Direktlänk till inlägg 16 februari 2014

Elitlydnad på Orust

Av Liselott - 16 februari 2014 21:45

Den här tävlingen var den värsta jag har gjort med Spex. Fast vår första var heller inte rolig, men det berodde inte på Spex då utan mig. Det var då mina knän vek sig av nervositet och kroppen löd inte. Det var hemskt. Men idag så var det Spex som inte var med mig över huvudtaget. Det började redan på parkeringen med att han nosade väldigt mycket överallt. När vi skulle värma upp på planen utanför så gick det inte bara. Jag försökte med boll, med godis och med allt jag kom på och fick väl lite kontakt, men den försvann fort.


Jag kände att han inte alls var med mig när vi gick in på planen för sättande i grupp. Men han satte sig fint och jag gick ifrån honom utom synhåll. Sen såg jag honom genom ett hål i planket och vad gjorde han då?!?!? Han nosade så mycket så att han la sig ner och det blev en 0a. Kändes inte alls bra så här i början.


Sen platsen. Han nosade och han flyttade runt så att vi fick 7,5 poäng var nog bra. Skithunden!

Sen fick vi vänta och vänta för jag hade dragit startnummer sist nr 9. Trist! Men jag fick se många hundar innan oss. Tex Maria Engman och Lire och Elenor med Texas. Trevligt!


När det var vi hade jag "sträckt upp" lille mannen och det kändes bra. Han var fint med när vi gick in på planen och fria följet blev väl ändå ok. Vi fick en 8a, men jag hade alldeles för många kommandon för att få honom med mig och det verkade som om domaren inte hörde det. Vet inte om vi var värda en 8a egentligen.


Z. Han satte sig inte så jag vände mig om och gjorde handtecken bara för att han skulle sätta sig. Betyg 6,5.


Inkallningen. Han ställde sig tveksamt och han la sig inte så där blev det dk. 7a i betyg.


Rutan. Han gick tveksamt till konan,men sen gick han jättebra in i rutan och började nosa. Sen var hans öron bortkopplade. Många kommandon blev det. Fick ändå en 6a. Konstigt! Men vi genomförde hela momentet.


Apporteringen med dirigering. Han gick tveksamt till konan och sen gick han åt rätt håll, men vänder och går tillbaka till konan så jag sänder iväg honom igen och han hämtar rätt apport väldigt tveksamt. 6,5 poäng ändå.


Hopp apport metall var hemsk. Hoppar, apporterar, hoppar tillbaka, men släpper sen apporten och börjar nosa. Får tjata in apporten som låg 1 meter från mig. Irritation!

Vittringsprovet bröt domaren nästan direkt för Spex gick till en bestämd punkt som inte låg i närheten av vittringspinnarna och började nosa. Undrar vad det var som luktade så förbannat gott? I hela ridhuset!


Så till sist fjärrdirigeringen som han ändå gjorde bra. 8,5 i betyg och det var rättvist för han gjorde det bra. Nosade bara en gång.


Vilken tråkig tävling det blev. Vi kom näst sist, men kändes som vi kom så långt ner man kan komma. Det var inte något roligt alls med den här tävlingen. Inget alls. Ridhus passar tydligen inte lille mannen så jag strök mig till tävlingen i Kristinehamn för det var också i ridhus. Tänker inte utsätta Spex för det om han nu tycker att det är så jobbigt att tävla inomhus. Fast han hade gått bra på Orust om det inte luktat så gott. Kunde det varit löptik? Men det var inte någon annan hane som betedde sig som han så de måste haft bättre tränade hundar utav störning.


Vi bryter ihop och kommer igen. Känner att det kan vara skönt med en paus från lydnaden under några dagar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards