Alla inlägg den 25 april 2013

Av Liselott - 25 april 2013 21:47

Vi har varit och tränat vatten idag. Spex var galen kan man säga. Han tyckte att det var så roligt så han blev lite svårkontrollerad. Det var inga problem att gå i vattnet vid markering en bit upp på land, och det var inga problem att gå i vattnet en bit upp från vattenkanten vid dirigering. Skönt! Jens-träningen har gett resultat.


Vid första dirigeringsskicket gick Spex jätterakt och fint ut och hittade dummisen på andra sidan på land. Han simmade tillbaka. Vid andra dirigeringsskicket blåste det sidvind så han drev åt vänster och jag ville ha honom åt högern, men han fick gå upp på land och så dirigerade jag honom där istället och det blev jättebra. Sen tog han landvägen tillbaka och jag bråkade inte om det idag.


Sen gjorde vi inte så mycket mer för jag vill fortfarande ha glädjen kvar att gå i vattnet så här i början. Men han var busig och lite svår att hålla idag. Han sprang efter fåglar, han gick ifrån mig under här-kommandot, han studsade och hoppade och for, han snodde dummis på marken och tyckte att livet var jättroligt. Jag gillar när han är sån här för då har han kul och då är träningen jättekul för oss båda två, men jag har fått börja höja min röst mot honom. Hm!


Sen har jag kommit med på två retrieverprov på sammahelg. Dels i Halmstad den 4 maj och i Vingåker 5 maj. Ska vi starta på båda? Kan inte bestämma mig. Men vi har ju kommit med och inte blivit bortlottade så man borde passa på. I Halmstad har vi startnr 1 och i Vingåker startnr 3. Helt otroligt vilken tur vi haft att komma med.

Har även anmält till Örebro hegen efter och kanske att vi anmäler oss till Värmlands särskilda prov en torsdag i slutet av maj, men det beror på hur det går den hör första helgen. Är han inte mogen för retrieverprov så är han inte och då är det ju inte någon idé att åka på en massa prov. Då är det bättre att vänta på tollingjaktproven och satsa mer på lydnaden.

Vi får se. Det blir som det blir.

Ovido - Quiz & Flashcards