Alla inlägg den 7 juli 2013

Av Liselott - 7 juli 2013 14:30

Vad tiden går fort. Det var ju inte länge sedan man längtade efter att få åka på klanhelgen och så vips, så är den över. Den var lika rolig i år som de andra åren.


I år fick jag låna Britt-Marie och Tommys husbil och den var riktigt lyxig.

 

Jag och Spex mådde gott i den här hela helgen.


Vi åkte iväg på fredag morgon och åkte lungt och fint iväg till Herrfallet utanför Arboga. Det var ett nytt ställe för klanhelgen, men det var ett väldigt bra ställe med gångavstånd till allt. Precis allt.

Jag och Jessica med Triss hade bestämt att vi skulle bo så nära varandra som möjligt på campingen för det blir roligare så. Sen skulle Sussie och Niklas också bo med Jessica så vi blev några stycken ihop på campingen. Även Roland med en Tollarbohund Krut tillhörde vår lilla camp. Trevligt!


På fredagkvällen var det klankamp med hund efter kvällens tacobuffé. Lite segt när så många lag ska tävla, men så är det ju varje år och det är jätteroligt att så många kommer varje år. Kommer inte alls ihåg vart mitt lag kom, men det var inte på topp 3 placering iaf. Men skoj var det. Det blev rätt så tidigt i säng denna kväll för att ladda inför morgondagen.


Så var det då jaktträningsdag. Härligt! Jag och Spex skulle träna för Jens och Sofia, och vi har ju tränat för Jens tidigare så jag såg fram emot denna helgen jättemycket.


Vi började lätt, men lille mannen var inte alls på humör och klarade inte ens det enklaste i övningsväg. Han ville hellre lukta på kissfläckar. Ingen bra start alls.

Nästa övning, som jag inte kommer ihåg, gick inte så mycket bättre och jag hade inte någon aning alls varför Spex var på så dåligt humör. Han ville helt enkelt inte idag. Sur på de andra hanarna och ville bara på Sussies Tuva. Pust! Men ju längre dagen gick, på desto bättre humör visade sig Spex och visade att han kunde några övningar iaf. Det blev mycket repris på det jag och Annika hade gjort för Jens sen tidigare, men vad gör det med repetition för det är nyttigt.


Det bästa för oss idag var vattenövningen. Dåfår vi se om jag kommer ihåg den.

Vi var 3 och 3 och den första hunden fick en vattenmarkering utan skott, och jag tror att alla fick det. Sen backade vi uppåt ifrån vattnet och så bytte vi platser. Nu fick första hunden skott och vattenmarkering. Andra hunden fick skott och vattenmarkering med dold kastare (tror jag. Kommer inte helt ihåg övningen). Och den tredje vattendirigering med skott innan.

Sen backade vi upp från vattnet lite till och bytte platser. Alla skulle prova på alla stationer. Ny vattenmarkering med skott innan fast på längre avstånd. Sen likadant för hund nr 2. Hund nr 3 fick skott och dirigering.

Det vi skulle tänka på vid avlämningarna var att hunden inte fick skaka sig innan avlämningen och kunde hunden skaka sig på kommando så fick han tillbaka dummisen som belöning. En jätterolig övning och Spex visade att han inte alltid var så sur och gjorde det bra. Det var precis en sån här övning vi behövde. Tack! Ska hem och öva på detta.


Så var dag 1 jakttträning över och jag var helt slut efter att ha fått passa på sure lille mannen hela tiden och på att försöka göra allt rätt och att komma ihåg övningarna. Det sista gick inte så bra, tyvärr. Det var mycket övningar med line-ups och vi var många, 11 stycken, så det blev mycket stadgeträning idag.


På lördagskvällen åt vi räk-och grillbuffé. Gott! Men innan det så var det drink hos kennelmammorna Annika och Helen. De delade även ut lite "peppningsgåvor" till de hundar som jaktmeriterat sig under åren. Spex var Agrosofens hund nr 21 med jaktmerit. Inte illa att ha så många tollare ifrån en uppfödning med jaktmeriter. Kul! Sanna Hallgren har nr 1.

Sen var det lagkamp på kvällen igen och nu utan hund. Det är socialt och trevligt. Man pratar och tjatar med många om mycket, eller mest om hund naturligtvis. Inte heller denna kväll blev det sent i säng på för jag var trött. Pratade lite med Jassica, Sussie och Niklas en stund innan bädden lockade.


Söndagens jaktträning blev en fortsättning från lördagens träning. Få se vad jag kommer ihåg från söndagen då? Det var ju det som var problemet, att komma ihåg vad vi gjort. Mer walk-up träning på olika vis. Spex var lika sur idag och ville inte visa att han faktisk kan när han vill. Men även idag så blev han bättre och bättre i humöret ju längre dagen gick. Konstig hund!

Vi fick även en uppgift idag och det var att leka jakt. Att memorera 5 stationer hur många "vilt" som låg på 5 olika stationer och hur vi snabbt skulle plocka in dom och på vilket sätt. Det gick sådär, men gick bra till slut och kul hade vi. Vi var i två gäng. Sen fick vi lägga ut stationer åt varandra innan vi bytte plats, men det visste vi inte om att det skulle bli så. Kul övning!

Efteråt så berättade Jens och Sofia om hur man på godsjakter hedrar viltet med en parad och frågade om vi visste hur man gjorde. Sen fick vi 4 fågelsorter som vi skulle lägga i ordning med de "dyraste" först. Eller vad man skulle kalla dom. Och att de "dyraste" skulle ligga närmast godset med huvudena åt godset till. Vi fick Morkulla, Ripa, Fasan och And. Tror att det var i den ordningen de skulle ligga också. Jag tog även kvistar med ormbunkar och ramade in och det hade inte någon annan gjort tidigare så det var lite roligt att det blev bra.


Dagens sista övning blev en slags sammanslagning av helgens alla övningar och det var vid vattnet de skedde. 3 och 3 igen och först en övning vid vattnet utan skott. Jag kommer ju inte ihåg alla övningar, men ska försöka. Kommer inte ihåg vad vi gjorde närmast vattenkanten mer än markeringar och dirigeringar utan skott, men det gjorde vi iaf.

Sen backade vi från vattnet till öving nr 2. Hund 1 fick skott och vattenmarkering, hund 2 något liknande och hund 3 skott och blind vattenmarkering där Jens kastade ut en dummi över huvudet på hunden om det simmade utåt.

Och till sist backade vi ännu längre upp från vattnet, tror att det kunde vara ca 30 m.

Första hunden skott och vattenmarkering. Fick inte skaka sig innan avlämingen. Hund två fick skott, men ingen vattenövning utan här skulle man blåsa stoppsignal och sen närsökssignal precis vid vattenkanten för att se hur hunden löd föraren med vattnet som retning. Och 3e hunden skott och blind vattendirigering.

Spex var som duktigast här. Vi fick en vattenmarkering med skott och det gick jättebra och så fick vi dirigeringen, den blinda med skott innan och med det avståndet upp på land från mig så gick han ändå i vattnet utan att jag behvöde heja på honom. Han valde själv att simma ut på en blind dirigering. Snacka om att helgen var räddad. Naturligtvis fick han en dummi över huvudet som belöning och så bröt vi från sista övningen för att det gått så bra. Inte skulle jag blåsa stopp vid vattnet när det är vattenigångarna vi tränar så hårt på, så Sofia tyckte att vi skulle bryta. Och det gjorde jag med glädje då denna helg var räddad. Hurra vad glad jag var att han gjorde ett sånt bra egenval i vattnet till slut. Hurra! Det gav hopp inför framtiden.


Det var denna klanhelg. Hem och somnade gott och laddade inför morgondagen då det var dags för nya äventyr.

Ovido - Quiz & Flashcards