Direktlänk till inlägg 13 augusti 2013

Träning med Titti och Erika

Av Liselott - 13 augusti 2013 23:00

Vilken bra träning vi fick till idag och vad roligt att vi kunde träna ihop alla tre. Det var jätteroligt.

Vi började med en fika och så fick vi prata av oss lite innan vi började träna. Det behövs ibland. Vi har alltid mycket att prata om och alltid om trevliga saker.


Jag har fått lov att vara i en damm vid Hällekis säteri och det stället är jag rädd om och vill inte missköta mig där. Idag frågade jag om vi fick skjuta med 6mm startpistol där och det fick vi. Jättebra ju! Även en båt finns att tillgå och det är guld värt att använda den. Träningsmöjligheterna blir fler på så vis. Ibland får man till det.


Först ut var Moyo om jag minns rätt och han var jätteduktig. Sen Tya som är en lovande unghund och dom kan gå hur långt som helst i framtiden. Sen var det min och Spex tur. Jag hade funderat över upplägget och ville ha det så här: först en dubbelmarkering med fördröjning mellan kasten för att träna minnet vid vattnet på lille mannen. Det behöver vi träna mycket på.

Sen hade Erika, som satt i båten när det var Spex tur, lagt ut ett dolt linjetag på vattnet bortanför den vänstra markeringen på ca 40-50 m håll. Jag är så dålig på att bedömma avstånd, men på ett ungefär så långt. Det sista ville jag provocera honom till de besvärliga igångarna han alltid kör med och jag hade bestämt att vara tydlig mot honom och visa att här går du i där vi står, inte där borta, men samtidigt inte dirigera honom ut till markeringarna utan bara ut i vattnet. Skulle detta gå bra så skulle jag vara nöjd.


Och det gick jättebra. Han är duktig på att lyssna på mig och idag mindes han markeringarna utan problem. Allt kändes verkligen uppåt. På den sista markeringen så hittade han inte anden för den hade hamnat i ett väldigt snårogt omåde så Erika fick ta sig upp på ön och hjälpa honom. Men här var jag så nöjd med honom för han släppte inte området mer än en gång då jag fick ta tillbaka honom. Skönt att han visar framtassarna med sin vilja att alltid få med viltet hem.


Det som jag måste vara observant på nu är att han börjar att ljuda mer och mer. Startljud oftast och det är jag som inte varit koncekvent och det måste det bli en ändring på. Annars har jag inte något att klaga på efter detta passet.

 

Bilden är från en annan träning, men jag tyckte att den passade in här. Tack Gunnar Andersson för fotot.


Erika åkte hem efter vattenträningen. Ja, först var det ju VIldes tur och han vann över sin fobi idag och det var roligt att se. Duktig Vilde och duktig Titti.


Jag och Titti åkte hem och körde långa linjetag på ängen. 3 målområden la vi ut och så fick hundarna springa. Och vad dom sprang. Även efter denna övningen var jag supernöjd med Spex. Han har tagit sig och blivit riktigt stabil. Nu ska han bara bli ännu mer stabil så att vi kan fixa vår sista etta i Elitklassen Tjp, men när det blir det återstår att se. Fast vi tränar stenhårt på att få den iaf.


Tack Titti och Erika för en rolig träning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards