Direktlänk till inlägg 12 september 2013

SE J(t)CH Agrosofens Fiinslip

Av Liselott - 12 september 2013 13:45

På en vanlig torsdag blir vi tollingjaktprovschampions. Det är inte klokt och det är inte så lätt att fatta vad som hänt. Så fantastiskt roligt det är. Jag är så glad och lycklig och så slut i nerverna efter de senaste dagarna för det har hänt mycket på kort tid i vår karriär inom tollingjaktprov. Jag ska försöka att återberätta från min synvinkel och mitt minne vad som hände under det praktiska tollingjaktprovet, som varit bestämt sedan några veckor tillbaka. Jag började jobba på att få igenom det efter vi fick vårt andra första pris i Ockelbo i slutet på Juli, och jag måste tacka Titti som gjort ett sånt bra arbete för att detta skulle bli av. Även Sverker H måste jag tacka som också är ansvarig för proven. Marken lyckades jag ordna själv och den blev godkänd av alla. Tack till Hasse som hjälpte mig med det. Och tack till Magnus Eriksson som ställde upp som skytt under tollingen. Bra skjutet!


Nu har jag tackat färdigt så nu ska jag försöka att återberätta vad som hände.


   

Så här fint är det där vi genomförde provet. Vi har varit och jagat här förut jag och lille mannen så vi kände oss nästan som hemma, på gott och på ont. Det blev ju inte som vanligt för lille mannen idag och han tyckte nog att det var lite konstigt det hela, till en början iaf.


Titti och domaren Gunnar Pettersson (som är Västras domare), hade godkänt marken och när de gick för att förbereda inför provet så satt jag och Magnus, dagens skytt under tollingen, kvar och väntade på att få direktiv hur det skulle genomföras.  

Det fick vi så fort dom kom tillbaka, och efter genomgången så drog provet igång.


Vi gjorde en ansmygning genom skogen fram till första gömslet och där satte jag och Spex oss ner. Domaren och Titti satt i skogen bakom oss och Magnus satt till en början bakom, men flyttade sen fram och satte sig i vassen för om det blev skottillfälle så skulle han skjuta. Även under första tollingen.


VI började och Spex var lite splittrad. Han tollade, men han la sig ner en bit bort från mig mer än en gång så att jag fick ta tillbaka honom och fortsätta, men det gick bra. Han tollade och han sprang lika glatt varje gång. Han gick ner till vattnet några gånger för att dricka och jag lät honom göra det. Han kom ju alltid tillbaka. Jag fick nästan ligga ner för nätet var väldigt lågt och det var inte så lätt att kasta långt i liggande ställning.


Så såg vi en and komma emot oss. Det var svallvågor bakom så fort gick det mot oss. Sen kom det 3 änder till och den första slöt sig till dom. De var ca 20 m från oss och det fanns skottillfälle, men de låg så tätt ihop alla 4 så Magnus ville inte skjuta och det var klokt. Efter en stund simmade dom bortåt igen och jag visste inte om jag skulle fortsätta eller inte, men det gjorde vi. Jag fösökte få kontakt med domaren eller Titti, men såg dom inte. Fick kontakt med Magnus som fick kontakt med domaren och då det blev tollingen avbruten och godkänt efter att domaren frågade om det var skyttens åsikt att det var Spex som lockat in änderna och att det fanns skottillfälle så var första tollingen klar. Skönt, för det var tollingen jag varit orolig för innan. Inte lätt att styra över levande varelser så det kunde ju gå hur som helst, men det gick bra. Vi höll på i ca 45 minuter på första tollingen.


Sen tog vi en liten paus för att Spex skulle få vila lite. Men den blev inte så lång, kanske 10 - 15  minuter, och så gick vi vidare mot nästa gömsle. Det var vid samma vatten, men en liten bit längre bort vid samma vatten och jag började fundera över om detta skulle fungera. Visst såg jag fågel, men dom var ju hur långt bort som helst och skulle dom verkligen se Spex tolla?

Men det gjorde dom. Nästan 20 stycken änder simmade mot oss. Det som var bra denna andra tollingen var att Magnus satt med oss bakom gömslet vid tollingen och det var skönt att kunna diskutera ihop om hur vi skulle göra. Även med skjutningen. När det blev ett jättebra läge för att skjuta så simmade Spex ut mot änderna och så simmade dom bort ifrån oss en bit. Så fick han ju inte göra och så har han aldrig gjort förut, men nu gjorde han det. Attans! Han kom tillbaka och vi fick börja tolla om igen. Men det var inte svårt att få änderna intill ossen gång till. Jag upptäckte att om jag kastade långt och kastade så att han försvann lite och dök upp om vartannat (det var ett tips från Tina Brysell), så blev änderna mer nyfikna. Jag lärde mig också efter tips från Gunnar att inte arbeta så intensivt med Spex under tollingen utan låta honom vara gömd lite mer och då blev det bättre. Till slut så sköt Magnus en and och Spex tollade in den och då var det klart. Skulle varit klart, men......

Enligt reglerna är det vad som behövs för ett godkänt prov, men domare Gunnar ville se mer av Spex under jakt. Vilken tur att vi skulle jaga denna kvällen. Jakten blev bestämd efter vilket datum vi la vårt praktiska prov på och det blev väldigt bra allting med facit i hand.


Vi fick vänta i nästan 1½ timma på att skyttarna till jakten skulle komma och då passade vi på att vila, fika och de som behövde släppte ut sina hundar. Spex fick vila. Det behövde han, men han var ff pigg.


   


Sen drog jakten igång. Jag ställde mig med en skytt jag har träffat förut och som jag vet är jätteduktig och domare Gunnar stog med oss.


Så drog jakten igång. Spex fick jobba hårt med att apportera änder, och det gjorde han glatt. Han älskar att jaga och han sitter och är beredd hela tiden. Han ser änderna komma i luften och springer med dom så att han säkert inte missar dom när de blir skjutna. Det landade många änder i vattnet och han simmade glatt ut och hämtade den ena efter den andra. En kul sak var när Spex precis var på väg in med en and så sköt Robert en ny, och den hamnade ½ m framför Spex med ett plask och det var en utmaning. Men han bytte aldrig and utan simmade vidare som om ingenting hade hänt. Sen hämtade han in den också.


Rätt som det var så tog Gunnar mig i hand och gratulerade. Vi hade klarat det praktiska tollingjaktprovet. Hurra! Men jag hann inte glädja mig så jättemycket för det small runt omkring oss och änderna föll överallt och jag var tvungen att hålla koll på min hund. Spex fick jobba hårt. Det blev 17 änder att apportera in för lille mannen och han var lika pigg från start ända fram till slutet. Det gillade Gunnar.

Sen frågade Gunnar vad jag skulle göra nu med Spex efter detta och han tyckte absolut att jag skulle fortsätta jaga med Spex för han var jätteduktig på det. Vad roligt att höra det från en erfaren domare att han tyckte om min hund. Snacka om att vara lycklig.


Sen hade Titti fått med sig en rosett och den delades ut bland alla skyttar efter att Gunnar hållt ett tal. Så roligt det var. Fick många gratulationer och det värmde. Tack alla!


 

Sen fortsatte jakten en timma till, men då såg man på Spex att han var trött. Han sprang ff lika glatt, men han använde inte huvudet som han skulle. Tacka för det när han sprungit i 5-6 timmar att han var trött. Det blev inte så många fler änder att apportera och det kändes bara bra. Vilken dag det varit! Så roligt vi haft det.


Men inte nog med det. När vi kom hem hade Roger kylt champagne och köpt jordgubbar och blommor som vi firade championatet med. Vilken mysig kväll och vilken perfekt avslutning på en perfekt dag med ett perfekt resultat för oss.

 

Här är vår fina rosett vi fick för championatet.

 

Och Magnus och Lena hade köpt en flaska mouserat jordgubbsvin till mig. Tack så jättemycket för den!

 


 
 
Ingen bild

Marie och långnäsorna

13 september 2013 22:36

STORA GRATTISKRAMAR IGEN! NI ÄR BÄST!!!

 
Ingen bild

Sus

14 september 2013 10:08

Har ju sagt hela tiden att ni är bäst!!! :-D
Massa grattiskramar!

Är även impad av att du kommer ihåg allting och kan skriva ner så bra, det vete tusan om jag skulle klara!!

 
Ingen bild

malin keno iver

14 september 2013 20:25

Bara att lyfta på hatten och gratulera! Bra gjort! Stort grattis!!!

 
Ingen bild

Karin Lilja och Ritz

15 september 2013 20:48

Jätte kul att läsa om er STORT GRATTIS :-)
och TACK för att du tog dig an apporterings uppdraget på BÄSTA sätt :-)

 
Åsa med Knyst & Noice

Åsa med Knyst & Noice

8 december 2013 20:40

Vilken underbar text! Grattis igen Lisa!!

http://Www.freewebs.com/digbypiper

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards