Direktlänk till inlägg 23 december 2013

Hilda på besök

Av Liselott - 23 december 2013 10:30

    

Idag har Hilda och Michaela vartit här på besök. Hilda är Fägrings Salty Sunshine, den tik det är tänkt att Spex ska para. Jag ville gärna träffa Hilda innan det var dags för löp för att själv bilda mig en uppfattning om henne som tik. Jag vill ju inte släppa Spex på vem som helst :)


Hilda kom med en härlig energi och attityd. Full fart från början och inga tveksamheter här inte. VIlle direkt kolla in allt, och då menar jag allt i sin omgivning. När matte Michaela ropade på henne så avbröt hon det hon höll på med och kom hon direkt.


Jag tog Spex i koppel för att ställa honom i vovvegården för att kunna hälsa på Hilda i lugn och ro, men dom planerna ändrade Spex och Hilda direkt. Det var bara att släppa loss honom så att dom fick race runt och bekanta sig. Det gick jättebra. Dom trivdes bra ihop direkt och Spex fick inte bara kom fram som han ville. Nej då. Detta var en tik som visste vad hon ville, men Spex var godkänd att leka och reijsa med.


Efter en stund fick Spex stå i vovvegården och Hilda fick komma med in och fika. Hon vandrade lugnt runt i huset (jo, hon fick dispens idag för det) och hon luktade på det mesta. Där hon stannade till var vid vår uppstoppade räv och hon tyckte att den var konstig. Hon luktade och hon luktade, men kunde inte bli klok på vad det egentligen var så det var väl inte mycket att bry sig om så hon gick lugnt vidare. Efter en stund kunde vi hälsa på henne.


Sen gick vi ut för att träna lite apportering. Jag ville se hur hon betedde sig på markeringarna. Tyvärr så hade jag glömt att ta upp en fågel så jag vet inte hur viltspontan hon är, men det jag såg under vår träning med markeringar, linjetag och sök så har hon en stor arbetslust och en härlig motor. Jag la ut en tyngre dummie och det var hon inte van vid, men hon gav sig inte utan den skulle med in. Lite fjösiga grepp, men hon hade riktigt snygga avlämningar och inga problem med bytesmedvetenheten. Kom direkt till matte utan att hon kallade in henne. På söket skötte hon sig jättebra. Det kom snabbt in 4 dummisar av 5 så hennes söklust var också stor.


Det var en fröjd att se henne träna. Vilken härlig attityd och energi! Ändå väldigt förig. Hon var inte rädd för något utan allt skulle undersökas, men inte då hon hade en uppgift. Jag råkade kasta en markering då det låg andra emellan, men hon var bara fokuserad på den hon skulle hämta. Bra fokus alltså!

Och hon var tyst också. Visst satt hon och pep lite när Spex jobbade, men det gjorde Spex också idag när Hilda jobbade, han som aldrig piper när vi tränar annars. Inte bra.


Den här kombinationen blir nog jättebra. Det kommer att bli föriga valpar med stor arbetslust och med mycket jakt i sig. Kul!

                     

Här nedan Spex och Hilda. De kunde faktiskt sitta still en stund ihop.

   

 
 
Ingen bild

sus

24 december 2013 12:39

Spännande! :-D

 
Ingen bild

Malin keno iver

26 december 2013 16:25

Kul att det kändes bra! Då har ni en spännande tid framför er!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards