Direktlänk till inlägg 2 januari 2015

Året som varit 2014

Av Liselott - 2 januari 2015 18:53

Ännu ett otroligt år för oss har precis tagit slut. 2014 var ett mycket bra år och jag har mycket att minnas från detta år.


Vi börjar med valparna.

Till att börja med så blev det parning mellan Spex och Hilda i januari och i mars tittade 5 ljuvliga valpar ut. 3 hanar och 2 tikar. Vad svårt det var att inte ta någon, men det passade inte in i min tidsplanering för tillfället, men som tur var så tog en vän till mig, Annelie, en valp så jag skulle få följa en på nära håll. Lille Ruben flyttade till Hangelösa och jag har förmånen att få träffa honom ibland, och vi tränar jakt ihop.

Aino på Fägrings kennel ordnade en valpträff i somras och alla var med förutom norske Leo som inte kunde komma. Det var så roligt att få se dom och se hur de hade utvecklats. Framöver ska det bli BPH och det ska bli intressant.


Jag blev färdig tävlingsinstruktör inom lydnad och bruks med belöningsträning som grund. Fick så fint dipom av fröken Jessica och jag har haft ett par kurser på Götene BHK inom detta.


Elitlydnaden har gått upp och ner och till slut så fick vi ett första pris i Tibro. Sen la vi ner den för i år.


Jaktträningen har varit ruskigt kul med i år och vi har blivit så mycket mera stabila i allt, och vi fortsätter att utvecklas.


Spex har hunnit bli hela 6 år. Jösses vad tiden går fort. Lille mannen är snart gamle mannen, men inte än och jag hoppas inte han kommer att bli gammal på länge än.


Jag och Håkan arrangerade vårt första Tjp i Mariestad, Karlsfält, och det blev bra. Det var mycket att tänka på, men det var faktiskt roligt. Skönt när det var gjort. Vi får se om det blir något mer prov någon gång.


Så har vi fått våra 2 första pris i B-prov Retriever så nu är vi uppflyttade till Elitklass där. Det är bara 8 hundar som startat i Elitklass sedan 1995 så vi blir tollare nr 9. Ett första pris i maj och det andra i oktober. På oktobers prob så blev vi provbäst av 28 hundar. Fattar det inte än att det gick så bra, men kul var det. 


Tollarspecialen 2014 gick av stapeln i Hishult, Laholm. Jag var med i gruppen som ansvarade för Tjp. Jag var provledare för alla 3 Nkl-rutorna och det gick bra. Spex och jag startade i Elitklass Tjp och fick ett 2a pris. Vi kom bland topp 11 av championhanarna på utställningen och vi kom på 2a plats i kampen om Tollarmästartiteln.


Vi har jagat änder under hösten och det har blivit lite mindre än vanligt i år, och vi har försökt oss på att jaga gås. Vi hade förmånen att bli nerbjudna till Skåne, till Fru och Fru Joonas för att jaga gås, men inte ens där ville gässen flyga inom skotthåll så det har inte blivit några gäss alls i år för oss att apportera. Vi har även fått följa med en ny jaktledare till en ny plats och vi hoppas på att få följa med honom nästa år också.   


Titta har lånat Spex för att gå Tjp med honom, men det gick inte så bra och det visade sig att Spex hade fästingsjukdomen Borrelia i kroppen, så det var inte så konstigt att han inte orkade. Efter att jag och han gått ett B-prov på Koberg så ringde jag till vet direkt efter provet och bokade en tid till Spex. Efter antibiotikakuren

så blev Spex som en ny hund och väldigt pigg och glad igen. Han har nog haft Borrelia en längre tid och det är fantastiskt att han ändå orkat att gå till pris på prov trots att han inte mått bra. 


Vi avlsutar året med att påbörja en utredning för jag tror att Spex har ont i ryggen. Vi har varit hos Min Veterinär i Skulltorp och där håller de på att gå igenom Spex från topp till tå. Inga fel hittade än, och jag tror inte att dom gör det heller. Vi återkommer med resultat när vi vet. 


Tack för år 2014! VI hoppas på ett lika bra år 2015. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards