Direktlänk till inlägg 18 februari 2014

Nästan en helt vanlig tisdag

Av Liselott - 18 februari 2014 22:15

Vaknade och kände mig på dåligt humör. Konstigt egentligen för jag är ju under en ledighet på 9 dagar, men det kan väl vara så ändå ibland.


Idag skulle jag träffa mina projektekipage som jag håller på att träna under min utbildningstid till tävlingsinstruktör, och vi skulle träffas på Bölaholm idag. Maria hade ordnat så vi fått hyra ridhuset 1 timma och det kändes bra. Man vet aldrig med februarivädret.


Jag hade ingen lust att träna Spex idag och det var antagligen för att känslan från Orust satt kvar i min kropp och det var inte någon bra känsla. Blev bara irriterad jag tänkte på det och då ska man inte träna hund. Så jag koncentrerade mig på Maria och Teresia.


Idag hade jag bestämt mig för att länka ihop de olika delmomenten för båda två för att se hur vi låg till och så blev det. Först Maria och Nessie. Idag var det inte mycket som fungerade i lilla Nessies skalle och så kan det vara ibland. Jag vet att dom kan bättre,men är ändå så nöjd med det de uträttat under dessa månader dom ställt upp för mig. Duktiga dom! Vi baklängeskedjade elitrutan idag och det finns en del till att träna på. Men vem tusan klarar att få in den på några ynka månader?!?! Det tog ju 2 år för oss att få Spex att klara rutan, så jag tycker att dom är jätteduktiga. Det gick bra. Jag var nöjd. Det är bara att fortsätta träna på alla de delmoment som finns i detta svåra moment. Heja på!


Vi länkade även inkallande med ställande för Teresia och Fena idag. Baklängeslänkade. Det märks att Fena börjar lära sig momentet för nu kommer det låga tempot i förväntan att "när kommer mattes kommando?". Men är väldigt nöjd med dom också. Vad jag är glad att dom ville göra detta för mig i min utbildning.


Sen förskte jag hjälpa Maria och Nessie med läggandet och ställandet under gång för Maria vill tävla Lkl I, men idag var nog Nessie för trött för hon bjöd inte på några beteenden. Vi ville träna på läggandet, men det spelade ingen roll vad Maria än gjorde så bjöd hon inte på något beteende alls. Var nog fel tillfälle och på fel plats. Får hjälpa henne med dessa moment någon annan gång för det vore så roligt att få till det. Dels för Marias skull och dels för min skull som instruktör.


Sen tog jag in Spex i 10 minuter, men kände bara hur irriterad jag blev och det ville jag inte utsätta min hund för så vi slutade nästan innan vi börjat. Han fick ligga i bilen en stund till.


Sen fikade vi och pratade hund, länge. Vi satt nog i två timmar och bara tjatade, fikade och hade det väldigt trevligt. Efter det gick jag och Teresia en sväng med hundarna och sen åkte jag och handlade.

Hem och fixade middagen. Slappade vid köksbordet en liten stund och så var det dags för nästa aktivitet.


Jaktträning hos Gunnar. Marie kom också och hon hade med sig apportkastaren. Oj vad Spex tyckte att det var kul idag. Det small ju och det flög iväg dummisar långt bort som han fick hämta och oj vad lycklig han var. Han studsade och for och det är allt skillnad på jaktträning och lydnadsträning iaf. Jakten är så mycket roligare och det tycker vi båda två.

Det var en rolig stund att träna med Gunnar och Marie. Var ett tag sedan då jag inte hunnit för jag orkar inte stressa längre för att hinna hit och dit.


Därefter åkte jag till ridhuset i Lidköping för min brorsdotter Annie hade ridlektion och det ville jag se någon gång. Även brorsan var där så man fick prata med honom en stund också. Jag är hos dom alldeles för sällan så det gäller att passa på när det passar. Tyvärr var Bettan sjuk så jag kunde inte följa med dom hem. Stackars Bettan!

Annie är duktig med hästar. Idag hade instruktören frågat Annie om hon inte ville byta till en annan grupp som var bättre och det är väl bästa berömmet man kan få. Duktig Annie! Ska bli roligt att se vad det blir av henne och ridningen framöver.


Sen hem. Nu var jag trött och frusen. Jag och Roger satte oss i soffan och kollade på en urdålig film från Netflix innan vi la oss. Sen sov jag gott.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards