Direktlänk till inlägg 2 mars 2013

Titti och grabbarna på besök

Av Liselott - 2 mars 2013 13:30

Och kan ni gissa vad vi gjorde? Jo, vi pratade hund och vi tränade hund. Det var en superbra dag och det var en supertrevlig dag som jag och lille mannen väldigt gärna vill göra om. Det var bara en sak som feldes idag och det var att Malin skulle kommit också, men hon var inte så stark så hon orkade inte. SÅ tråkigt med dessa influensor, men det får bli en annan gång.


Vad gjorde vi då jag och Titti med våra hundar? Vi började med att träffas på Götene BHK för att träna lydnad. En  hund i taget körde vi och hjälptes åt. Jag var mest nöjd med att Titti hjälpte mig med fria följet och klickade när han satt och gick bra. Det börjar ge resultat det vi har tränat i vinter och det är skönt att det går framåt. Även om det är i en väldigt sakta fart så går det ändå framåt.

När jag sen skulle träna på rutan och apprtering med dirigering så kom det in en hundmänniska med hund och gick väldigt nära oss så Spex blev väldigt störd och så gick vår träning inte bra. Han var splittrad och jag vet inte vad jag kan kräva av honom än efter vad han kan, men störningsträningen var defenetivt för tidig att börja med. Attans människor som inte fattar.

För TItti och hennes grabbar gick det jättebra. Dom är inte känsliga för störning dom.


När vi kände oss färdiga så åkte vi hem till mig. Det var ett strålande väder, men det blåste kallt och hemma hos mig blåste det ännu kallare så det var skönt att komma inomhus en stund.

Vi käkade spaghetti och köttförssås. Barnasinnet kommer alltid att vara kvar när det gäller spaghetti och köttfärssås. Mums!


Sen tränade vi jakt och det är Spex favorit. Kul att komma igång efter vintern och även här såg man resultat av vinterns träning.

Vi la ut tre olika linjetag på tre olika skiftande marker och olika långa med olika svårighetsgrader. Och så hade vi en markeringsstation som inte var så lätt med en massa träd i vägen.


Spex första linjetag gick jättebra och jag var nöjd över att han gick rakt, han stannade inte och han hittade dummisen snabbt.

Sen linjetag nr två så gick han lite snett vid målet och vi såg inte riktigt vart han tog vägen, men han kom strax tillbaka med en dummi i munnen så det gick ju också bra. Senare såg vi att han varit på linjetag nr 1 och tagit en för de hamnade väldigt nära varandra och det hade vi ingen koll på från början. Men Spex gjorde ju rätt i sin värld så man fick vara nöjd. Dessa två linjetag låg i korridorer.

Linjetag nr 3 gick uppför över stock och sten och där var det ingen natulig korridor och det var här jag såg resultat efter vinterns träning. Hurra vad bra det gick.

Och det sista körde vi markeringar. Vi tog två enkelmarkeringar och sen en dubbel och dom var inte lätta, men jag var nöjd. Spex jobbade på bra.


Vi avslutade med ett sök och det skulle var mest som ett motiveringssök för att Spex inte gillar sök särskilt mycket. Han hittade snabbt en dummie, men sen gick det trögt. Det låg minst en till därute, men han hittade den inte. Inte Titti heller så vi fick lägga ut två nya på en ny mark och då hittade han det ok. Men han har ingen fart precis. Detta är ju inte något nytt utan det är bara att harva på och inte träna söket för mycket och med för många dummisar. Så är det.


VIlde och Moyo var jätteduktiga. Vilde hittade dumisen som Spex inte hittade hur lätt som helst. Inte för att skylla på något så börjar jag undra om lille mannen har noskvalster då hans näsa inte verkar funka så bra. Har funderat över det ett par gånger och får nog testa några gånger till. Verkar det så får jag göra något åt det. Men jag ska inte skylla bort hans nos på något vis.


En jättetrevlig dag som vi avslutade med en fika inomhus i värmen. Vad skönt när man inte behöver stressa och jäkta och passa tider, utan bara njuta av dagen. Hoppas vi kan få till en sådan här dag igen snart. Med Malin också denna gång.


Ha det bra alla! Det ska vi ha.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards