Direktlänk till inlägg 1 september 2014

Summering av sommaren 2014

Av Liselott - 1 september 2014 22:58

Jag har inte haft någon fungerande dator i sommar utan fått låna Rogers gamla dator och det gick bra ett tag, men sen la internet av i den så det var inget att ha längre. Min iPad fungerar bara till en viss del så till slut bestämde jag mig för vad jag funderat på länge, att köpa mig en ny dator. Det blev en iMac. Dyr som f, men oj vad nöjd jag är med den. Måste bara lära mig allt, men nu så synkar ju mobilen, paddan och datorn ihop och det är så jag vill ha det. Så nu ska jag försöka att komma ihåg vad jag gjort den här sommaren.


          

Vi har varit och grillat vid Bjursjön en av alla dessa ljuvliga sommarkvällar. En kväll var Peter och Ros-Marie med också. Passade på att lekträna lite med Spex då. 


       

VI har varit på Tollarspecialen i vår nya bil som vi fick en vecka innan. Och vi bodde i husvagnen som vi ställde upp brevid Annika och Annas hus i södra Kattarp. Det var närmare 3 mil att åka till jaktproven i Hishult, men det var det värt när vi bodde så bra som vi gjorde. 

Vi fick ett andra pris på tjp Ekl för domaren Bosse Ferm och vi blev med det placerade som nr 2 i titlen om Tollarmästaren. Snacka om lycka. Vi blev även årets mest jaktmeriterade tollare i Retrieverjaktprov B och årets med jaktmeriterade tollare inom Tjp tillsammans med Mariette och Twist. Kul! På utställningen gick det inte lika bra, topp 11 av 26 championhanar, men det gjorde mig inget i år. Grattis till Elenor och Texas som blev årets snyggaste tollare! Vi fick även en riktigt fin skrytväska av Annika och Helen på Agrosofens där Spexens titel och namn står på. Tack! Den blev jag glad för. Mycket glad. 

Roger firade ihop med Annikas hundar, Impa, Blända och Pinglan. De delar på lite chips. 


   

Nästa äventyr gick till Katrineholm där Roger sköt SM i jaktkombination. Tyvärr var han inte nöjd med resultatet, men det är bara att bita ihop och komma igen. Vi fick iaf en jättebra campingplats och på kvällen kunde vi se Diggiloo precis utanför campingen. 


 

Det var på tiden att vi skaffade oss en ny säng. Den gamla var väl använd. Vi har inte fått den nya än, men väntar spänt på den nya. Det blev en tempursäng som vi hoppas vi ska trivas i. Här provligger Roger för att se om den är bra eller inte. 


       

Vi har tränat mycket jakt i sommar och oftast med Marie och Gunnar, mina labbevänner. Nya i gänget är Susanne med Wilson och Anneli med Ruben. Ruben är Spex son och börjar bli riktigt stilig och mycket lik sin far. Det ska bli jättespännande att föja deras framfart i livet och kul att få följa två små godingar från så tidig ålder. Ska bli spännande att se vad det blir av Spex-valparna. Och förhoppningsvis får jag träffa alla i slutet på september då det ska bli en valpträff. Den ser jag fram emot mycket. 


 

Spex och jag har fått nya jaktvänner som tagit med oss på gåsjakt, men lyckan har uteblivit. Vi har sett gäss, men det har inte kunnat skjutas några tyvärr. Vi har varit iväg flera gånger, men gässen har lyst med sin frånvaro. 


       

Men tack vare gässens frånvaro så blev jag bjuden ner till Skåne, till Tina och Agneta för att få jaga gås. Det blev en mycket spontan och hastig resa, men så trevlig och roligt den blev. Tack för er gästfrihet Tina och Agneta! Jag fick lära mig en hel del i konsten att jaga gås och även vad man ska ha för camoflagekläder. VIsst är vi söta?!?! Jag måste ha någon motpol när det gäller gäsesn för det blev inget nu heller fast vi försökte i två dagar. Jaja, så är det ju i jakten. Man vet aldrig när eller hur så det händer väl plötsligt för mig och Spex också. 

Vi hälsade även på Johanna och Linda i paradiset och det är alltid lika trevligt att träffa dom. 


 

 

Titti ska låna Spex och gå ett tjp Ekl i spetember och då gäller det för dom att träna ihop sig. Här har jag och Spex åkte till Erika dit Titti kom och så tränade dom lite. Svårast blir nog att veta vart jag ska bli av. 

Nästa gång de tränade ihop så kom Titti hem till mig och hämtade med sig Spex för att åka och träna någon annastans och då hade det gått jättebra så det blir för mig att stanna hemma den dagen tjp är. Snacka om att det blir en jobbig dag då jag inte har någon koll på hur det kommer att gåför dom. 


             

Och ikväll var det så fint så jag och Spex åkte till Bjrsjön för att njuta av vädret, gå en liten sväng och lattja lite i vattnet. Det var riktigt härligt, men det är inte många kvällar kvar nu innan det blir mörkt alldeles för tidigt. Så vi passade på med som det kändes, att njuta av en av sommarens sista härliga kvällar. 


En kort och snabb summering av vår sommar. Vi har säkert gjort mer saker, men jag har varit dålig på att ta med kameran och då minns jag inte allt jag gjort. Nu kan jag börja ta med den mer igen när jag har en jättebra dator att jobba i. 

Ha det gott alla! Det ska vi ha. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards