Direktlänk till inlägg 6 juni 2012

WT Umeå

Av Liselott - 6 juni 2012 21:31

40 poäng fick vi ihop idag. Ingen höjdare, men Spex höll inte mentalt efter vistelsen hos Jennie och grabbarna. Han var trött idag. Ändå gjorde han sitt bästa och jag är sä nöjd med honom, och mig också, för den delen.
Så här gick det till;

Jag, Jennie och Anna for iväg gemensamt inte så tidigt på morgonen till Umeå. Vi var framme i god tid. Samling, genomgång och presentation av vart rutorna skulle vara och startordningen, efter att vi rastat av hundarna. Vi skulle starta först i ruta 3. Det var en dirigering med störning av 4 markeringar och lockpipa med andljud. Först störningarna, sen fotgående fram till startpunkt och så dirigeringen. Spex brydde sig inget om störningen utan koncentrerade sig utåt framåt och så iväg. Rakt ut. Fick hjälpa honom tillbaka i linje en gång och sen blåste jag söksignal, en gång, två gånger, tre gånger och fyra gånger innan han hittade vad jag ville ha, alltså dummisen. Emellan alla söksignaler så for han omdring och letade och han jobbade fint hela tiden. Och jag fick dummisen i hand när han kom tillbaka. "Det gick ju bra det där", sa domaren och jag höll med. Vi fick 16 poäng här.

Vår ruta två var först en markeing med skott innan, men innan de skulle gå på den så var det ett linjetag över en äng, över en bäck och in i skogen fram till en björk där dummien låg. Spex for iväg rakt och fint och över bäcken och sen in i skogen åt höfer. Inte åt det hållet som markeringen låg, utan åt andra hållet. Sen sprang han en bra bit innan han kom ut till ängen igen. Min tanke då var att han skulle få springa tillbaka till linjen och där skulle jag blåsa stopp och skicka honom ut igen och jag gjorde så och det fungerade. Men denna gång stannade han vid bäcken och drack vatten innan han fortsatte. Och sen kom dummien in, till slut.
Sen markeringen där han inte alls var med. Han sprang ut, in bakom en gran, ut fel och sen såg jag inte honom. Som tur var så hade jag själv lagt markeringen på minnet så jag visste vart den var och dirigerade honom dit. Här gick det inget vidare alls. 4 poäng vart det till slut.

Den tredje rutan var en dubbelmarkering på vatten och över vatten. Här ville lille mannen inte bada utan gick på kanten och vill inte gå i. Det verkade ändå som om han markerat dummisarna bra så han visste vart han skulle, men vattnet var ivägen den här gången. Trots skotten i början som idag inte fungerade som dragningskraft. En dummie kom in efter många kommando och den släppte han precis innan jag hann ta den. En 0a.

Sen uppehåll för lunch. Spex fick sitta i bilen och vila upp sig en stund för det verkade han behöva.

Så ruta 4. Vattendirigering. Jag hade bestämt att bryta här om det inte fungerade för jag vill inte hamna i konflikt med Spex där vi haft problem. Det var det inte värt.
Vi startade, jag hade svårt att få honom att sitta fot bra för han hade låst sig på något åt fel håll så han trasslade lite vid mina fötter. När jag skickade honom så hade han inget tempo ut. Vid vattenkanten tvekade han, igen, men jag fick ut honom och han simmade ett par meter ut och sen vände han in igen och då bröt jag. Det kändes rätt mot honom. Alltså en 0a till, men vald av mig.

Vid sista och femte rutan hade jag inga förväntningar alls. Jag skulle bara gå dit med Spexen och så fick det bli som det blev. Det var en dubbelmarkering först över en äng och sen in på ett karlhygge i uppförsbacke med både träd och ris med skott innan som dragning. Jag förberedde Spex som jag brukar med ett "pass på" två gånger, ett för varje kast, och jag såg att han markerade dom med intresse. Sen sa jag "Spex varsegod", precis som jag brukar och hade inga förväntningar alls och vad gör hunden. Jo, han spikar båda markeringar utan ett ljud eller ett tecken från mig och kommer snabbt in och jag får dom i hand. Stolt matte, kan jag meddela. Domaren frågade efteråt vart han kom ifrån och jag jag sa Agrosofen med stolthet i rösten för här överraskade han mig rejält efter den här dagen. 20 poäng fick vi och det är max det!   

Sammanlagt 40 poäng idag och det är inget bra alls, men med de förutsättningarna vi hade så får jag vara nöjd, med både honom och mig. Hade velat slå våra tidigare 53 poäng, men det får bli vid ett annat tillfälle.

 
 
Jennie

Jennie

6 juni 2012 22:59

Tycker att både han och du skötte er ypperligt! Det är så härligt att se er jobba tillsammans, vilket team! Tack för en supertrevlig vecka! Det här gör vi om!
Kram

http://www.tollarna.weebly.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards