Direktlänk till inlägg 2 maj 2014

Valpisarna 7 veckor och 3 dagar gamla

Av Liselott - 2 maj 2014 20:15

Jag var bara tvungen att åka till valpisarna ännu en gång och idag skulle Titti komma och göra SBK valptest på dom. Det ville jag vara med på för det är intressant att se hur dom beter sig nu och hur dom beter sig längre fram. Kommer testet att stämma med hur de blir som äldre? Intressant.


Det gick till ungefär så här; de skulle vara en och en och det skulle vara en människa där som de aldrig träffat tidigare. Det blev Titti som var beskrivaren som var okänd för dom.

Först kom Aino med en valp som sattes ner på ett tomt golv. Då skulle man se vad valpen gjorde och om den brydde sig om den okända människan i rummet. Sen såg man om valpen följde den människan och sen om det gick att lyfta upp valpen.

Sen kom en liten boll fram för att se hur de gjorde med den. 3 ggr rullades bollen iväg och så en utvärdering på det. Därefter kom en stor boll och likadan observation gjordes.

Efter det kamplek, om valparna var intresserade av att kampa.

Sen lades de redan kända leksakerna fram med några okända leksaker på golvet och så tittade man vad valpen gjorde då.

Sen togs valpen bort och ett gäng kompostgaller ställdes fram som ett staket för att se om valpen kunde klura ut hur man kan komma runt till Aino på bästa sätt.

Och till sist lades det ut ett plastunderlägg som valpen skulle gå på för att se hur den klarade andra underlag .


Sammanfattningsvis så kan man säga att det var lite försiktiga valpar och att dom inte var så lekfulla. Det ska verkligen bli intressant att se hur dom blir som vuxna hundar. Testet är mest för att föraren ska veta hur man ska tränavalpen på bästa sätt och stärka den där det behövs och dämpa likaså.


Sen tog jag ett gäng bilder på godingarna och tyvärr kunde jag inte få med alla bilder jag tog, så ni får nöja er med dessa.


                                                       


 
 
Ingen bild

sus

8 maj 2014 17:48

Spännande med valptest!
hur söta som helst :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards