Direktlänk till inlägg 23 september 2014

Jävla fästingar

Av Liselott - 23 september 2014 20:17

Spex var ju väldigt seg på senaste provet vi var på, och han var ju även väldigt seg då Titti gick tjp med honom, så direkt efter vi gått vårt prov på Koberg så ringde jag till veterinären och fick en tid till Spex dagen efter. 


Hon frågade ut mig massor om hur han var och hur han inte var och det enda jag hade att gå på var att han är trött. Han brukar ju ha go och glädje i att apportera, men det hade han inte på provet så då förstod jag ju att allt inte stod rätt till, så det enda symtomet var trötthet vid arbete. Han har ingen feber, verkar inte ha ont, äter som vanligt så det fanns inget att ta på. Kanske att han är lite grinigare än vanligt när jag tänker efter, men har inget annat märkt på honom. 


Veterinären gick igenom Spex mycket grundligt, kände även på prostatan, och han ömmade lite över ryggen och det knakade lite i lederna på frambenen, vilket jag inte hörde, men annars fanns det inget att gå på. De tog mycket blodprover, basprover, på fästingsjukdomar och på sköldkörteln. Hon ville även röntga, men det tyckte jag var onödigt när det inte fanns några sådana symtom så att det behövdes. 

Dom tyckte att han var en ovanligt vacker och duktig hund, men det säger dom väl till alla, men han är väldigt vacker och duktig min lille mannen. 


På kvällen ringde veterinären och sa att det visat positivt på borrelia och jag fick recept på antibiotika och smärtstillande/antiinflammatorisk medicin direkt. Så nu äter han medicin för fullt och jag hoppas han snart ska bli piggare av den. Vore konstigt om han inte blev det. 


Nu ändrades mina planer för oss här i höst, men så blir det ibland. Det enda retrieverjaktprovet vi kan åka på nu är till Halmstad i slutet på oktober så dit ska jag försöka anmäla oss till. Annars får vi fortsätta till våren och vad gör väl det, vi har inte bråttom. Huvudsaken är att Spex blir bra igen. Det är lite surt att vi fick tacka nej till en andjakt idag, men det kommer väl fler tillfällen där med. Hoppas jag. 


Nu ska jag rensa alla kantareller vi hittade idag och det är inget roligt jobb, men resultatet blir desto bättre. 


Ha det bra alla! Det ska vi ha. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 2 december 2015 19:52


Det går sin gilla gång här hemma. Jag läser till distriktssköterska på halvfart och jobbar heltid samtidigt. Det innebär att jag hinner inte med så mycket annat just nu. Spex får inte så mycket av mig som jag hade önskat, men jag tror att han är rätt...

Av Liselott - 25 oktober 2015 19:45

Vi har varit i Hishult idag och jag gillar Hishult. Det har hittills gått rätt så bra för oss där, om vi ska tänka jaktprov. Och det kan vi göra idag, tänka jaktprov alltså. Vi kom med som 6e reserv och vi fick beskedet igår fredag. Jag gav aldrig up...

Av Liselott - 12 september 2015 23:00

Vi har fått ytterligare ett 3e pris i Elitklassen B retrieverjaktprov och jag är stolt och glad över det. Och över Spex. Domare var Leif Asp och honom tyckte jag om. Att senare höra att han har noll tolerans på ljud känns bättre än någonsin att visa ...

Av Liselott - 22 augusti 2015 23:15

Vi har startat på vårt första elitprov på dummies, och det var inte vår grej. Det fanns inte tillräckligt med motivation för att göra ett tillräckligt bra arbete på vatten och han lyssnade inte alls på mig där. Det var ett jättetrevligt och roligt pr...

Av Liselott - 1 augusti 2015 23:30

Vilken trevlig långhelg med sällskap av tollarvänner. Jag och Spex åkte upp på onsdagen innan för det är så skönt att kunna ta det lugnt några dagar innan. Jag hade bokat en stuga i Timmerbyn, men när jag kom fram så hade dom ändrat boende för mig. D...

Ovido - Quiz & Flashcards