Direktlänk till inlägg 8 december 2014

Spex hos veterinären

Av Liselott - 8 december 2014 20:45

Spex har lite ont i ryggen så jag sökte en rehabexpert för att få lite övningar att göra med Spex, men hon ville inte utan att en ortoped gick igenom honom först. Eftersom vi är under en försäkringsperiod så tänkte jag att det är lika bra att gå igenom honom ordentligt då han nu är medelålders och jag vill ju att han ska hålla många år till så vi körde på.

Nu är han genom gången från topp till tå, utvändigt och invändigt. Nja, kanske inte riktigt, men blodprov tagna och röntgad tass och rygg, och igenomkänd av duktiga kunniga händer. 


Än är inget funnet, som skönt är, och vet ville gå igenom ett par saker till på Spex för att vara på den säkra sidan, bl.a ultraljud på prostatan, så dom har verkligen slagit på stora trumman för Spex. Det känns lite väl stort för så lite symtom han har, men hittar dom inget så är han ju frikänd och då håller han säkert i många år än. 


Det jag märkt är att han verkar ha lite ont i ryggen. Inget man märker när vi tränar eller efter träning, men vid vissa tillfällen så vänder han sig mot midjan och gnager lite. Som orolig matte så ser man ju när han gör något nytt beteende, och detta är ett nytt beteende. Jag är inte särskilt orolig för detta, utan vill mest veta hur och vad för övningar jag ska göra för att stärka upp honom, om det är något som inte är bra på honom.  


Min snälla pappa följde med mig för jag hade jobbat på natten, och mamma var orolig för att jag skulle somna. Alltid skönt med sällskap. 


Spex när han var sederad. Han somnade på min fot. Godingen ville vara nära matte.       

Och här är efteråt innan han vaknar. Han ville verkligen inte vakna utan han sov räv. Stackarn! När vi kom hem så mådde han inte så toppen. Han var som bakfull och det är han inte van vid. Nu hoppas vi att han inte behöver bli sederad på länge länge än. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards