Direktlänk till inlägg 31 december 2013

Årets sista dag

Av Liselott - 31 december 2013 15:04

Det är det idag. Årets sista dag alltså. Man kan inte tro att det är nyårsafton idag för det är som vår, eller höstväder ute.

Julen blev riktigt bra i år. Själva julafton alltså. Då var vi först hos Rogers föräldrar på jullunch.

 

Spex var med naturligtvis.

Den fina lilla granen och alla paketen var till oss. Ja, nästan iallafall.

   

Den här julblomman fick Göran och Anitha från oss.

 

Och så här fina tofflor fick Anitha i julklapp.

Här tittade vi på Kalle Anka och delade ut julklappar och bara satt och slappade.


Sen gick vi hem till mina föräldrar. Jag och Spex gick dit och det var riktigt skönt att få röra på sig efter all god julmat och godis. Det regnade och det var verkligen inte jullikt väder, men skönt med lite frisk luft.

Rogers föräldrar följde med till mina föräldrar i år och det var roligt. Sen var brorsan där med familjen.


Roger var tomte i år och barnen, Moa och Annie, förstog aldrig vem som var tomte.

   

Här har Cosmo fått en julklapp som han är väldigt rädd om. Och den varade inte länge förrän den var uppäten.


 

Och här är våran gran. Den hämtade vi ute på vår äng och det känns roligt att inte behöva gå så långt för att få in en grann gran.


Jag jobbade juldagen och oj vad vi jobbade. Jag var så trött så trött så annandagen och dagen efter så jag var som i dvala och orkade verkligen inget göra. Hade jobbat fredag dygn, söndag dygn och sen varit social där emellan då det hade inte blivit så mycket sömn under några dagar så jag var verkligen trött.

På dagen innan julafton så var Carina, Anna-Karin och Maddis här på uppesittar kväll och på dagen var ju Michaela och Hilda här så det blev inte mycket vila då, men vi hade det jättetrevligt.


Jag var med Roger och jagade älg en dag också. Vi kom väldigt nära en ko med kalv som jag, Spex och Ros-Marie drev fram innan vi släppte på Speja på det spåret. Speja fick snabbt upp spåret och jag och Roger gick/smög in mot älgarna och vi kom riktigt nära. 40-50 m tror jag. Det blev aldrig läger för Roger att skjuta för det var mycket träd där de stog och då går det ju inte så bra så vi fick ge upp just då vid det tillfället. Det blev ingen älg idag, men det blev en spännande jakt iaf, och en fin naturupplevelse.

   

Här nedan smyger Roger inom skotthåll. Jag vågade ta kort och älgarna lät sig inte störas av det. Det blixtrade ju lite, men det gick bra.

 

Det blir inga bra bilder när jag ska zooma med min mobil. Här har Roger kommit lite bättre intill. Jag står kvar bakom en gran för att inte störa älgarna.

 


Idag var Gunnar och Marie här med sina hundar för vi tränade jakt på årets sista dag och som vanligt hade vi tur med vädret. Vilken rolig träningsdag det blev. Först tog vi de två unghundarna Mia och Plexus, och så fick Spex följa med till skogen åt höger. Där gjorde vi markeringar, linjetag och sök bland träden. Gick bra, men Spex har börjat att ljuda en del och det gillar jag inte. Särskilt startljuden irriterar jag mig på. Men ju mer vi håller på desto tystare blir han så gör jag inte detta till en så stor grej så blir det nog inget stort problem att få bort när vi väl börjar träna hårdare igen.


Sen fick de stora hundarna träna när de små var klara. Idag hade Marie inte med Hanna så det blev bara Spex och Mezzo. Nu gick vi till ett område jag aldrig varit och träna på tidigare, men som var jättebra att vara på. Området låg bakom granplanteringen här hemma så det var inte långt att gå.

Marie servade oss och la ut linjetagen och kastade markeringarna. Hon la även ut till söket det sista och det blev riktigt bra allting idag.

Markeringarna blev lite svåra, men det var en bra utmaning som båda hundarna löste bra till sist. Linjetagen blev görbra och idag är jag särskilt nöjd med söket. Spex hade motorn på hela tiden och höll tempot uppe. Det var ju synd att jag int etog kort på terrängen för den var inte helt lätt, men vi utmanar hela tiden med nya terränger för det är bra att hundarna lär sig alla möjliga slags underlag. Man vet ju aldrig hur det ser ut på provmarkerna.

 

Spex är alltid så duktig på avlämningarna och visst ser det lite fint ut med de glada färgerna på dummisarna gentemot allt det gråa och bruna runt omkring. Här lämnar han av efter en markering, tror jag. Tack Gunnar för bilden!


Ikväll ska vi till Sören, Monica och Nellie som vi alltid, nästan, firar storhelger med. Det ska bli riktigt roligt att träffa dom igen för nu var det länge sedan vi sågs. Imorgon jobbar jag, bara en dagtur som skönt är, så det blir till att dricka champis på 12-slaget. Men ett par glas vin till maten får det allt bli.


Till sist vill jag önska alla ett Gott Nytt År! Vi skrivs igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards