Direktlänk till inlägg 29 september 2013

Andjakt

Av Liselott - 29 september 2013 21:15

Årets första andjakt har gått av stapeln och jag blev ansvarig för att få ihop apportörer. Kul, men nytt att vara ansvarig. Ägaren ville ha 13 apprtörer, en till varje skytt och jag fick aldrig ihop mer än 12 apportörer, men det fick gå. Vi var hälften erfarna, hälften nybörjare så vi skulle få hjälpa varandra. Fast det ska man ju alltid göra oavsett vilka som är med. Sen innan torsdagen så hoppade det av två, men kom till två nya. Lite pussligt, men inga stora grejer. Det var roligt att Erika och Titti ville åka så långt för att vara med, och att Gunnar och Marie också ville vara med. Jag frågade även Henrik med Milan och även dom ville testa på en riktig andjakt.


Så blev det då torsdag. Jag gick av jobbet på morgonen så jag började med att sova på dagen fram till kl 14. Sen kom Erika och Titta vid kl 15 ca och vi åkte bort nästan direkt. Vi skulle spana in stället innan jaktstarten för att se vad man kan använda området till. Det är fint där och man kan göra mycket där med allt vatten.


         

Alla apportörer samlades kl 17.30 och sen kom skyttarna kl 18 så då han jag och ägaren prata ihop oss om hur vi skulle fördela alla. Det visade sig bli 10 skyttar och lika många apportörer så det blev väldigt bra allting. Lätt att fördela med lite ändringar här och där.


Så började jakten. Spex fick hämta in 10 fåglar två av dom var extra roliga ur Spex synpunkt. Det är ju synd och skam att man skadeskjuter änder, men det händer ofta och dom ska ju inte lida så dom måste hämtas in.


Spex skickades ut på vattnet efter en skammad and. När han nästan var framme så dök anden och Spex letade febrilt för att hitta den. Han följde efter till andra sidan vattnet och letade i vassen och var borta länge. jag såg honom inte på en lång stund, men när han väl dök upp så hade han anden i munnen. Härligt jobbat mannen! Skyttarna var nog lite imponerade också tror jag.


Nästa skammade and låg mitt på vattnet och likadant här att när Spex nästan var framme så dök fågeln och Spex fortsatte simma rätt fram. Jag tänkte att han vet bäst så han får sköta detta utan att jag lägger mig i. Men den här gången hittade han inte någon fågel och kom simmande tillbaka mot mig. Då dirigerade jag honom åt mitt vänster in mot vassen för att Spex skulle försöka söka igenom där, men jag hade inga förhoppningar om att han skulle hitta något då vassen är stor och tät där, men han skulle få söka ett tag. Jag såg hur vassen rörde sig och hörde hur han plaskade lite överallt och till slut kom han - med fågeln i munnen. Skam den som ger sig och när det är på riktigt så är han ihärdig lille mannen. Stolt matte kan man lugnt säga.


Sen var det några döda och några skammade änder till. Ett par skammade på land som han hittade lätt. Sen blev det lite längre väntetid då det inte kom några änder på ett tag och det tyckte Spex var tråkigt. han pep inte, men hade svårt att sitta still och han var på helspänn hela tiden och så fort skytten rörde sig så var Spex på. Hihihi så söt han var. Sen fick han någon mer and, men sen var det slut på det roliga. Kvällen avslutades med korvgrillning när eftersöket var klart.


Nu ser vi fram emot nästa aktivitet. Alltid något på gång.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards