Direktlänk till inlägg 14 juni 2012

Jaktträning igen

Av Liselott - 14 juni 2012 09:57

Igår var jag och Spex i Binneberg hos Cecilia, Henrik, Erik och hudnarna för att träna jakt. Vi har sagt så många gånger att vi ska träna ihop och nu fick vi till ett tillfälle som passade alla. Ja, nästan alla. Ulla-Britt skulle varit med, men hon fick förhinder i sista stund vilket var synd, men hon får vara med nästa gång istället.


När jag åkte så öste regnet, verkligen öste ner och jag hade inte med mig några regnkläder, men det fick väl ordna sig på något sätt. Blev det ingen träning så blev det väl inte det då. Jag fick ju ändå träffa mina vänner och hämta hem en säck med hundmat för det börjar att tryta här hemma. Och Spex behöver lite extra energi i fodret nu när vi tränar så mycket som vi gör.


Vi började med att fika och hoppades på att regnet skulle upphöra. Cecilia hade bakat en jättegod hallonpaj med vaniljsås till. Mums! Så gott det var. Och se, det slutade faktiskt att regna så vi gav oss iväg en liten bit från huset till en fin skog med många träningsmöjligheter.


Deras labbehane Milan är bara ett år, men vilken duktig hund. Inte så brötig som många labbar kan vara i den åldern, utan han var lugn och samlad. Och mycket duktig. Vi började med markeringar och lille mannen fick trippelmarkeringar för det måste vi träna på en del nu. Inte långa avstånd, men i skogen, och en trippel och det gick görbra. Både första andrs och tredje gången. Han var lite fundersam för det var gott om störningar. Erik 5 år och mopsen Stella levde runt och det var perfekt störningsträning. Jättebra!


Sen linjetag med en tyst markering först. Han gick inte ut dit jag ville på linjetaget så jag fick ta in honom och börja om, men till slut så gick han riktigt rakt och fint ut, och han kom ihåg markeringen också. Och störningarna störde honom inte så mycket utan att han klarade att göra det han skulle.


Sen bytte vi plats och körde markeringar igen, nu med lite längre avstånd. Gick också jättebra. Det var riktigt roligt att se Spexen jobba idag för det var fart och glädje och allt runt omkring honom störde inte alls.


Vi avslutade med ett sök där jag hade kvar en duva, en kråka och två änder från igår så de använde vi till söket. Igår ville ju lille mannen inte komma in nrä U-B stod bakom, men idag när både Cecilila &Yatzy och Henrik & Milan stod vid oss så var det inga problem alls. Yatzy känner han sen tidigare, men Milan och han har aldrig tränat ihop förut. Det var jätteroligt.

Milan var väldigt duktig för sin ålder och en fröjd att se arbeta så bra. Och gammeltanten Yatzy är också väldigt duktig och hade roligt. Hon älskar verkligen att jaktträna och det är så skönt att hon är så pigg som hon är.

Sen åkte vi hem till oss efter en rolig och lyckad jaktträning. VI bestämde ett nytt datum så att det kan bli träning med jämna mellanrum över somamren. Så roligt att vi kommit igång som vi pratat om så länge.


Nu ska Spex få vila från jaktträningen för att smälta allt och för att det inte ska bli tråkigt. Nu hade vi ju en bra träning och då känns det bra att bryta för en paus. Men vi ska kasta boll och lekträna lite både hemma och vid vattnet för att ha roligt ihop utan krav, men ändå att det blir lite träning. Sen måste vi träna lydnad nu inför klanhelgen så att vi inte kommer helt otränade, utan kan prestera lite och se vad vi behöver fiinslipa på. Ett måste att slipa på är fria följet och det behöver jag mycket hjälp med. Och det ska jag ju få också. Härligt!


Inte är det något bra semesterväder precis, men det spelar ingen roll för jag och Spex har att göra ändå. Massor av roliga saker att göra.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards