Direktlänk till inlägg 23 mars 2014

En bra dag

Av Liselott - 23 mars 2014 19:25

Det har vi haft idag, en bra dag. Marie och Gunnar kom hit på förmiddagen med sina svarta och så tränade vi jakt. Idag hade Gunnar med sig vilt och det var min tur att tänka ut ett upplägg till träning. Så då kom jag på att vi kör som ett provupplägg och vikten låg på att träna på att gå efter skytten. Så blev det. Jag ville även träna på att skjuta med min bössa för det har jag inte gjort för mycket precis och idag var ett perfekt tillfälle när man bara skulle sljuta i luften.


Först hälsa välkommen. Sen transport fram till första stopp som är en enkelmarkering efter skott. Sen fortsatt transport till markering nr 2 med skott innan. Därefter ett linjetag med ett skott innan och till sist ett sök efter två gäss. Inget mer.


Ungdomarna fick börja och de är duktiga, väldigt duktiga och fixade det mesta galant. Sen startade vi som nr 3 och då hade Spex stått i hundgården och vrålat och tyckt att livet är bra orättvist att inte han fick göra allt för han hörde minsann att det small en hel del och det bara han älskar.

Vi kan sammafatta det så här; för långt fram i transporten, startskall, vad är linjetag, kan inte stoppsignal och stog och hängde över en gås. Hm! Det finns en del att ta tag i efter vintern, men han tyckte att det var skitkul och bara älskade att hämta fåglarna. Vad ska man säga?


Det blev en rolig förmiddag och alla 5 hundarna var duktiga. Detta får vi göra flera gånger och då gärna ta med vattnet för det eggar ju en del det också.


När Roger kom hem käkade vi rester efter igår och det smakade lika gott idag som igår. Sen blev vi slöa och slappade lite framför TV:n och det är skönt det också. Roger blev kloppt också för det behövdes.


Sen tränade vi lite lydnad jag och Spex. Har ju tänkt att anmäla mig till några tävlingar här i vår så då gäller det att träna på och få stadga i momenten.

Därefter tog vi cykeln och cyklade 5 km till några dammar där vi tränade lite vatten. Skitkul!. Ville inte köra för mycket för det var ingen värme i luften och vi hade lika långt hem som till dammen. Spex var ju blöt och man är ju rädd om lille mannen. Att cykla hem gick jättebra och Spex var ff pigg när vi kom hem så det känns som om han är i god form så här efter vintern. Men bättre ska det bli, formen alltså. På oss båda två.


Det blev en bra dag idag. Nu sitter jag och väntar på att Roger ska komma hem med varsin sallad för nu är jag hungrig. Sen blir det TV och snart bädden. I morgon är det arbete och i veckan som kommer blir det mycket jobb. Hela helgen ska jobbas bort.


Ha det bra alla!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards