Direktlänk till inlägg 6 februari 2014

Det går sin gilla gång

Av Liselott - 6 februari 2014 22:13

Så är det. Det går sin gilla gång och allt flyter på. Det händer inte mycket, men ändå massor.

Jobbet är som vanligt, inga stora nyheter där, förutom att vi ska få en ny deff, en ny sjuktransportbil, fått nygammal arbetskamrat, jag har för många sparade semesterdagar som måste tas ut i pengar, och snart ska vi lägga schema - igen. Så är det. Man träffar på tragiska historier, ser döda unga människor som inte går att rädda, man blir anmäld och man får avvikelser mot sig, man träffar många charmiga patienter (som tur är för att överleva i detta jobbet) och man får faktiskt skratta ibland. I går träffades vi ett gäng från gamla Göteneambulansen som inte finns mer, och det var längesen jag skrattade så gott och så mycket. Det behövdes.


I hundvärlden så ska vi snart ut och tävla. På söndag faktiskt och jag har tränat en hel del. Det går upp och det går ner. Idag åkte jag till grannens plan och körde igenom hela programmet för elitlydnaden och det gick hyfsat, men det är alltid något som inte fungerar den första gången. Kanske jag inte skulle ut och tävla då? Men jag måste för att själv få tävlingsrutin för det blir inte detsamma med tävlingsträning fast det är jättebra också. Men det ska bli så roligt och jag är redan nervös. Nerverna smög sig över mig när jag gick själv idag och de är väl knäppt? Det tycker iaf jag. Spex kände också av det så det var väl bra egentligen. Roligt har vi iaf.


Roligt har jag även med mina projektekipage. Vi träffad Mia från Skara med Idun i Hanaskede ridhus i tisdags för att träna inomhus och det var bra. Mina duktiga projektekipage brydde sig inte alls om att dom var inomhus och tränade och dom är så duktiga.

Jag och Spex tränade också, men han var splittrad. Fena löpte ju och det var lite ljud omkring oss som han var tvungen att ha koll på. Han är störningskänslig den lille mannen så det är bara att hoppas att han fixar det på tävlingarna inomhus. Fast det gör han om jag stöttar honom tillräckligt.


På lördag ska vi till Karlsborg med tävlingsingsinstruktörsutbildningen, till polisen lokaler för andra gången, och där är det jättebra. Man lär sig en hel del och man får jättemycket hjälp och bra tips och idéer för egen del.

På torsdag kanske vi åker till Krisinehamn, till Lillemor Edström för att träna. Passar ju perfekt nu mellan mina tävlingar. Behöver få lite tips av ett proffs.


Förra helgen så var vi ett tollargäng som träffades en hel helg för att prata ihop oss inför tollarspecialen 2014. I två dagar pratade vi tollingjakt och tollingjaktprov och tollarspecialen och det var hur trevligt som helst. Vi hade en domare med och det var nyttigt med tanke på allt att tänka på inför specialen, hur domarna tänker och hur dom vill ha det. Sen hade vi väldigt trevligt också så det kan jag tänka mig att göra om.


Hilda visar tecken på att vara dräktig. Hon kräks, gått upp lite i vikt, har humörssväningningar och hennes spenar har blivit hårdare och något mer rosa. Men Aino ska ta henne till veterinären för ett ultraljud och då vet vi mer om det finns några valpisar i magen. Hoppas hoppas på det. Ska bli så spännande så spännande!


Annars vet jag inte. Här hemma går allt sin gilla gång. Snön kom och snön försvann. Vi har kört World of Shape här hemma sedan 1/1 och det har gått bra. Roger har kört fullt ut och han har blivit så fin. 8½ cm i midjan har han gått ner på 30 dagar och det är starkt jobbat. Bra gjort älskling! Han har tränat och ätit rätt. Jag har bara ätit rätt, men har ändå gått ner 3-4 kg. Fast jag är ju inte stilla. Vi går ju våra promenader jag och Spex och det är rätt så jobbigt att pulsa i snön, men skönt. Snön hag ju hittills varit så puderlätt så det har ju gått bra.

Nu har jag köpt mig dubbar till skorna så att jag inte ska halka omkull och vad skönt det är att ha dom under skorna. Man slappnar av på ett helt annat sätt så det är en ren fröjd att gå ut och gå nu. Fast det låter så illa när man går på asfalten, men det får man ta. Går ju inte så ofta på sånt så jag ska inte klaga. Och vi ser sällan någon annan på våra promenader och det är skönt.


Det  var väl det hela. På måndag kommer Erika, Kerstin och hundarna hit och det ska bli så roligt. Vi ska träna jakt och prata skit. Eller prata hund iaf, men roligt ska det bli.

 
 
Ingen bild

malin keno iver

8 februari 2014 20:33

Ska bli kul att träffas snart, i Kristinehamn. Så du ska till lillemor, henne kommer du gilla! Och tävlingarna kommer gå jättebra!!

Liselott

9 februari 2014 21:29

Vi kommer inte att åka till Lillemor. Majoriteten tyckte det blev för långt. Och tävlingarna går nog jättebra - om 5 år. När vi fått rutinen. ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards