Alla inlägg den 10 mars 2014

Av Liselott - 10 mars 2014 21:50

Jag är numera tävlingsinstruktör inom lydnad och bruks med belöningsträning som grund. Visst låter det bra!? Jag är inte riktigt i hamn ännu för jag måste hålla en kurs i belöningsträning grund först innan jag är helt klar, och jag ska ha den kursen nu i vår med start 31/3. Det är redan bestämt.

Är faktiskt lite nervös för att hålla den här kursen för jag ska hålla i något som jag inte behärskar till 100%, men det ska bli ruskigt kul att ha den.


I söndags, alltså igår, så var vi allihopa Anna, Per, Lisa, Mia och jag med Jessica vår lärare och examinator Anna Bjälå på Tibro bhk för att visa vår kunskap en sista gång på kursen. Vi har läst i nästan 6 månader för detta så det var lite nervöst att gå upp och föreläsa om belöningsträning. Jag har redan klarar mina uppgifter i att coacha två projektekipage i varsitt lydnadsmoment i elitklass lydnad eller bruks, och gjort min coachningsuppgift på papper och praktiskt, och även lämnat in min kursplan och blivit godkänd i detta, så idag var den stora finalen. Vi hade blivit lottade olika moment och jag hade turen att få momentet Rutan, som jag kan rätt så bra och känner mig trygg med, och som jag lärde Maria och Nessie att klara så bra. Jag fick gå upp sist som nr 5 och det kändes bra. Då kunde jag ju lära mig av de andra och de är så duktiga så jag visste att de skulle göra det bra.


Så var det min tur. Vi har bara haft en vecka på oss och vi har tränat in detta på vår egen hund så jag och Spex hoppades på att vi hade förbättrat oss efter denna veckan på momentet Rutan. Idag var Spex jätteduktig och det kändes som ett färdigt moment, och det sa examinatorn Anna att det såg ut som det också. Kul att vi lyckats så bra. Min föreläsning gick också bra och jag fick godkänt på alltihopa. Skönt! och Hurra! Vi hade klarat oss allihopa och det kändes så bra och så befriande på många sätt och vis. Även tomhet, för man kommer ju att sakna detta goa gäng.


Men det är nu som det stora arbetet börjar egentligen för det är ju nu vi ska hålla kurs och se om våra färdigheter kan lära andra att träna med belöningsträning. För min del har det tagit hela utbildningen innan jag köpte konceptet helt, men jag har gjort det. Examinatorn var riktigt bra att ha och göra med och hon har lyckats på många sätt med detta och skaffat sig många meriter och hon pratade så bra om det. Och när jag ser hur roligt Spex tycker det är och att vi förbättrar oss så fort är också ett bevis för att det är ett bra sätt att träna hund på.


Sen är det tråkigt att roliga saker ofta krockar och så var det just den här helgen för tollarklubben har haft sitt årsmöte samtidigt den här helgen. Jag hade velat åka på det för jag hade blivit uppvaktad för mitt tollingjaktprovschampionat med ett jättefint diplom, en snygg rosett och en speceill pin på lördagens årsmöte, och så var temat jakt på söndagens föreläsning och det verkade intressant. Typiskt, men man kan inte vara med på allt. Titti har tagit hand om de fina saker jag fått så jag hoppas jag och hon kan träffas snart.

  


Nu har vi börjat vänta på Hildas nedkomst också. Jag tror att det blir valpar till helgen, men jag vet inte. Aino ska börja ta tempen på Hilda från och med idag så hon håller på att förbereda sig på att de kommer när som helst. Så spännande det är!!!! Hur många blir det? Jag säger 6 st varje gång jag tänker på det, men jag gissar bara. Kommer det att gå bra? Det hoppas jag verkligen. Det är många som är intresserade av en valp också och några hade tänkt att jaga med sin hund och det är lycka för en hanhundsägare att höra. Jag vill ju veta vad det blir för avkommor efter min hund och hur de utvecklas som jakthundar för jag tror att det kan bli riktigt bra sådana. Vi får se. Först ska de titta ut och det gör som snart, hoppas jag. Skynda er!!!!

 

Hilda med sin tjocka mage.

Ovido - Quiz & Flashcards