Direktlänk till inlägg 21 juli 2013

Tredje veckan av semestern

Av Liselott - 21 juli 2013 16:30


Tiden går fort. Bara en vecka kvar av sommarsemestern 2013 och den gick fort. Det har varit en bra sommar hittills om man ska tänka på vädret. Man kan inte klaga på juli månad så här långt. Jag kommer att sakna de varma fina och långa sommarkvällarna när de försvinner och jag kommer inte att tycka om att palta på mig en massa kläder.


Måndagen ägnades åt hemmet med tvätt och städ efter veckan i Kungshamn. På kvällen var det brännboll och jordgubbar i Nilssons hage. Det var Fullösa socken som hade träff och i år var det rekord i antal deltagande. Hela 62 stycken var där. Kul!


På tisdagen gjorde jag nog något på dagen, men kommer inte ihåg vad. Kanske jag tränade jakt, kanske inte. På kvällen åkte jag och tränade lydnad på klubben först och sen for jag över till skyttebanan för att träna hagel. Jag har ju inte skjutit med min bössa än och denna dag var den första dagen jag gjorde det och det gick sådär. Behöver verkligen träna anlägg. Men kul var det, och blåmärke på axeln fick jag, men kul var det.


På onsdagen tränade jag jakt med Gunnar, Marie och Ulla-Britt vid lilla Bjursjön och jag har vekligen en viltspontan hund. Han plockade in 9 vilt från söket och det var trut, mås, and, duva, gås, mink och mård. Trodde aldrig att han skulle plocka in minken och mården, men det var inga som helst problem. Kul!

Sen tränade vi vattenigångar och fick hjälp av Gunnar. Det gick väl sådär, men bäst gick 3e gången. Vi stog långt upp på land och jag skickade Spex ut på dirigering. Fick vara åt honom när han inte skulle gå i i den riktningen, eller på det stället jag ville och han lyssnade faktiskt. Vet inte om det blivit en grej av allt, eller om han inte gillar vatten. Får kolla upp detta närmare.

Sen kom kusin Michael och det var trevligt. Vi satt och pratade hela eftermiddagen och hade det trevligt.

På kvällen kom Cosmo för att vara här i ett par dagar. Han är inte svår att ha den hunden. Han bara är.


Så var det torsdag. Jag och hundarna tog en långpromenad på morgonen. Skönt! Sen gjorde vi inte så mycket resten av dagen, eller kvällen vad jag kommer ihåg. Tror att jag städade ur husvagnen och den var inte ren efter veckan i Kungshamn.

Jo, vi var ju och tog in hö hos Monika och Sören. Eller var det på onsdagen? Kommer inte ihåg. SPelar ingen roll, nu hamnat det under torsdagen.

Vi var inte så många och när jag kom var det nästan klart. Det var inget tungt att bärga hö i år för det mesta var redan gjort. Sen fikade vi och åt gott, som vanligt på dessa sammankomster.


Monica kör traktorn.


   

Vi väntar på att höbalarna ska börja transporteras uppåt och in i ladan.


 

Tina och Monika väntar på höbal från himlen.


 

Fika. Monika, Sören, Thord, Tina. Och Roger.


 

Nellie har ätit chokladglass med hela ansiktet.



På fredagen åkte jag och tränade jakt med Ulla-Britt och två av hennes valpköpare, men det var inte någon roligare träning. Det blåste kallt och det gick vågor på Vristulven och vår träning blev inte något bra alls. Kändes inte bra. Trist!

På kvällen kom Thomas, Bettan, Annie och Moa för att hämta Cosmo och vi grillade och hade en väldigt trevlig kväll. Klockan blev mycket och vi satt ute länge. Det var en lugn, fin och tyst kväll. Helt underbart härligt. Så åt vi jordgubbar till efterrätt som dom hade med sig. Och så åkte Cosmo hem.


På lördagen åkte vi med mor och far ut i Båt'n.

 

Vi åkte ut till Onsö och till Armhåla där vi var mycket som små. Jag kände allt igen mig och ställena runt omkring. Det var kanonväder och jag badade för första gången på ett par år. Badade flera gånger då det var så ljuvligt väder och 22 grader i vattnet. En perfekt svensk sommardag. Tränade vatten med Spex och det blev mycket för lille mannen, men han ledsnade ju aldrig. Han kunde ha hållt på hur länge som helst. När han simmade med oss så ligger han plant i vattnet. Jag trodde att han skulle sjunka med bakdelen då också, men när han inget har att simma efter så simmade han jättebra. Den gula badplattan jag köpte till honom för att träna på att få upp bakdelen när han simmar, behövs inte. Han är jätteduktig på att simma ju. Men han gillar inte vattnet något vidare och vill inte simma långt. Han drar sig gärna upp på land så fort han får tillfälle. Inte mycket till vattenpassion hos honom precis. På kvällen grillade vi och så stannade vi över till söndagen jag, Roger och Spex.


Söndag. En härlig morgon att vakna till i Båt'n på sjön. Det blev inget morgondopp, men längre fram på dagen så blev det bad x flera. Det var ju så varmt och skönt. Och vad avslappnad man blir på sjön. Och tiden går så ruskigt fort.

 

Roger ror, för den som inte ser det.


Del av Armhåla. Fint!


   

Också en del av armhåla. Också fint.


Mamma och pappa. Pappa fyllde år denna dag. 68 år gammal, eller ung.


   

Slappt på berget.


 

Spex är intresserad av något.

Spex är trött.


   

Spex tigger. Sjön suger gäller även för hundar.


Klockan var senare på kvällen när vi kom hem så vi köpte med oss en pizza att dela på. Orkade inte ställa mig och laga mat för nu var man lite mör, men man mådde gott.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards