Alla inlägg den 15 april 2013

Av Liselott - 15 april 2013 20:15

Vilken bra träning med vilt idag. Spex imponerar på fler än mig och det känns skönt. Han bangar inget vilt och det är jag så otroligt nöjd med. Hoppas han fortsätter så för alltid. Men det tror jag allt att han ska göra för han tycker ju att det är roligt.


Idag tränade jag med mina goa vänner Gunnar med Mettzo och Marie med Hanna, labbevännerna. Vi samlades hos Marie och gick ut i skogen i Lerdala, en väldigt fin skog med olika terräng.


Först tränade vi på markeringar av alla de slag. Med skott, utan skott, tysta kast med dolt kastare mm. Mycket bra träning för alla hundarna. Marken var kuperad så det var inte helt lätt att bedöma avstånd för hundarna, men det var nyttig träning.


Sen linjetag åt tre olika håll. Vi tyckte att vi la ut ett löjligt enkelt på vägen vi utgick ifrån, men ack vad vi bedrog oss för det blev det svåraste. Vi lärde oss en hel del där vi förare. Vi la ut ett rakt linjetag på en bred väg, men det som stökade till det var störningen från markeringsområdet och en lite höjning av vägen innan den gick neråt till en liten gran där fåglarna låg under, och där under var det väldigt vindstilla för hundarna kände inte doften så lätt av fåglarna. Konstigt! Och vi som trodde det skulle bli så lätt. Jaja.

Spex gick rakt ut, men hans matte har svårt att bedömma avstånd så första gången gick han för långt och sen kom han ur linjen. Nästa gång gick det bättre, men han fick jobba en del för att hitta anden. Det gick till slut och jag var nöjd med honom.

De andra två linjetagen var jag helnöjd med då han gick rakt ut så gott det gick i skogen för alla träd och alla stenar grenar. Helnöjd!


Vi hade tänkt att avsluta med ett sök, men vi var så nöjda allihopa så vi gav oss när vi var på topp. Det blev en väldigt bra träning för mig och lille mannen. Snacka om att han går igång på skott. Här har vi att träna på. Och att se andra hundar jobba efter skott och att dom fick hämta hans pippisar var också jobbigt för honom, men nyttigt. Han har vant sig vid att träna med labbarna nu så det går riktigt bra. Både med hanen och tiken och det känns bra.


Vi ska fortsätta att försöka träffas en gång i veckan och det känns väldigt bra då jag är mest ledig på vardager och det passar även Marie och Gunnar. Ibland har man tur.

Ovido - Quiz & Flashcards