Direktlänk till inlägg 15 augusti 2013

Träning med Gunnar och Marie

Av Liselott - 15 augusti 2013 23:11

Det är mycket träning nu. Men i helgen ska jag försöka låta bli att träna och tränar jag så får det inte bli mycket. Det blev ännu en rolig träning i goda vänners lag och idag hade vi verkligen roliga övningar. Roliga och inte helt lätta, men roliga.


Först en Jens-övning som jag hoppades komma ihåg rätt, annars har jag komit på en ny variant av den övningen. Ett målområde till vänster där jag sköt tre skott med startpistolen, men la bara ut en dummie. Nej, först en markering på höger som blev som en minnesmarkering och som en störning. Sen skotten på vänster sida och sist la jag ut till ett linjetag rakt ut mellan skottområdet och markeringen.

Först skulle hundarna ut till linjetaget mellan störningsområdena, sen till skottområdet för närsök och till sist markeringen. Här gick alla hundarna bra och jag var nöjd med Spex. Fast jag måste verkligen vara på honom om ljuden. Han har börjat pipa mycket, tyvärr och är inte helt lätt att få ner i energi. Hans energi är hög just nu och han är piggare än någonsin. Både bra och dåligt, men pigg och glad och träningsvillig är han.


Sen pratade vi lite om närsök och dirigeringstecken i en övning som jag lärde mig hos Jens, men vi övade inte på den utan vi gjorde en övning som Marie hade på lager.

Först ett linjetag ner till granarna vid ängens slut. På vägen dit skulle vi blåsa stopp och dirigera dom åt vänster där det låg ett närsök. Sen till linjetaget och hämta in dummisen där. Spex är underbar till att dirigera. Väldigt förig. Jag fick honom inte till att gå rakt ut mot linjetaget utan han gick först till riset där näsöket låg. Men han tar mina signaler och tecken väldigt bra så det var inga problem att få honom bort från närsöket vid andra skicket och ut till linjetaget längre bort. Lille godingen!

Det var många störningar längst vägen. Först skottområdet och markeringsområdet. Sen närsöksområdet till linjetaget och den här övningen var inte helt lätt, men väldigt rolig.


Vi gjorde den här övningen ännu en gång, men då på ett helt nytt ställe för att vara justa mot hundarna. Sen var vi nöjda. Väldigt nöjda och man ska ju sluta på topp.


 

Bilden är från ett annat träningstillfälle, men med Gunnar och Marie


Sen var ju ju bara tvugna att stå och snattra lite innan dom åkte hem. När de åkt så gick jag och lille mannen ut på en liten promenad. Han var trött och det var jag med. Men vi var nöjda med dagen. Nu ska vi försöka att inte träna så mycket i helgen, men det får vi se hur det går med det. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards