Direktlänk till inlägg 3 mars 2013

Jaktträning igen.

Av Liselott - 3 mars 2013 14:00

Denna dag med labbefolket Marie och Gunnar. Riktigt roligt och trevligt att få träna med dom. Vi behöver nya marker och träning med nya hundar så fort vi får tillfälle så det passade oss jättebra.


Jag fick äran att lägga upp träning idag och då kopierade jag från gårdagen för det var bra övningar. 3 olika linjetag i olika terränger med olika svårighetsgrader. En ut i skogen, över en svacka och upp bland stenar där dammisarna låg. Ett på vägen där dummisarna låg på ett litet krön, och det tredje ut i skogen i och uppför en liten svacka över stock och sten. Svårighetsgrader som varierande. Och så markeringar. Jag och Spex hade en dold kastare med tysta markeringar och det gick bra. Är nöjd. En markering vid dubbeln så aldrig jag, men Spex hade full koll och fixade den. Skönt!.


Linjetagen gick hyfsat. En gång stannade han och jag tog in honom och skickade ut honom på nytt och då går han alltid ändå ut. Undrar varför han gör så? Måste bara hålla koll så att det inte blir en vana att han gör så, Tittis erfarenhetstips, men jag tycker att det är lättare att ta in honom för tillfället för jag vill inte börja dirigera honom för mycket. RIsken är då att han kommer att fråga oftare än vad han gör nu och det är ju det jag vill träna bort.


Något jag måste börja träna på är att skicka ut honom, blåsa stopp och sen skicka på ut-kommando igen. Visst går han ut nu också, men det kan bli åt höger eller vänster, sällan rakt ut bakåt så det måste jag ta tag i här. Men vill inte göra det riktigt än då han kan börja fråga för mycket. Hm, inte lätt att få allt att stämma. Hoppas Jens kan hjälpa oss då jag och Annika ska träna för honom. Det är något jag ser fram emot massor. Både att träffa Annika och Impa, att få träna med dom och att få så mycket bra hjälp inför kommande jaktprovssäsong. Det är mycket nu.


Vi avslutade träningen i skogen med att Marie bjöd på fika. Mums! GI-kaka som var jättegod. Hoppas vi också kan träffas snart igen och träna ihop. De är väldigt trevliga Mare och Gunnar och har duktiga labbar.


Det som var mest nyttigt idag var att bara vara nära en tik och en hane som Spex inte känner så jättebra. Spex fick gå brevid när hanen gick framför och tiken bakom och oj vad jobbigt han tyckte det var. Riktigt nyttigt. Det är enda gången jag får bli riktigt arg på lille mannen under träning, det är när det är en tik med som han bara ska vara i baken på. Irriterande, men han måste lära sig det också om vi ska starta B-prov. Om vi nu ska göra det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards