Direktlänk till inlägg 28 november 2013

Händer inte mycket nu för tiden

Av Liselott - 28 november 2013 20:38

Så är det. Det händer inte så mycket och ändå går tiden så fort. Det är typiskt hösten för man tror att den ska vara så lång, grå, tråkig och händelselös, men det är hösten som går fortast av alla årstider, tycker jag konstigt nog. Nu ser jag fram emot advent och julen och har idag förberett inför söndagen. Men vill inte sätta upp julgardinen i köket, eller ställa fram adventsljusstakarna innan söndag för det är några dagar för tidigt och det vill jag inte. Rätt ska vara tradition. Fniss.


Vad har hänt då? Jo, jag går ju tävlingsinstruktörsutbildningen och jag blir inte så mycket klokare, tycker jag. Fast det blir jag nog. Men jag har ändå svårt att ta in hela belöningstänket. Fast det funkar säkert och att lära ut belöningsträningen till folk har jag inget emot. Men när jag skulle lära in veckans läxa så gick det i stöpet. Jag hade valt att han skulle sätta upp baktassarna på ett microlock, men han har 0 koll på sin bakdel. Han backar så fint förbi locket och då verkar det som om han har koll på sin bakdel minsann. Sen kom jag på att jag kan vända på hans hundbädd i plast för den är stor och den har han stått på förut, men det gick inte alls. Till slut la jag ut en tidning på golvet för att se om det skulle fungera bättre, men icke då. Han fattar inte alls och han verkar inte fatta att han har en bakdel. Så veckans läxa gick inte. Jag får testa hans bakdelskontroll på annat sätt. Ska prova att han får backa utmed något och sen även backa runt ett hörn. Hm! Verkar svårt.

Men utbildningen är bra iaf. Jag får mycket hjälp och tips med min egen träning, fast jag är inte så förtjust i att dela upp moment i microdetaljer. Kan bero på att min hund måste bli presenteras för allt innan han fattar. Lägger jag ut skålar med godis i vid apportering med dirigering så är han helt nollad när jag lägger ut apporterna sen så jag måste ha rätt saker på rätt plats direkt från början, men jag kan dela upp momenten rätt så ba. Det funkar för både mig och Spexen. Jag får tänka om med nästa hund. På lördag är det dags igen och det ser jag fram emot.


Jag har ju fått, eller skaffat mig två projektekipage som jag tränar med också. Maria och Nessi ska föra elitrutan i lydnaden, och Teresia och Fena ska träna på inkallande med ställande och läggande á la brukslydnaden. Det ska bli spännande och kul att föra dom fram i träningen. Vi har till mars på oss och det behöver inte vara färdigt då, men allt handlar om att det handlar om belöningsträning i inlärningen och det fixar jag, tror jag. Dom är jätteduktiga på belöningsträning så det behöver jag inte oroa mig för alls. Gött!


Vi har varit på ungdomsträff. Jo, det är sant. Jag och Spex fick gå med på deras promenad, vara med när de tränade på aktivitetsbanan och vi fick dricka glögg och äta godis med dom. Det var mycket trevligt. Fast vi gick när de började göra pyssel för vi behövde hem och laga middag. Söndagsmiddag.


Gunnar, Marie och jag har tränat jakt ett par gånger och man märker att jakten är en färskvara. Långa linjetag fungerar inte längre. Det måste jag börja underhålla igen. Sen har jag nog "curlat" min hund för mycket och det är inte bra.

Så nu har jag börjat att slänga ut en minnesmarkering inför våra lediga dagars morgonpromenader som han får ta när vi kommer tillbaka, och sen tränar vi på linjetag på ängen och nu är vi tillbaka igen. Gött! Det är en fröjd att träna med lille mannen. Vilken glädje han har i allt han gör.

Det är alltid lika roligt att träna med Marie och Gunnar och tyvärr så blir det inte så ofta nu när det blir mörkt så tidigt på dagarna, och helgerna är oftast redan fullbokade. Får försöka när det går för det är ju så otroligt roligt att träna med dom.


Nu har jag precis pratat en stund med Erika och det är så roligt att vi kan hålla kontakten trots att vi inte bor så nära varandra längre. Måste åka och hälsa på henne snart, men det ska passa också när hon har börjat jobba igen. Får bli en ledig vardag någon gång framöver.


Nu är jag trött. Har varit en intensiv dag med lussebullsbak, städning, fönsterputsning, matlagning och hundträning och cykling med hund. Och förberett inför söndagen så nu ska det bli skönt att duscha och gå och lägga sig. Ska jobba imorgon först och sen blir det tjejkväll hos Britt-Marie. Det ska bli kul. På lördag tävlingsinstruktörsutbildning på dagen och till Hasse och Ann-Louise på kvällen dit Sara och Per-Arne kommer också. På söndag är det lussepromenad på klubben, kanske jaktträning på dagen och tomteparad på sen eftermiddag. Sen är vi nog möra jag och lille mannen så det är tur vi är lediga på måndag.


Ha det alla!

 
 
Ingen bild

malin keno iver

29 november 2013 14:38

Men oj vad du är igång!!! Fst det är ju roliga saker!! Jag tränar ingen jakt alls just nu, men det vore kul om vi kan få till en träningsträff snart!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards