Direktlänk till inlägg 30 maj 2014

Elitlydnad i Lidköping

Av Liselott - 30 maj 2014 11:30

Dagen på jobbet var inte så bra idag och det tog på mig. En tjej i min egen ålder dog och det var inte normalt så det kändes lite tungt. Och det var mycket runt omkring som blev tungt så jag var inte på topp när jag skulle åka och tävla.


Snälle Roger kom in med lille mannen och sen stannade han kvar för att titta på oss och stötta oss.


Vi var bara två stycken i Elitklassen, jag och Britt-Marie. Det började inte så bra och det måste Spex ha känt av på mig för han la sig på sitt i grupp = 0 poäng, och var orolig på platsliggningen = 8 p.

Då kände jag att ett första pris var kört och jag tänkte inte fortsätta med programmet, men sen ändrade jag mig och tänkte att det blir ett perfekt träningstävlingstillfälle så jag går ut och lattjar på planen och bara har kul så får vi se vad som händer. Och det kändes så j...a bra rent ut sagt när jag inte var nervös så så här skulle det vara varje gång, men hur ska jag lyckas med det? Det ordnar sig säkert.


Vi hade start nr 2 efter B-M så vi hade en stund på oss att ladda upp oss och det gjorde vi så när vi gick in på planen var Spex verkligen med mig. Go känsla!

Först ff. Det var som vanligt inte bra och vi fick en 7a. Helt ok, men det är nog första gången som en domare kommenterat mig som förare i protokollet och det var lärorikt, men annorlunda. Jag fick kritik på att invänta hunden.


Z kommer efter ff. 9 poäng. 1 p bort för att Spex råkade runda en kona och jag inväntade honom då.


Inkallningen med ställande och läggande 9 p för att Spex avslutade med att "klena på föraren". Hihihi.


Rutan 9 p. Luktar, kroppskommando och sent till föraren. Bra p vi fick där med tanke på kommentarerna. Men han gjorde det jättebra med tempo och glädje idag.


Apporteringsdirigeringen 9,5 p. Ingen kommentar där inte. Så roligt!


Hopp apport metall 6 p. Spex slog i hindret rejält för han hoppade av fel. Och som vanligt tempot in och ss.


Vittingsapp 8 p. omtag och tempot.


Fjärren 7 p. flera kommandon och långsamt tempo.


Så vi fick ihop 234,5 p och det blev ett andra pris på dom poängen. Det som helt klart var roligast idag var känslan av teamarbetet och vi kommer att fortsätta i den här stilen, hoppas jag, men inte förrän till hösten. Nu blri det för varmt i sommar så vi avvaktar till hösten och tränar mycket jakt nu istället. Särskilt mycket vatten ska vi träna i år.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards