Direktlänk till inlägg 27 augusti 2013

Träning vid Bjursjön

Av Liselott - 27 augusti 2013 20:30

Det är verkligen ett smultronställe vid Bjursjön. Ofta åker jag hit och bara går en sväng, eller tränar hund, eller en kombination av båda. Fint är det.


Nu har jag och Spex varit här och tränat med Marie & Hanna ett par gånger och vi har utmanat våra hundar, vilket jag inte brukar göra. Jag har nog tränat alldeles för lätt, men det ska det bli ändring på nu.


Första gången hade vi först ett linjetag över en mur och under ett träd ca 40 m i en skog. Kravet för lille mannen var att inte gå runt utan gå dit jag skickade honom. Gick han runt gjorde vi om och det gick bra.

Sen hade vi lagt ut en dirigering, för Spex var den dold, och den blev svår. Ca 100 m lång, tror jag, och till höger låg en ö i jämnhöjd med målet, och till vänster en udde som också låg i höjd med dummisen.

Jag skickar ut Spex och som en magnet dras han till ön. Jag försökte vända om honom, men det var lögn att få honom åt vänster så till slut lät jag honom gå upp på ön och det var inte bra. Då såg han ju inte mina dirigeringar så jag fick ta in honom igen utan att han funnit någon dummie. Suck! Hade nog gjort det för svårt ändå.

Marie skickade ut Hanna istället och hon hittade dummien jättebra. Duktig tjej!

Sen skickade jag ut Spex igen och döm om min förvåning så gick han klockrent rakt ut med lite stöttning av mig och han hittade sin dummie. Då var Spex matte lycklig kan jag meddela. Fast ska jag gnälla om något så gick det ju inte

rätt första gången och det är ju det jag vill, men vi kämpar på.


Sen åkte vi över till andra sidan och där fick Spex ett litet vattensök på 2 dummies. Han fixade det jättebra. GIck ut fint och sökte av fint. Så nöjd jag var ändå trots allt. Så långt han kommit med vattenträningen, han som hade svårt att få att gå i vattnet till en början. Inte går han rakt i på dirigeringen nu heller, men det känns som en grej mellan oss två att han ska vända sig om ett par gånger innan han simmar iväg. Som om han verkligen ska behöva göra detta, men han går ändå i och simmar iväg fint. Än har han inte simmat spikrakt någon gång, men fram till målet kommer han ändå tack vare att han är lättdirigerad.


 

Hanna spanar över vattnet.

 

Marie dirigerar Hanna på en vattendirigering.


Nästa gång utmanade vi igen, men denna gång med två sök och en lång vattendirigering igen. Spex gillar ju inte söket och ledsnar fort, men inte idag då han tyckte att det var görskoj.

Första söket la vi på fast mark över och runt muren vi hade använt till linjetaget förra gången för där var det variation i marken. 11 dummisar la vi ut och skickade ut hundarna varannan gång. Det gick kanoners bra och Spex hängde i bra på alla hans 5 dummisar utan att tappa fart och intresse. Gôtt!


Nästa sök var till hälften på våtmark till hälften på land och här la vi ut 12 dummisar. Även denna gången gick Spex jättebra och hängde i hela tiden på sina 6 dummisar. Nöjd matte!


Sen vattendirigeringen som även denna gång var dold. Jag skickade ut Spex först. Kanske 70 m långt. Han dras till fastland som en magnet som vanligt och jag får tjata honom rätt. Till slut kom han till mål, men hittade ingen dummis. Jag blåste hem honom och skickad om honom och det blev likadant denna gången också. Konstigt, men skam den som ger sig. Spex fick simma ut ännu en gång och denna gången något rakare och mindre tjat, men inte hittade han något nu heller. Jättekonstigt! Då började vi fundera på om jag skickade honom till rätt område så Marie gick runt för att kolla. Det var till fel område jag skickat min hund 3 gånger. Stackars honom! Det hade blivit nästan 30 m åt höger fel och det kändes sådär, men jag skickade ut honom en fjärde gång och krävde egentligen ingenting av honom, men ville ju att han skulle lyckas. Och det gjorde han den här gången. Han simmade hyfsat rakt, tog mina direktiv bra och hittade en dummis till slut som tur var. Undrar vem som var gladast av oss, jag eller Spex. Men glada var vi. Phu vilken pärs. Stackars lille mannen som har en sån matte, men hans matte var jättstolt över att han gjorde så mycket för mig trots att han inte fick någon utdelning för något han inte är så förtjust i. Men det gick ju iaf.


Sen slutade vi när vi var på topp. Nu hade jag pressat min hund tillräckligt för en lång tid framöver, men jag har tränat alldeles för lätt så här långt. Måste länga alla avstånd och utmana honom mer för att vi ska bli stabila i Elitklassen. Dubbelmarkeringarna i vattnet är han inte bra på. Han glömmer alltid nr två om det är lite avstånd på dom. Vi får se om vi kan få till ett bra prov till så att vi kan få vår tredje 1a. Känns nervöst. Spex och jag gör inga snygga prov, vi gör jaktliga prov som inte är så snygga, men som är väldigt effektiva. Såna är vi.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards