Direktlänk till inlägg 17 september 2014

Jaktprov Koberg

Av Liselott - 17 september 2014 15:30

Spex och jag var på jaktprov på Koberg idag. Domare var Gunnar Petersson och det var skönt att det bara var 8 mil bort för annars är det ju alltid minst 20 mil till alla prov. 


Vi startade Ökl och hade startnummer 1, alltså första paret ut. Vi gick ihop med en goldentik Pingis och hennes husse Hasse. Spex kändes fint med på morgonen och vädret var jättebra. Inte för kallt och inte för varmt. Det tog en stund innan vi kom igång, men sen var det dags. 


Vi var på ett kalhygge när vi körde landarbetet. 

   

Jobbig terräng som gick upp och ner. Det vindade nästan ingenting där ute. Jag och Spex ställde upp för en dubbelmarkering på land för vi såg ju henne som som skulle kasta, men då säger Gunanr att; varsegoda och börja söka. Alltså ingen markeringen utan ett sök. Inga problem, det var bara att vända sig om och börja söka. Jag fick tjata ut honom och tjata runt honom i rutan, han hade inget go i sig alls idag. Konstigt! Det tog lång tid innan han fick in 3 vilt av olika slag. Sen fick vi vänta när golden sökte. Sen föll ett skott och så ett till så var det dags för vår dubbelmarkering på land, en åt höger och en bakåt. Spex gjorde som han skulle, men inte hade han någon fart alls, och så stannade han när han såg en ryggsäck och funderade en stund innan han gick vidare. Debbelmarkeringen kom iaf in utan hjälp av mig. Han är en duktig markör. Avståndet var ca 40 m, tror jag. 


Sen fick han ut i söket igen och fick hämta in en fågel till. På väg in kom ett skott och Pingis fick ett linjetag. Kommer inte ihåg ordningen riktigt, men tror det var så här. 

När Pingis kom in med sitt vilt föll skottet för Spex linjetag som han fixade lätt. Dirigerbar är han i alla lägen. Så fick golden göra sin dubbelmarkering och så blev det sen en lång transport till vattnet. Först över kalhygget och sen ner till vattenarbetet. 


Transporten gick riktigt bra och Spex gick fint fast det var långt och knöligt att gå. 


 

Spex fick först en dubbelmarkering på vattnet ca 50 långt bort från båt. Det fixade han riktigt bra utan min hjälp. Han kom ihåg markering nr 2 idag och det kändes bra. Fina avlämningar i hand och sen var passiviteten bra när Pingis jobbade. 

 


Vattendirigeringen var lång, men jag kände att detta fixar Spex och det gjorde han också. Han var seg att få i vattnet och få iväg honom, men sen gick han bra. Halvvägs ut så plaskade en fisk till och då fick han fart dit, men sen simmade han vidare tvärs över vattnet till berget där det låg en and intill berget i vattnet. Gött! Så var vi färdiga. 

Golden fixade inte vattendirigeringen och det var ju ju synd. 


Den muntliga kritiken var väl inte lysande, jag har en väl genomarbetad hund, men det fanns ingen fart och inget driv i honom idag så det blev ett litet pris till oss. Jag råkade se Gunnars anteckningar och där stog det ett 3e pris. Mer var vi inte värda idag trots att Spex gjorde allt han skulle, men farten och söket var inte alls bra. Undar om det är något fel på min hund. Hm! Får nog kolla upp detta. 

 


Vi var kvar sen för Catta och Mirakel skulle också starta idag. Vi pratade under dagen och kollade in provet ihop och de skulle starta i sista paret så det blev verkligen en heldag på Koberg. 

 

Grattis till Catta och Mirakel som idag fick ett 1a pris i Ökl och är uppflyttade till Elitklassen i retrieverjaktprov B.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards