Direktlänk till inlägg 4 december 2013

En intensiv, men rolig helg

Av Liselott - 4 december 2013 19:51

Det har det verkligen varit. En intensiv, men rolig helg. Det gick i ett och det fanns inte många minuter emellan alla aktiviteter. Kul, men skönt att få sätta sig ner sen när den var över.


På fredagen jobbade jag dag 6.45-18.00 i Vara idag. Vem jobbade jag med? Jo, Jimmy var det idag. Vi hade ett bra pass med lagom att göra och vi fick mat som är viktigt för mig. Annars blir jag så åksjuk om jag är tom i magen.


Sen var det bara att göra sig iordning på jobbet efter jobbet för jag hann inte åka hem innan vi skulle till Britt-Marie på tjejkväll. Cecilia och Evelina kom till stationen och sen körde jag till Skalunda. När vi kom så var redan Pernilla och Marie hos Britt-Marie och samtalsämnen fattades inte denna kväll. Vi pratade hund så klart.

Kvällen gick fort. Hade inte tänkt att stanna så länge för på lördagen skulle jag upp kl 6.30 och klockan hann bli 1.30 på natten innan jag kom i säng efter att kört hem Evelina och kört försiktigt hem för det var isgata ute. Riktigt riktigt halt var det så det var skönt att slippa jobba inatt.


Så lördag och det var Tävlingsinstruktörsutbildningsdag i Tibro. Kl 8 träffade jag Lisa på "vår mötesplats" i Timmersdala och kl 9 drog utbildningen igång. Idag var vi bara 4 stycken, jag, Lisa, Anna, Per och så "fröken" Jessica så vi tränade i hel grupp idag och det var nog den roligaste dagen hittills.

Vi coachade varandra i de klickeruppgifter vi fått i läxa från förra veckan, dels visade upp, dels lärde ut vår uppgift till ett annat ekipage. Jag skulle försöka lära Anna och Silas att backa upp på en back och det gick väl bra. Silas kunde ju detta redan. Att lära Spex detta är omöjligt. Jag har gett upp. Även efter de tips jag fick så ska vi inte ge oss på det. Jag ska försöka få honom att backa runt ett hörn istället först. Kanske jag försöker mig på att få honom att backa upp bakdelen på något vid ett senare tillfälle. Kanske.

Vi fick träna på att coacha varandra när vi samtalade med varandra. Det var vissa ord vi skulle undvika och tänka på hur vi la fram våra förslag. Och viktigt var att låta den andra själv försöka komma med förslag på förbättring. Inte helt lätt att tänka på allt, men det gick bra. Vi fick godkänt allihopa.

Vad gjorde vi sen? Vi var ute och tränade på att länka ihop moment. Först ett "valpmoment" med lite enklare länkningar och sen fick vi välja hur vi ville länka några moment. Jättebra övning för mig och Spex. Något jag ska ta till oss, mig och Spex.

Sen tränade vi även moment med störning och Spex är duktig på att koncentrera sig. Skönt att veta detta inför kommande tävlingar för då kan jag lite mer på honom och då känns det bättre på tävlingen. Även att länka ihop delar ut elitprogrammet i lydnaden för då kan man lite på varandra. En nyttig utbildning för mig på många sätt och vis. Och en kul utbildning även om jag ännu inte helt köpt detta med ren belöningsträning. Kanske kommer.


Sen hem och som tur var fick vi sluta tidigt idag så att man han vila lite hemma innan man skulle bort igen. Jag la mig i badkaret och bara slappade. Skönt!

Sen åkte jag och Roger till Norra Härene till Hasse och Ann-Louise där Sara och Per-Arne redan var. Sen hade vi en trevlig kväll med god mat och trevligt sällskap. Kl 1 kom vi i säng denna kvällen.


Så var det 1:a advent och 1:a december söndag. Jag hade förberett dukar och gardin och ställt sljusstakar på golvet nedanför fönstren så att det bara skulle vara att plocka upp dom till rätt dag. Det är mysigt med 1:a advent när adventssljusstakarna lyser upp tillvaron. Mysigt!

Idag var det lussepromenad på Götene BHK och som vanligt var gottebordet stort, och gott. Jag orkade inte gå upp så tidigt så jag kom lite senare till klubben än till kl 10, så jag var sist att gå tipspromenaden och fick ta ner alla frågorna. Men det gjorde inte mig något. Jag och Spex lullade runt själva och då fick lille mannen gå lös vilket var skönt för oss båda. Hade ont i halsen idag och kände mig lite febrig, men inte kände jag mig sjuk. Det går inte en sån här dag.

Sen hjälpte jag Sara att rätta frågorna och jag hade 7 rätt. Vi var flera med 7 rätt, men ingen hade högre så det var kul att jag var så "duktig". Jag fick ett presentkort på Köttex för 100:- och det är en perfekt present. Ska nog köpa en julskinka där. Eller något annat gott inför julen. Sen fikade vi. Oj vilket gottebord det var. 50 personer var vi, men det blev väldigt mycket över.


Jag och Gunnar åkte direkt från gottebordet till Marie i Lerdala och där bjöd hon oss på lunch. En jättegod pasta med kantarellröra. Mums! Det var tur att vi fick mat för sen tränade vi jakt länge på em.

Det är alltid lika kul att träna jakt med Gunnar och Marie. Idag började vi med de små labbarna och jag tycker att det är roligt att hjälpa dom och gör det gärna. Det är roligt att se dom utvecklas och att få följa dom i framtiden. Vi hoppas ju att det är två blivande jaktchampioner.

Sen tränade vi dom stora. Då hade Spex fått träna på ett linjetag innan. Sen fick jag bestämma vad vi skulle göra och jag hittade en jättebra plats där det var lite blött. En träskmark, men ändå fast mark under tassarna.

Först gjorde vi markeringar över blötmarken. Vi gjorde bara enkelmarkeringar för det blev svårt nog med terrängen ändå. Man såg inte alltid hundarna så man fick lite på kastaren och dennes tecken på att det gick bra. Spex var lite väl intresserad av Hanna idag (igen) och var splittrad så jag fick "skälla" lite på honom, men han gjorde ju vad han skulle och han gör det bra lille kåte mannen.

Därefter blev det korta linjetag över blötmarken. För Spex gick det bra, men det märktes att labbarna inte var vana att träna på blötmark så det var nyttigt för dom på många sätt och vis.

Det började mörkna och det fort, men vi utnyttjade detta till ett mörkersök och det var en rolig träning det sista på denna trevliga dag. Alla hundarna skötte sig verkligen bra och ingen tyckte att det var besvärligt att söka i mörker. Kul! Tack för en trevlig jaktträning Gunnar och Marie.


Nu var helgen slut, men på måndagen så träffade jag mina projektekipage Maria och Teresia med Nessi labrador och Fena korthårs Hollendaren. De är verkligen duktiga "mina" projektekipage och de träna flitigt. Det var därför jag valde dom för jag visste att dom är ambitiösa när det gäller träning med hund. Lugna och duktiga och trevliga hundar är det. Och att dom är lediga på dagtid vilket underlättar massor för mig. Teresia & Fena tränar på Brukslydnadens elitlydnad "inkallande med ställande och läggande", och Maria med Nessi har valt lydnadens "elitruta". SÅ kul att få hjälpa dom med dessa moment. Sen om dom vill ha hjälp med något annat så hjälper jag dom med det också. Kul har vi ihop iaf. Och Maria bjuder på väldigt gott fika. Mums!


På kvällen åkte jag till Lidköpings BHK för idag var det första måndagen i månaden och då är det tävlingsträning på den klubben. Idag var vi bara 4 och det var verligen kallt. Det var jag, Britt-Marie, Pernilla och Christina. Jag körde igenom hela elitlydnaden och vi har inte tränat på så många moment det sista. Men det gick bra. Det enda som inte fungerade idag var ruta och det är den vi tränat mest på. Hihihihi. Så är det. Han bara ställde sig brevid rutan, även om jag gick in i den och klappade på backen för att visa vägen, men han gick ändå och ställde sig brevid. Jag gav upp. Får träna på detta en annan dag.


På tisdagen jobbade jag och det var ett lugnt och skönt pass. Några uppdrag hade vi allt, men en bra arbetsdag fick jag. Inga kraftigt sjuka idag i vår bil.


Ha det bra alla!

 
 
Ingen bild

malin keno iver

7 december 2013 20:50

Fullt upp...!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards