Direktlänk till inlägg 27 juli 2013

Ockelboprovet

Av Liselott - 27 juli 2013 21:15

Hurra! VI har två första pris i Elitklass Tolling och det är för mig fantastiskt. Trodde aldrig att vi skulle få det idag, men det fick vi. Jag ska berätta från början.


På torsdagen åkte jag och Spex upp till Sandviken, till Högbo där vi skulle vara i en stuga vid sjön Öljen. Det var en privat stuga som jag fick tag i av en slump av en arbetskamrat som är från Sandviken från början. När jag frågade om han visste någon bra stuga att hyra runt Ockelbo så sa han att hans föräldrar hade en som jag skulle få låna. Men då sa jag att de kände ju inte mig, eller ens visste vem jag var, och att jag skulle ha en hund med mig, men det gick så bra så, så då blev det så. Och den var jättefin och låg jättefint.

       

Otroligt vackert.


 

Jag och Spex fick sova i holken. Där sov vi gott.


På torsdagen när jag kom upp så var jag ensam, men ägarna kom hem på fredagen och det kändes lite konstigt att vara i deras hem ihop med människor som jag aldrig hade träffat, eller ens hade någon koppling till, men de var verkligen trevliga och lättsamma människor. Så skönt att det finns så snälla och fina människor ff. Och jag var ju inte i stugan så mycket mer än att sova, äta och duscha så det gick väldigt bra. Och jag var välkommen tillbaka nästa år om jag skulle komma upp då igen och det måste ju betyda att jag skött mig.


På fredagen skulle vi bara titta på Ökl och det kändes avkopplande. Var lite nervös inför vårt eget prov, men inte så överdrivet nervös konstigt nog.

Jag åkte till samlingen så att man säkert skulle veta var de olika proven skulle vara någonstans så att man visste vart man skulle åka. Det är så roligt att träffa alla och många är ju facebookvänner och det är extra roligt att träffa dom.

14 hundar skulle starta och jag kände de flesta. Det var väldigt varmt, närmare 30 grader så det blev varmt att sitta även i skuggan i skogen. Spex hade det nog bäst i bilen där solen inte kom åt och där det fläktade lite genom bakluckan och de nervevade rutorna.

Det var många som tittade på de startande. Alltså inte bara jag, men det brukar alltid vara många.

   

Domaren Leif Gustavsson


   

Det är otrolig fin natur runt Ockelbo.


Då ska jag försöka att komma ihåg vårt prov. Det brukar jag ha lite problem med, men jag ska försöka så gott jag kan. Vi var på samma ställe som förra året, men började i andra ändan så att säga, än förra året.


Först ansmygning till gömslet. Gick bra. Torbjörn filmade detta så jag ska försöka att få den. Tollingen gick mycket bra, men det är första gången jag har behövt använda alla tre tollingföremålen för Spex hittade inte alltid de jag kastade. Särskilt inte när de fastnade i träden bakom honom så att han inte såg. Då fick jag kasta nya åt honom. Men det gick bra.


Sen en dubbelmarkering på vattnet med lite fördröjning mellan kasten. Skott före. Spex markerade bra. När jag skickade honom så gick han inte i vattnet utan började springa runt sjön åt vänster och jag försökte blåsa stopp, men han hade redan bestämt sig för vilken väg han ville ta så det var bara att låta honom gå. Han hämtade in första anden utan problem. Andra anden så fick jag dirigera honom lite för när han kom upp på land så "velade" han omkring lite innan det klickade till i minnesbanken och så kom and nr två in.


Sen en vattendirigering åt höger sett från den högra markeringen. Ca 80 m lång kanske. Jag hade innan bestämt att går Spex åt den högra markeringen så skulle han få det, men när han gjorde det så började jag blåsa i pipan och skulle börja dirigera honom, men även här hade han redan bestämt sin väg så det var bara att låta honom ta sig upp på land och sen dirigera honom resten på land. Det gick jättebra. Han hittade anden och så började han att springa tillbaka på land, den långa vägen. Men om jag kommer ihåg rätt så gick han i vattnet där han gick upp för att simma med anden till mig.

Så var tre vilt inne och mitt mål idag var att få in alla änder. Så en bra början för oss.


Sen en transport över till sjö nr 2. Det var torrare i backen i år än förra året och inte riktigt så tungsprunget som då.

När vi närmade oss andra sjön så fick vi smyga igen. Spex tycker att det är jättespännande att smyga så han är på. Och han är tyst. Tolling igen och han växlade bra mellan aktivitet och passivitet. Han tycker att tollingen är skitkul och det hade vi inte gjort på hela året. Jag hade glömt att träna på det, men hans minne är det inget fel på så det fixade han galant.


Sen en svår dubbelmarkering på vattnet med bra långt emellan kasten. På det här provet så hade dom lagt ut en del fällor. Bl.a låg det en extra and vid vattendirigeringen och fick hundarna vittring på den först så skulle man bevisa för domaren att dom var styrbara bort från den och mot den som vi förare ville att de skulle ta.

Även på vattenmarkering dubbel nr två så låg det farligt nära söket så det var inte bara att tro att det skulle gå lätt. Fick hundarna vittring på söket så kunde de "glömma" vattenmarkeringen.

Här gjorde jag och Sussie Stiern och Annika Berquist upp en plan för mig och Spex. Jag trodde aldrig att det skulle gå att dirigera Spex på vattnet så nära land om han inte skulle hinna se markering nr två på vattnet så då var min plan att först dirigera en bit på land, och strax innan söket så skulle jag dirigera ut honom i vattnet mot markeringen. Han är ju så pass förig så det skulle nog gå bra. Och Annika tyckte att jag skulle neja den första markeringen för den var lättare att minnas så den kunde han ta sist. Det lät bra för oss så det köpte vi. Iaf jag.

Det är inte ofta jag har en plan på ett prov, men det hade jag nu. Och det kändes jättebra. Planen fanns i huvudet under transporten till gömsle nr 2.


Tollingen gick ännu en gång jättebra och han var med mig bra. Tyst i passiviteten och aktiv i tollingen. När det var dags för skott och kast så backade vi ett par steg ifrån gömslet, bakåt istället för framåt, och jag vände Spex först åt höger mot första kastet och sen snabbt åt vänster så att han skulle se kast nr två, det åt vänster låååångt borta. Och han markerade jättebra. Så pass bra så han knallade, men jag försökte låtsas om som om det var på mitt kommando han gick. Vad paff jag blev! Han har aldrig knallat förut, men det gjorde han nu. Och det var nog tur för han var så fokuserad på markeringen så han var fast besluten att ta just den anden som domaren ville att han skulle ta. Magnus Eriksson var funktionär och han satt så att han såg hela markeringen, och Spex var väldigt väldigt nära viltet från söket. Alla tre änder som låg utmed vattenkanten. Det är tur han är så viltintresseras som han är så ibland är det bra att han "tar tag" i saken själv. Fast inte alltid, bara någon gång ibland. Nöjd kom han in med bytet, men det tog sin lilla tid. Magnus hade sett hur Spex hade hängt på landkanten och försökt att ta sig upp, men inte lyckats så han hade fått simma vidare och försöka på flera ställen innan han lyckades att ta sig upp. Snacka om vilja att vilja leverera till sin matte. Tydligen var det väldigt lågt vatten i sjön mot vad det brukar vara så därför blev det högre kanter än vanligt. Men det gick ju bra som skönt var. Domaren verkade nöjd och verkade inte ha sett att Spex knallade. Inte vad han sa iaf.


Sen söket. Först fick Spex hämta in 4 änder och det gick rätt så snabbt. Han var jätteduktig och höll farten uppe hela tiden.

Sen bröt domaren söket för att vi skulle ta ett linjetag på en gås. Detta var stora kanadagäss de hade fått tag i. Nyskjutna på torsdag morgon och aldrig nerfrysta. De var stora rackare också så hundarna fick kämpa bra för att få in dom. Många hundar tog inte ens gåsen och det föll några på, tyvärr.

Spex fick jag drigera för han drog sig åt höger, men det gick smärtfritt och han hittade gåsen. Kom fram, fick snabbt upp gåsen och kom emot mig och lämnade av i hand. Såg riktigt snyggt ut och Petter tyckte att det var dagens bästa apportering av gåsen. Kul! Den var jag aldrig nervös för för Spex är väldigt duktig med viltet och har fått bra teknik på att bära tungt. Lille duktige mannen. Och inte verkade han trött heller, konstigt nog. Var lite orolig inför sista delen av söket, men det behövde jag inte vara. Han plockade in alla 7 vilt som fanns ute, alltså de tre sista efter linjetaget på gåsen. Han fick göra så för att domaren ville inte ha någon and liggandes ute under lunchen och för att spara på funktionärerna så fick Spex hämta in alla. Hihihihi, kul! Vilken tur att han gjorde det också på ett sånt bra sätt. SÖket brukar ju inte vara Spex starka sida, men har verkligen tagit sig där i år. Han verkade inte så trött efteråt heller och det kändes riktigt bra.


Vid den muntliga kritiken så började domaren med att fråga vad jag ville ha för pris? Vilken dum fråga. Ett första pris så klart och då apploderade publiken så då kunde man misstänka att vi skulle få ett första pris också. Hurra för Spex! Duktige lille mannen. Men jag ville inte ta ut glädjen i förskott om det inte skulle bli en 1a, utan jag ville ha det på papper först innan jag kunde tro på det.

Det han mer sa var att han är lite omständig ibland vid vattenarbetet och tar inte alltid den mest praktiska vägen. Det var ok för Leif domare att gå landvägen så länge hundarna inte gick utan att de sprang, för då gick det lika fort som att simma. Det var ju även för att se vilja att leverera viltet till föraren om hunden sprang eller gick. Spex sprang som tur var, men tog den långa vägen. Så typiskt Spex. Nästa prov ska jag försöka låta bli att dirigera honom, han ska få springa som han vill bara han får in viltet. Sen om den domaren (det blir Bo Ferm på specialen och honom vet jag inte så mycket om hur han är) tycker om det arbetssättet eller inte, det får vi se då. Men Spex ska få jobba så mycket självständigt som möjligt för det ser ändå bäst ut. Tror jag. Han får ju in alla vilt och det är ju målet vid alla jakter. Eller hur?!?!?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards