Direktlänk till inlägg 11 maj 2014

Årets andra B Retrieverjaktprov idag i Alingsås

Av Liselott - 11 maj 2014 21:37

Hurra! Idag stämde nästan allt och vi fick vårt första 1a pris i Ökl B-prov för alla retrieverraser. Vad roligt! Och inte mindre roligt när domaren Bent-Göran Landin under den muntliga kritiken säger att det är den bästa tollaren han har sett. Det värmer. Det var även en domaraspirant med, men tyvärr har jag glömt hans namn.


Vi tar provet från början. Vi fick idag gå i par med en labbehane som hette Jesper och matte var Maria. Vi började med ett linjetag till Spex och en markering till Jesper. Spex linjetag först med ett skott som draghjälp. Det låg en stor sten i vägen så hundarna skulle runda den på vägen och det gjorde Spex. Han gjorde det jättebra, men hittade inte viltet så han for iväg därifrån. Nu fick jag börja dirigera honom och till slut hittade han och kom in fint med en kråka. B-G kom fram till mig och sa att jag skulle ha blåst stopp när han kommit fram och sen blåst närsöksignalen för att "samla" ihop honom för det hade ju börjat så bra. Ett tips jag kommer att ta med mig i framtiden.

Bra stadga på Spex på Jespers skott och markering.


Sen över till andra sidan av stigen där vi skulle göra tvärtom. Jesper skott och linjetag och sen Spex skott och markering. När Jesper kom in med viltet i munnen så sprang han nästan över Spex, men Spex brydde sig inte för han hade ju fått sitt skott och sin markering och var väldigt fokuserad på den så han brydde sig inte om Jesper. Domaren sa att hundtoleransen var det verkligen inte något fel på. Gött!

Spex gick rätt på markeingen, men hittade inte den så han gick ifrån området så jag fick blåsa tillbaka honom och då gick det bra.


Sen en "normal" transport, inte som i Vingåker brevid domaren i bredd, utan nu efter skytten. Spex först, Jesper sen. Nästa var en dubbelmarkering där Spex första gången fick välja markering och hund nr två skulle ta den andra markeringen. Sen skifte. Jesper fick välja och Spex fick ta den Jesper inte tog. Här gällde det att vi förare också fick markera landningarna ifall hundarna inte gjorde som vi trodde att dom skulle göra.

Detta fixade vi galant.


Ny transport till söket. Nu var det bara Spex som skulle jobba. Han gjorde det bra och det tog lite tid, men han fixade in 5 vilt rätt så fort. En gång hade jag fått blåsa honom tillbaka in i sökrutan och han sprang tillbaka så glatt då och fortsatte söka och det verkade som om domaren ville se det. Sen säger domaren att jag kunde skicka en 6e gång för att se vad som skulle hända. Vad tror man som förare då? Vill han se att spex orkar en gång till, eller är det ett tomskick? Det var inte tomt därute, det fanns en fågel till och Spex hittade den. Gött!


Nästa lilla transport till vattnet. Här fick Jesper börja med en dubbelmarkering med skott på vatten. Kast från båt. Gick fint. Sen fick Spex ta vattendirigeringen och här fick vi välja om vi ville stå på strandkanten, eller gå ut på en liten bergsudde. Vi valde udden som var kanske 3 m lång och 30 cm bred. Hihihi, hade lite svårt med balansen. Min plan var att skicka Spex mot den sist kastade markeringen för Jesper för att få honom ifrån land för dirigeringen var nästan utmed landkanten och en del hundar gick upp på land och sprang den vägen. Domaren ville att hundarna skulle jobba sig fram i vattnet till målet.

Spex gick i fint och gick dit jag ville. Sen blåste jag stopp och dirigerade honom åt vänster. Idag tog han mina signaler jättefint och jag fick honom att gå rätt på målet. Anden låg ca 10 m upp på land och det var inga problem för lille mannen att hitta den. Sen sprang han landvägen tillbaka, men domaren hade innan sagt att det var ok. Spex springer fort till mig och lämnar av i hand. När domaren tog emot anden så tackade han för uppvisningen. Kul!


Direkt efter vattendirigeringen så fick Spex dubbelmarkeringen på vattnet. Första gick jättebra och han hade full koll på nr 2 när han simmade in med nr 1. Sen när han ska ut på markering nr 2 så tar han landvägen och springer bort mot markeringen. Han har full koll på vart anden ligger i vattnet, men tar en omständig väg dit. Men utan min hjälp så tar han sig i vattnet, hämtar anden i vattnet och kommer till mig och lämnar av snyggt i hand. Hm! Här trodde jag att vi skulle få ett andra pris pga av detta och var inställd på det priset för nu var vi färdiga. Det var bara att titta på Jesper när han gjorde vattendirigeringen och söket och sen var det klart.


Nu var det en nervös väntan på den muntliga kritiken. Bengt-Göran hade inte mycket negativt att säga alls och den omständiga vattenmarkeringen nr 2 var väl inte optimal, men jaktligt så var den helt godkänd så vi fick ett 1a pris på Spex jaktliga egenskaper. Domaren tyckte att han hade väldigt bra grepp, bra inlevereringar, bra avlämningar, bra viltfinnarförmåga, bra markör, bra stadga, han var tyst, och trots några små missar så tyckte han vi var värda vår 1a. Det tackade vi för och så glad jag blev. Så roligt det var. En härlig känsla hade jag när jag åkte hem idag. Hurra för lille mannen som är så duktig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards