maja, Annika och Anna för att hitta till samlingsplatsen för Tjp. Och tur var väl det för det var inte helt lätt att hitta. Dom andra hade ju träningsåkt dagen innan och det tackar vi andra för att dom gjorde. Resan dit gick smidigt.

Det var många som skulle gå prov denna dag. 4 rutor vid ängen för Nkl och Ökl och vi som skulle starta Eliten fick åka ytterligare en liten bit till ett jättefint ställe. Jag hade inte en tanke på att ta kort så det blev inte ett enda kort från provrutan. Jag hoppas jag kan få lite fina bilder framöver av snälla människor som tagit några bilder på oss.

Startnummer 9 hade vi i detta prov och det blev en lång väntan med värme och mycket folk runt bilen. Man var ju tvungen att hitta skugga till Spex i bilen och det blev inte på något avkopplande ställe för lille mannen, men om det var det som påverkade dagens resultat. det vet jag inte, men jag vill tro det för att hitta en anledning.

Vi fick ett 0-pris och ju mer jag tänker på det, detso mer arg blir jag. Tyckte inte att vi var värda det priset för han hämtade ju in allt vilt. Men det var inte något snyggt prov vi gjorde och det ville domaren Bo Ferm ha. Spex hämtade ju in allt vilt ändå så ett tredje pris vore vi allt värda, tycker jag. Inte mer, det håller jag med om, men inte var vi så dåliga så att Spex inte skulle duga till jakt, det var vi inte. Läs i protokollet under Spex-Tjp och avgör själv. Men så blev det. Ett nollpris och vi fick inte vara med och tävla om Tollarmästartiteln i år heller. Trist! Får bli tredje gången gillt på nästa års special.

Vi får gratulera vår idol Mariette och Twist som gjorde ett prickfritt prov och fick en etta, deras 4e, och till tyske Tomas Lech-Toller? som också fick ett första pris, deras andra. Även ett grattis till alla andra som gick till pris. Det var ett trevligt provupplägg, men vi får komma igen nästa prov istället.

På kvällen grillade vi vid stugan. Det var mysigt och trevligt att snattra med värmlänningarna.


Lördag

Idag tog jag och Spex sovmorgon. Kunde inte bestämma mig för om vi skulle ställa upp i Elitlydnaden eller inte. Det var ju jättevarmt och Spex verkade trött. Till slut så bestämde jag mig för att ställa upp i gruppmomenten och sen se utifrån dom hur det gått och hur det verkade.

Kl 12.30 var jag på Backagården för samling och för lottning till lydnaden. Först drog jag nr 16, men vi var bara 15 så jag fick dra om. Fick då 5. Bra!

Vi fick lägga i första gruppen och vi fick noll på båda gruppmomenten så då bestämde jag mig för att inte gå vidare med programmet. Det var ingen idé. Det var för varmt, Spex var inte på hugget och inte jag heller och det beslutet kändes så rätt. Helt rätt mot mig och mot Spex framförallt. Vi väntar lite med lydnaden och koncentrer oss på jakten nu, det känns mest rätt.

Sen satt jag mest och tittade på dom andra och då kändes mitt beslut att bryta ändå mera rätt för det var många hundar som fick hjärnsläpp i värmen. Inget första pris i Eliten, men ett par tvåor blev det.

Det var även roligt att prata med folk och att bara vara.

Vid 18 var det prisutdelning för lydnaden och kl 19 för jakten. Igår kväll var prisutdelningen för agilityn och WT. Då blir det inte en sån lång kväll. Jag tycker att det är bra att dom gjort såhär och hoppas det blir så nästa specialen också.

Sen tillbaka till stugan och så grillade vi igen. Alla var trötta så det blev ingen sen kväll ikväll heller.


Söndag

Utställningsdagen. Vi åkte inte från stugan så jättetidigt, utan tog det lugnt på morgonen. Men jag kunde inte sova så det var lika bra att ta sig ur sängen och åka till Backagården. Väl där så var det jättemånga bilar överallt, men jag hittade en bra plats tack vare Phernilla, så tack för den hjälpen.

Ställde upp bur och ryggsäck vid Agrosofens gäng och gick och tittade på "min" ring hur det låg till där. Träffade Kalle och Gunilla med Perry och dom lovade att ringa mig när det drog ihop sig till championklassen, och det gjorde dom. Det tog inte så lång tid innan det var dags för oss att springa in i ringen.

Det verkade som om domaren la märke till oss direkt för han tittade på oss och sen skrev han något i sitt block. Och det gjorde han också för Spex blev 3e bästa championhane. Kul! Han fick jättefin kritik, läs den i Spex-utställning, och skötte sig jättebra. Min fine Spex!

Sen var vi med i uppfödargruppen med Spex,Twist, Sniffa och Märta och vi blev BIS. Hurra vad kul! Agrosofens är bäst!

Det roligaste för dagen var ändå att Spex blev årets jaktprovsmeriterande tollare i B-prov och vi fick en jättefin rosett för det. Vad roligt! Blev faktiskt lite stolt över det.

Det kändes som om man sprang ut och in från ringen hela tiden. Vi var även med i kampen om jaktmeriterande utställningschampion och där kom vi på andra plats av hanarna, efter Twist som verkligen tog storslam idag och vann det mesta. Spex var tvåa efter Twist mest hela tiden.

Twist och Mariette blev årets Tollarmästare för andra gången. Det är starkt gjort. Grattis till er!

Och Maria lindén med Tassa blev årets Juniortollarmästare vilket var jätteroligt för Maria. Grattis!

Sen var man lagom mör efter dagen när man åkte tillbaka till stugan. Det ahde tagit hela dagen, som vanligt, men det visste man ju att det skulle göra och det hade varit en rolig dag, men den var inte slut än. Det var efterfest i Agrosofenstugan och dit ville jag gå, och gjorde så också.

Vad roligt vi hade. Vi förlängde alla våra levnadsår med alla goa skratt för vi var trötta och skrattade för minsta lilla. Det var en jättetrevlig kväll och jag satt kvar en stund efter att alla åkt hem. Kände mig som hemma där.

Till slut så smög jag tillbaka till stugan och la mig. Det var skönt efter en lång och trevlig dag.

       


Måndag

Hemresedagen. Vi hade beställt städning och det kändes gött. Bara att packa och ge sig hemåt.

Innan resans start så åkte vi alla till TEBA och shoppade loss. Jag skulle ju inget ha, men handlade för 1100:- för det var ju mycket som var bra att ha. Som en täcke till Spex liknande back on track för halva priset, lite dummibollar, godis till Spex och så några små dummisar till närsök. Det var väldigt roligt att handla iaf.

Sen gick resan hem väldigt bra och jag var hemma innan kl 16. Skönt! Borta bra men hemma bäst. Jag var både nöjd och inte nöjd över årets special. Utställningsmässigt mycet nöjd, men hade velat att jaktprovet skulle gått så mycket bättre. Vi får skärpa oss på den biten. Jag lovar att vi ska göra det.

 
 
Ingen bild

malin keno iver

9 augusti 2013 22:36

Tack för väldigt trevligt sällskap!! Gör jag gärna om!! Och grattis igen till snyggingen!!!

Liselott

14 augusti 2013 12:19

Tack själv för trevligt sällskap. Allitd kul att träffa er. Och Tack! Grattis själv till att gått till pris på ett sånt svårt prov som ni fick. Inte dåligt och en väldigt bra början och fortsättning på er jaktprovskarriär.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards