Direktlänk till inlägg 2 januari 2015

Lite tankar inför 2015 mål och sånt

Av Liselott - 2 januari 2015 20:19

Det går väl inte att leva upp till tidigare år med tanke på meriter, men vi ska försöka allt vad vi kan. 


Först så tänkte jag försöka få lydnadschampionatet då vi har ett 1a pris redan. Det är "bara" 2st 1a pris kvar, men nackdelen är att jag tycker inte att träna lydnad är så roligt längre. Det kommer att bli en utmaning för mig, men Spex tycker att det är roligt. Vi ställde upp som provhund nu när några skulle examineras till tävlingsledare och när vi gick fria följet så blev mina knän som spaghetti igen. Jag fattar inte varför dom blir det när det handlar om Elitlydnaden. Nåja, det känns som om vi måste försöka iaf då vi har det där 1a priset. Hade vi inte haft det så hade jag nog inte börjat träna lydnaden igen. 


Vi ska starta Retrieverjaktprov B Elitklass till hösten och målet där är att få ett 1a pris. Vore häftigt att gå till pris över huvud taget, men har ändå satt målet högt. Det är bara 8 st Tollare som startat Elitklass Retrieverjaktprov B sedan 1995 så Spex blir Tollare nr 9 på 10 år. Häftigt! Ser fram emot detta. 


På Tollarspecialen ska vi satsa på att ta Tollarmästartiteln för det vore kul att ha både Junior -och Tollarmästartiteln på Spex. Vi kom 2a 2014 så vi var nära, men nära skjuter ingen hare så vi satsar friskt år 2015. 


Spex är under utredning för ryggen och hittills har man inte hittat något. Alla blodprov är ua. Sköldkörtelprovet var inget att säga om. ANA-provet var negativt, alltså han har ingen tollarsjuka. Ryggen, höfter och tass är röntgade ua och det finns inga spår av artros. Allt såg fint ut. Nästa steg blir att ta ultraljud på prostatan och det ska vi göra den 7/1. Sen blir det reahb för grunden till allt detta är att jag tycker Spex markerar i midjan så jag ville kolla upp det så det inte blir något av det. Det skiljer en del i omfång runt låren på bakbenen, men som Erika säger efter ett föredrag så kan hundarna vara höger-eller vänsterrumpade. Alltså att dom tar i mer med det ena bakbenet än det andra av bekvämlighetsskäl och det tror jag Spex gör så jag är inte orolig för att det ska vara något. Men det måste arbetas upp till att bli mer lika i omfång så vi ska till Christine på rehab så att Spex håller i många år än. 


Det är dags att börja tänka på att skaffa valp. Det börjar bli dags med tanke på min årsplanering. Har inte velat skaffa någon valp för jag har inte velat ha 2 hundar samtidigt att träna, men nu blir Spex 7 år 2015 och det kanske inte blir någon valp förrän år 2016, men jag måste ju börja planera att skaffa en till. Det blir naturligtvis en Tollare till och jag skulle så gärna vilja ha en efter Spex för jag tycker Spex har allt som jag vill ha i en hund. Han är så rolig och lätt att träna med, han är väldigt förig, samarbetsvillig och är väldigt duktig med viltet. Han är enkel att ha inomhus för han märks knappt av. Han älskar barn och andra människor så det är inga problem.


Enda nackdelen han har är att han har ett stort revir omkring sig och att han gillar inte när andra hundar stökar runt omkring honom för då ska han fostra oavsett om det är en hane eller tik. Han biter aldrig någon utan det låter mest. Han ger sig inte på andra hundar hur som helst och den hund han gillar bäst är brorsans hane Cosmo, en schappendos.

Jag skulle gärna vilja att Spex fostrade min valp till att bli lik honom, fast kanske inte så hårt fostrande som Spex är, men att valpen tar över mycket beteenden efter Spex. Jag tycker att Spex tillför rasen väldigt mycket och det är synd att han inte används i avel mer än vad han gör. Det är många runt omkring Spex som tycker att han ska avlas på. Senast var det veterinären på Min Veterinär i Skulltorp som tyckte att Spex var väldigt behaglig att ha att göra med, lugn och trygg och enkel. Det säger väl dom om alla hundar, men hon menade det verkligen när hon pratade om Spex.Det är kul att höra när dom säger det om ens hund och det värmer i ett mattehjärta.  


Så inför år 2015 hoppas jag på någon mer parningsförfrågan, och passar det så kommer jag att ta en valp. Hoppas bara då att dagmatte kan tänka sig att ta hand om två hundar. Jag har iaf börjat kolla efter lämplig tik och har ett par under luppen. Men vill helst ha en valp efter lille mannen. 


God fortsättning alla och ha ett underbart år 2015! 


God fortsättning på er alla! Hoppas 2015 blir ett år att minnas. 

 
 
Ingen bild

Malin Keno iver

2 januari 2015 23:27

Oj, vad många tankar och mål! Roligt med lite valptankar! Kikar oxå runt hela tiden, fast jag inte ens ska ha någon än. Det är lite kämpigt med två hundar i tävlingskondition i flera discipliner... Så förstår att du har väntat. Lycka till med allt ni ska ta er för!

 
Ingen bild

Sus

6 januari 2015 08:57

Helt övertygad om att målen för 2015 kommer ni ro i land med! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards